دومین نشست «تبیین جایگاه معلمان در ترویج فرهنگ قرآنی» در محلات برگزار شد
کد خبر: 3465012
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰

دومین نشست «تبیین جایگاه معلمان در ترویج فرهنگ قرآنی» در محلات برگزار شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: دومین نشست همایش «تبیین جایگاه معلمان در ترویج فرهنگ قرآنی» ویژه مدیران و معاونین مدارس محلات در مهد قرآن کریم این شهرستان و با حضور رئیس سازمان دارالقرآن کشور و مسئولان استانی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، همایش «تبیین جایگاه معلمین در ترویج فرهنگ قرآنی مدارس» در شهرستان محلات با حضور قره شیخ‌لو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، دکتر شعاعی، قاری بین‌المللی و حجت‌الاسلام قربان‌پور مدیرکل تبلیغات و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی در مهد قرآن و عترت محلات امروز، 15 دی‌ماه برگزار شد.

این همایش در دو بخش مربیان پیش‌دبستانی، مربیان، معاونین پرورشی، مدیران مدارس، دبیران دینی قرآن کل مقاطع، آموزگاران مدارس ابتدایی روستایی شهر نیم‌ور و مدیران و معاونین و آموزگاران مدارس ابتدایی محلات برگزار شد، مربیان حاضر در این همایش با ضرورت حضور در دوره‌های آموزشی و کسب مهارت‌های لازم در خصوص استفاده از ابزارهای آموزشی و ارتقای مهارت‌های خود آشنا شدند.

به گزارش ایکنا؛ مهدی قره شیخ‌لو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم کشور در دومین نشست از این همایش گفت: بدون تردید اگر مدارس ما به سبک و سیاق فرهنگ قرآنی پیش رود شاهد کاهش آسیب‌ها و فسادهای اخلاقی و اجتماعی در جامعه خواهیم بود.

وی ریشه تمامی مشکلات را در کمرنگ بودن مباحث قرآنی در بطن زندگی خواند و تصریح کرد: به منظور جلوگیری از بروز معضلات فرهنگی و اخلاقی در جامعه باید زمینه شر و تعالی انس با کلام وحی را در جامعه گسترش داد و این مهم تنها با پیاده‌سازی معارف دینی و قرآنی میسر است.

قره شیخ‌لو به تشریح نقش اثرگذار معلمان قرآنی در مؤانست دانش‌آموزان با مباحث قرآنی پرداخت و اظهار کرد: معلمان باید خود عامل به مبانی و مفاهیم قرآنی باشد و با صوتی زیبا به تلاوت آیات نورانی بپردازند، اگر مربیان و معلمان قرآنی به این امر مهم توجه لازم را نداشته باشند نمی‌توان انتظار داشت نتیجه مطلوب حاصل شود..

وی استفاده از تجربیات دیگران را از دیگر عوامل برای رسیدن به نتیجه مطلوب عنوان کرد و گفت: خوشبختانه پس از گذشت بیش از 30 سال از انقلاب دارای تجربیات لازم هستیم اما برای داشتن جامعه‌ای قرآنی باید برنامه‌ها را منسجم‌تر و هدفمندتر دنبال کرد.

قره شیخ‌لو قرآن‎آموزی در سنین پایین را از راهکارهای بسیار مهم در ترویج فرهنگ قرآنی برشمرد و اضافه کرد: ما اگر قرآن را کنار بگذاریم و به برنامه‎های درسی بپردازیم هیچ جایگزینی برای این مصحف شریف نخواهیم داشت و در آینده نمی‌توانیم پاسخگوی نیازهای جوانان و نوجوانان باشیم.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم کشور در پایان، به کاربردی کردن آیات کوتاه اما اثرگذار در مکان‌های عمومی اشاره کرد و گفت: آیات متعدی در کلام الهی وجود دارد که نوع رفتار در خانواده، اجتماع و محل کار و ... را گوشزد می‌کند کابردی کردن این آیات به ظاهر ساده اما عملیاتی می‌تواند آینده درخشان جامعه را ترسیم کند.

به گزارش ایکنا؛حجت‌الاسلام صفر قربان‌پور، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: از تأثیرگذاری و نقش بسیار حساس و پررنگ معلمان قرآنی در ترویج این فرهنگ نمی‌توان غافل شد، آموزه‌های قرآنی باید در دوران کودکی شکل بگیرد، تبلیغات اسلامی و آموزش و پرورش با امضای تفاهم‌نامه سه ساله سعی در گسترش فرهنگ قرآنی و ریشه‌کنی بی‌سوادی قرآنی دارند.

حجت‌الاسلام قربان‌پور با اشاره به اینکه زمینه ارتقای فعالیت‌های قرآنی و رفع بی‌سوادی قرآنی با عقد این تفاهم‌نامه فراهم شده است، اضافه کرد: تبدیل جامعه به جامعه‌ای قرآنی کار ساده‌ای نیست و برای رسیدن به این نقطه مطلوب باید سرمایه‌گذاری‌های لازم صورت پذیرد.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان تصریح کرد: خدمت به قرآن نباید صرفاً به ساعات اداری ختم شود مقید بودن به برنامه‌ریزی درست لازم است اما نباید تنها به ساعات اداری و ساعات حضور دانش‌آموزان در مدارس خلاصه شود.

به گزارش ایکنا؛ حسن شمس، مدیر آموزش و پرورش محلات نیز در این نشست گفت: ترویج فرهنگ قرآنی یکی از رسالت‌های بسیار مهم آموزش‌وپرورش بوده و خوشبختانه از فعالیت‌های خوبی در این راستا نیز برخوردار بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح آموزشی در مدارس دنبال جذب و شناسایی استعدادهای قرآنی در مدارس هستیم، اضافه کرد: با توجه به این نکته که پذیرش معلم قرآنی از بیرون سازمان اقدامی زمان بر و طولانی است لذا قرار است به منظور نهادینه شدن مبانی قرآنی از مربیان در اختیار استفاده کرده و زمینه ارتقای مهارت آنان در حوزه معارف و قرآن را افزایش دهیم.

شمس در پایان جوامع غربی را سرشار از مشکلات اخلاقی و رفتاری خواند و اظهار کرد: اگر ما درصدد هستیم که از ترویج فرهنگ غرب در جامعه جلوگیری کنیم تنها با گرایش به سمت قرآن و کسب معارف دینی امکان پذیرست.

captcha