وی ادامه داد: به هر حال باید به این موضوع معترف بود که اجرای یک اثر نمایشی دینی در یک مقطع زمانی خاص تنها قادر است با توجه به ظرفیت کم صندلیهای سالن اجرا، تعداد معدودی از تماشاگران مشتاق اینگونه نمایشی را به سالن نمایش بکشاند و حتی اگر اجرای این نمایش دههها اتفاق بیفتد سرآخر توانسته است درصد قلیلی از جامعه شهری را از اجرای خود بهرهمند سازد، با این فرض برخلاف نظر عدهای از منتقدان که بازتولید و اجرای مکرر نمایشهای دینی را طی چند سال دلیل بر ضعف محتوایی در حوزه تئاتر دینی میدانند،شخصاً با این عقیده مخالفم.
بازیگر مجموعه تلویزیونی «کیمیا» تصریح کرد: در تمام دنیا در مورد نمایشهایی که مورد استقبال عموم مردم است با چنین پدیدهای مواجه هستیم، یعنی به طور مثال نمایش«بینوایان» براساس رمان ویکتور هوگو و یا «تله موش» براساس داستان جنایی، پلیسی آگاتا کریستی دهههاست بر روی صحنه تئاتر اجرا میشود و هر سال هم تماشاگران مشتاق خود را داراست، پس جای تعجب نیست اگر به طور مثال نمایش«بانوی بینشان» و «زخم مدینه» پیرامون زندگی و شهادت حضرت زهرا(س) سالیان سال اجرا شوند و همهساله هم اشتیاق بینندگان خود را حفظ کنند.
کارگردان نمایش «اروندخون» در ادامه گفت: البته این موضوع نباید موجب شود که فعالان در حوزه نمایش دینی به معدود فعالیتها و تولیدات صورت گرفته در حوزه نمایش با موضوع فاطمی بسنده کنند و دست به نوآوری و خلاقیت و پرداختن به این موضوع از منظری نو نپردازند که قطعاً برای تحقق چنین امری نیاز به فراهم آمدن مقدمات و ملزوماتی است.
مدیر دفتر تئاتر بچههای مسجد حوزه هنری تأکید کرد: بروز خلاقیت بیشتر و نوآوری در مبحث نمایش فاطمی و پرداختن به وجوه مغفول مانده زندگی و شهادت حضرت زهرا(س) نیاز به حمایت بیشائبه مسئولان فرهنگی و هنری دارد که متأسفانه در این زمینه در بسیاری از ایام سال و به مناسبتهای مذهبی حداقلهای این حوزه که شاید مهمترین آنها اختصاص مکان برای تمرین و اجرای نمایش است فراهم نشود.
وی افزود: بارها در مراجعه به مسئولان به منظور پیشنهاد برای تولید و اجرای نمایش دینی و مذهبی با این عبارت مواجه میشویم که آیا این تئاتر بفروش است؟ یعنی مسئولان با داشتن نگاه کاسبکارانه به اجرای نمایش نخستین سنگ را برای محقق نشدن این امر به جلوی پای هنرمند تئاتر میاندازند و این در حالیست که در هیچ جای دنیا امر اقتصادی و آورده مالی اجرای یک اثر نمایشی در اولویت نیست و تئاتر چون فرهنگساز است اتفاقاً باید برای آن هزینه کرد.
سرپرست گروه نمایشی«آئین» در پایان گفت: از جمله موارد دیگری که بر سر راه تولید نمایشهای جدید دینی و مشخصاً نمایشهای فاطمی قرار دارد عدم رغبت نمایشگران و بازیگران به همکاری با گروههای مذهبیکار است، نمیدانم از چه زمانی و با چه توجیهی این ذهنیت در میان بازیگران تئاتر به وجود آمده است که اگر برای بازی در یک نمایش دینی موافقت کنند، فعالیت آنها در حوزه تئاتر حرفهای سلب میشود و لذا در وهله نخست در برابر پیشنهاد برای بازی در نمایش و یا همکاری با گروه نمایشی واکنش منفی نشان میدهند، در نتیجه معدود گروههای نمایشی مذهبیکار در مقاطعی مختلفی مجبور به تکرار خود هستند که البته این امر با حضور چهرههایی که ممکن است برای مخاطب تکراری شده باشد تداوم مییابد.