امر به معروف را از شعارزدگی و موازی‌کاری دور کنیم
کد خبر: 3382087
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰

امر به معروف را از شعارزدگی و موازی‌کاری دور کنیم

گروه اجتماعی: امام‌جمعه درمیان با اشاره به بحث ضروری امر به معروف و نهی از منکر، گفت: نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که امر به معروف را از شعار‌زدگی و کارهای موازی دور کنیم.

حجت‌الاسلام علیرضا حسینی، امام جمعه درمیان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی گفت: یکی از مؤلفه‌هایی که یک کار فرهنگی را به موفقیت و نتیجه مطلوب می‌رساند توجه به نیاز مخاطب و جامعه هدف است.

وی اظهار کرد: شیوه و محتوای کار فرهنگی بر اساس اینکه گروه مخاطبمان چه صنفی و از چه مقطع سنی هستند، متفاوت است چرا که در زمینه موضوعات مذهبی در گروه‌های مختلف شبهات متفاوتی مطرح است.

امام جمعه درمیان بیان کرد: برنامه‌های فرهنگی دو نوع هستند، گاه مانند یک تئاتر زنده اگر خطایی در اجرای آن رخ دهد دیگر راه بازگشتی وجود ندارد، اما زمانی چون یک فیلم سینمایی یک صحنه را می‌توان چند بار برداشت کرد.

منبر مانند یک تئانر زنده است که خطاء در آن قابل جبران نیست

حسینی ادامه داد: یکی از روش‌های سنتی در تبلیغ و کار فرهنگی منبر است، منبر مانند یک تئاتر زنده است که اگر خطیب و سخنران در آن خطایی مرتکب شود، راه بازگشتی وجود ندارد و از این رو دقت در مفاهیم و محتوای ارائه شده در منبرها بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

وی افزود: همان‌طور که در یک فیلم و سریال کارگردان دستیار و همراهانی دارد و کسانی طراحی صحنه، نور پردازی و.. را بر عهده دارند، در جلسات مذهبی که با محوریت یک خطیب  برگزار می‌شود نیز کسانی باید از جهت همکاری و همیاری با سخنران فضای صحنه، نور پردازی و.. جلسه  را بررسی کنند.

امام جمعه درمیان گفت: ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که جوان پس از 15 دقیقه مطالعه خسته شده و بعد از دیدن 20 دقیقه فیلم ممکن است دیگر تماشای فیلم را ادامه ندهد، حال چگونه انتظار داریم که نور جلسه‌مان ناکافی، فضا شلوغ،گرم و به طور کلی نامناسب بوده و از طرفی سخنران نیز اطلاعات کافی نداشته باشد ولی بتوانیم جوان را 2 ساعت در محفل مذهبی نگه داریم.

حسینی اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم طرحی نو در تبلیغ دین در قالب منبر بیندازیم سخنران باید تسلط علمی و محتوایی کافی داشته و با تمرین و ممارست خطاهایش را به حدأقل برساند و از طرف دیگر به منبر به عنوان یک رسانه تخصصی و حرفه ای نگاه شود.

وی با اشاره به نزدیکی ماه محرم بیان کرد: یکی از مسائلی که در این ماه مطرح می‌شود بحث ضروری امر به معروف و نهی از منکر است، اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که  امر به معروف را از شعار زدگی و کارهای موازی دور کنیم.

امام جمعه درمیان اظهار کرد: هر چند ائمه جمعه شهرستان‌ها رئیس ستاد امر به معروف شهرستان خود هستند اما به نظر من به عنوان یکی از ائمه جمعه، ستادهای امر به معروف به طور کلی نمی‌توانند کارایی چندانی داشته باشند و از این رو با آن مخالفم.

نمی‌توان انتظار داشت با تذکر به چند نفر، زمینه اصلاح فرهنگ فراهم شود

رئیس ستاد امر به معروف درمیان، ادامه داد: به عقیده من این ستاد علاوه بر اینکه کارهای موازی انجام می‌دهد، مسئولیت‌ها بر عهده کسانی (اشخاص حقوقی) گذاشته شده که در گذشته نیز در این زمینه اقدامات ناموفقی در زمینه مباحث فرهنگی و امر به معروف داشته‌اند.

وی افزود: نمی‌توان انتظار داشت با تذکر به چند نفر، زمینه اصلاح فرهنگ فراهم شود، بلکه باید با فاصله گرفتن از اقدامات نمایشی کارها را به عهده کسانی گذاشت که ضریب خطاء در کار آنان کمتر باشد.

امام جمعه درمیان یادآور شد: اگر کارها در یک نهاد و آن همه حوزه و مرجعیت متمرکز شده و بودجه و اختیار کافی به این نهاد مورد اعتماد مردم داده شود مباحث فرهنگی بهتر و مطلوب‌تر از وضعیت کنونی پی‌گیری خواهد شد

captcha