تشریح جزئیات تبدیل دروازه قرآن به موزه/ قرآن ۱۷ منی در موزه پارس می‌ماند
کد خبر: 3399380
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳
یقطین در گفت‌وگو با ایکنا تبیین کرد:

تشریح جزئیات تبدیل دروازه قرآن به موزه/ قرآن ۱۷ منی در موزه پارس می‌ماند

گروه فعالیت‌های قرآنی: نائب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه به پیشنهاد این کمیسیون دروازه قرآن تبدیل به موزه قرآن خواهد شد، به بیان نکاتی راجع به این طرح پرداخت.

زهرا یقطین، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با اشاره به طرح تبدیل دروازه قرآن به موزه و نمایشگاه قرآنی گفت: به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز سازه دروازه قرآن که دارای دو اتاقک و یک راهرو بسیار زیبا دارد، مرمت خواهد شد.

تخریب سازه دروازه قرآن بسیار تأسف‌بار است
وی افزود: متأسفانه طی سال‌های متمادی به جهت عدم استفاده، سازه دروازه قرآن تخریب شده است به طوری که طی بازدیدی که اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر از این بنا داشتند، این تخریب بسیار تأسف برانگیز بود.
یقطین عنوان کرد: ما در کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز مصوب کردیم که این سازه توسط شهرداری منطقه 3 ابتدا ترمیم و سپس تبدیل به موزه قرآنی شود تا بتوانیم نیت اصلی احداث این بنا را مجدداً ا حیا کنیم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: در این طرح گردشگران می‌توانند از پله‌های دروازه قرآن بالا رفته و از موزه قرآنی که قرار است در آنجا احداث شود، بازدید کنند.

تنها شبیه‌سازی قرآن 17 منی در موزه دروازه قرآن به نمایش گذاشته می‌شود
وی در پاسخ به اینکه آیا قرآن 17 منی که متعلق به این بنا بوده نیز به این موزه بازگردانده خواهد شد؟ گفت: خیر، به دلیل اینکه این قرآن یکی از قرآن‌های نفیس است که نگه‌داری آن دارای شرایط سختی است ما نمی‌توانیم آن را در این موزه نگه‌داری کنیم لذا این قرآن در موزه پارس باقی خواهد ماند اما بنا داریم تا از این قرآن شبیه‌سازی انجام دهیم.

شبیه‌سازی قرآن 17 منی با سنگ‌های قیمتی
یقطین اضافه کرد: شبیه‌سازی قرآن 17 منی دروازه قرآن با سنگ‌های قیمتی صورت خواهد گرفت و به یاری خدا در موزه دروازه قرآن به نمایش گذاشته خواهد شد ضمن اینکه با تعاملی که با استاد نعمتی، یکی از کاتبان قرآن و خوشنویسان بزرگ شیراز داشتیم، بنا شده است تا بخشی از آثار این هنرمند در این موزه به نمایش گذاشته شود.

ارائه پیشنهاد احداث محل دائمی کتابت قرآن در جوار دروازه قرآن
نائب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: علاوه بر این‌ها در کمیسیون فرهنگی پیشنهاد شده است تا ساختمانی که در ارتفاعات کنار دروازه قرآن ساخته شده است، تبدیل به محل دائمی کتابت قرآن با حضور هنرجویان و هنرمندان این عرصه شود که البته این طرح هنوز قطعی نیست و تنها در کمیسیون مطرح شده است و چون هنوز مصوبه کمیسیون ندارد، فعلاً به‌عنوان ایده مطرح شده است.
وی تأکید کرد:‌ ما تلاش می‌کنیم با احداث محل دائمی کتابت قرآن در کنار دروازه قرآن هم فضای معنوی این مکان را حفظ کنیم و هم هنرهای ارزشی را در شهر شیراز ترویج دهیم که به یاری خدا تمام این طرح‌ها را در صحن شورای شهر شیراز در دستور کار قرار خواهیم داد.

captcha