امام(ره) نه متأخر از آموزه‌های قرآنی بود و نه متقدم/ تلفیق وحی و عقل در تفسیر
کد خبر: 3387150
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲
رایزن فرهنگی ایران در عراق در گفت‌و‌گو با ایکنا:

امام(ره) نه متأخر از آموزه‌های قرآنی بود و نه متقدم/ تلفیق وحی و عقل در تفسیر

شعب خارجی: حجت‌الاسلام والمسلمین اباذری گفت: حضرت امام خمینی(ره) در طول حیات علمی و سیاسی خود تمام سعی‌شان بر این بود که نه متأخر از آموزه‌های قرآنی باشند و نه متقدم.

معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) قصد دارد ضمن برگزاری همایش بین‌المللی «قرآن و امام خمینی(ره)»، به بررسی موضوعاتی نظیر اصول، مبانی و روش تفسیری قرآن از منظر امام خمینی(ره) و جایگاه و نقش قرآن در اندیشه نظری و سیره اجتماعی و سیاسی امام خمینی(ره) بپردازند. در همین راستا، خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در گفت‌وگو با صاحب‌نظران به بررسی ابعاد اندیشه قرآنی امام خمینی(ره) می‌پردازد.

ضرورت بررسی تفکرات امام خمینی(ره) برای روشنگری نسل‌های آینده

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی ایران در عراق در گفت‌و‌گو با ایکنا با اشاره به اهمیت برگزاری همایش بین‌المللی «قرآن و امام خمینی(ره)»، بیان کرد: با عنایت به اینکه ماهیت انقلاب ایران، اسلامی و بر اساس آموزه‌های قرآن و عترت بوده و رهبری این انقلاب برخاسته از حوزه‌های علمیه دینی و الهام گرفته از فرامین قرآنی است؛ طبعاً بررسی عمیق ابعاد الهام‌‌بخش این کتاب آسمانی در تفکرات و ایده‌های امام خمینی(ره) در مقاطع مختلف رهبری ایشان برای روشنگری نسل‌های آینده امری ضروری و تأثیرگذار است و این همایش می‌تواند گام مؤثری در این امر ایفا کند.

وی جایگاه آموزه‌های قرآنی در گفتار و رفتار امام خمینی(ره) را تبیین کرد و گفت: اساساً شخصیت امام راحل(ره) از آغاز ورود در عرصه علمی و سیاسی متأثر از آموزه‌های قرآنی بوده است و تمام ابعاد شخصیت علمی، عرفانی، فلسفی، فقهی و سیاسی ایشان در چارچوب قرآن و عترت قابل تفسیر است.

تأثیرگذاری آثار قلمی امام بر دل‌ها به دلیل رعایت اخلاق قرآنی بوده است

رایزن فرهنگی ایران در عراق اظهار کرد: در گفتار و رفتار حضرت امام(ره) نمی‌توان قلمی و قدمی یافت که با قرآن و عترت همخوانی نداشته باشد؛ ایشان در طول حیات علمی و سیاسی خود تمام سعی‌شان بر این بود که نه متأخر از آموزه‌های قرآنی باشند و نه متقدم.

حجت‌الاسلام والمسلمین اباذری گفت: ظهور و نمود اخلاق  قرآنی در آثار و تألیفات آن حضرت مبتنی بر اصول اخلاقی از جمله حفظ امانت، رعایت صداقت، تبیین حقایق با شجاعت، دوری از لغونگاری و حفظ متانت، نگارش آثار از روی تکلیف و عمل به وظیفه و نه مطرح شدن در جامعه و در انظار ملت است.

وی افزود: تأثیرگذاری آثار قلمی امام راحل بر دل‌ها به دلیل رعایت این اصول اخلاقی بوده است؛ همچنین شکل‌گیری انقلاب اسلامی و ظهور و بروز آن مرهون همین  اوصافی است که در نوشتارهای ایشان به چشم می‌خورد.

تلفیق وحی و عقل در روش تفسیری حضرت امام خمینی(ره)

رایزن فرهنگی ایران در عراق با اشاره به روش تفسیری امام(ره)، عنوان کرد: روش تفسیری حضرت امام خمینی(ره) شیوه تلفیقی وحیانی و عقلانی است که در بعد وحیانی از سنت و عترت با ذوق روایی و عرفانی و در بعد عقلانی از علوم  فلسفی اسلامی، حقایق و واقعیت‌های زمانی و مکانی بهره گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین اباذری با اشاره به فعالیت‌های سیاسی امام خمینی(ره) و نحوه مدیریت ایشان در نظام جمهوری اسلامی ایران، بیان کرد: اساساً ایده امام(ره) در حکومت‌داری مبتنی بر اجرای احکام و فرامین و آموزه‌های قرآنی بوده است نه صرف ایجاد یک  نظام حکومتی. بر این  اساس، سیاست در این حکومت‌‌داری و مدیریت آن، دقیقاً منطبق بر آموزه‌های قرآنی بوده و این همان چیزی است که ایشان بارها بر آن تأکید داشتند.

رایزن فرهنگی ایران در عراق در پایان یادآور شد: امام خمینی(ره) بارها فرمودند که «سیاست ما عین دیانت ماست» یعنی منشعب از قرآن است؛ بنابراین بدون شک مدیریت چنین نظامی در راستای فرامین و آموزه‌های قرآن بوده است نه مدیریت یک نظام سیاسی.

مطالب مرتبط
captcha