ادبیات دفاع مقدس «ایثار» را به شکلی عالی‌تر در جهان ترسیم کرد
کد خبر: 3372068
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷

ادبیات دفاع مقدس «ایثار» را به شکلی عالی‌تر در جهان ترسیم کرد

گروه هنر: سرپرست حوزه هنری استان خوزستان با بیان اینکه حماسه دفاع مقدس ما رویداد بزرگی است، گفت: این رویداد توانست ادبیات ما را متفاوت‌تر از گذشته و مقدس کند؛ ادبیاتی که حاوی رایحه خوش شهادت و ایثار بود و توانست واژه ایثار را به شکل عالی‌تر در جهان ترسیم کند.

به گزارش خبرگزاری بین​المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، علی‌رضا چرخابی، سرپرست حوزه هنری استان خوزستان با بیان اینک حماسه دفاع مقدس ما رویداد بزرگی است، گفت: این رویداد توانست ادبیات ما را متفاوت‌تر از گذشته و مقدس کند؛ ادبیاتی که حاوی رایحه خوش شهادت و ایثار بود و توانست واژه ایثار را به شکل عالی‌تر در جهان ترسیم کند.

وی افزود: حماسه هشت سال دفاع مقدس زمانی به اوج رسید که در مسیر انتقام از دشمنان با هر عملیات، شکست سنگین و خفت‌باری را به دشمن تحمیل کردیم که همه آن‌ها حاصل فتح‌الفتوح‌های فرزندان ایران اسلامی و مصداق کلام الهی بود.

چرخابی یادآوری کرد: اشغال بستان، خرمشهر، حصر سوسنگرد و آبادان و دیگر روستاها و مناطق شهری و غیرشهری جنوب خوزستان دردهایی بود که نیاز به التیام داشت و با غرش شیرمردان شب‌های عملیات کم‌کم به سمت بهبودی و التیام رفت.

سرپرست حوزه هنری استان خوزستان ادامه داد: آزادسازی بستان، شکست حصر آبادان و آزادسازی خرمشهر اوج این اقتدار در تقویم هشت سال دفاع مقدس است. البته برای هر یک از این فتوحات دشمن زخم خورده آرام نگرفت و با گسترش جنگ شهرها، آتش خشم و کینه‌توزی نسبت به ملت ما را توسعه داد. اصابت انواع توپ، موشک و بمباران شهرها اوج رذالت دشمن بعثی بود و با وجود به کارگیری مخوف‌ترین سلاح‌های کشتار جمعی در جنگ از جمله موشک‌های دور برد اسکار 12 به دزفول و زیر توپ و خمپاره قرار دادن شهرهای مرزی به اندازه‌ای زیاد بود که نام «بلد الصواریخ» یعنی شهر موشک را به دزفول داد و این شهر توانست برای مقاومت خود به عنوان شهر نمونه معرفی شود.

وی یادآوری کرد: در واپسین ساعات آخرین روز تابستان سال 1359 کشور اسلامی ما مورد تهاجم گسترده دشمنان قسم خورده نظام جمهوری اسلامی قرار گرفت که رویای فتح سه روزه خوزستان را داشتند؛ آرزویی که شاید در همان روزهای آغازین جنگ و به رغم عدم آگاهی کامل کشور که به تازگی در مسیر استقرار نظام جمهوری اسلامی قرار گرفته بود برای دشمن یک آرزو بود ولی با از خودگذشتگی فرزندان این آب و خاک حلاوت پیش روی‌های چند روز اول جنگ را به تلخ‌ترین اوقات برای رژیم متجاوز بعث تبدیل کرد و این آغاز رشادت مردان و زنان کشور در طول هشت سال دفاع مقدس برای متجاوزان بود.

چرخابی ادامه داد: استان خوزستان به سبب شرایط مرزی و همجواری با کشور عراق و داشتن ذخایر عظیم نفت و گاز و پتروشیمی کشور با عنوان هدف اصلی در این تجاوز مورد توجه بود و اگرچه در روزهای اول جنگ دشمن توانست به کشور ما تجاوز کند ولی دیری نپایید که آتش خشم و انتقام از دشمن بعثی به عنوان توده‌های مردمی در سراسر صحنه‌های جنگ باعث غرش توپ و تانک‌ها شد و هجوم وسیعی از سوی نیروهای رزمنده توانست دشمن  تا دندان مسلح را زمین‌گیر کند.

سرپرست حوزه هنری استان خوزستان ادامه داد: حماسه‌های فراوان سوم خرداد شامل آزادسازی خرمشهر، روز مقاومت دزفول، شکست حصر آبادان، آزادسازی سوسنگرد، روز مقاومت مردم اندیمشک در بمباران سال 65 و... همگی را باید نشان از ایستادگی و ایثار مردمانی دانست که دشمن رویاپروری که سودای فتح سه روزه خوزستان را داشت را ناکام کنند. این همه شرح مختصری از ایثار مردمان سخت کوش و انقلابی ایران اسلامی است که در طول هشت سال دفاع مقدس با رهبر بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی توانست در مقابل تجاوز دشمن مقاومت کند و یک وجب از خاک اسلامی را از دست ندهد.

وی افزود: هفته بزرگداشت دفاع مقدس مناسبتی ملی و گرامی است تا در این ایام یاد همه عزیزان و ایثارگران را گرامی بداریم. همه شهدا، جانبازان، آزادگان و دیگر عزیزانی که در این عرصه ماندگار شدند تا به عنوان سند و یادگاری برای آیندگان باشند. نسل آینده ما نیاز به بازگویی دارد تا بتواند با بهره‌گیری از این فیض برای سربلندی ایران اسلامی تلاش کند و بداند که مرهون خون شهدایی هستند که قهرمانانه دفاع کردند و اینک آنان باید پاسدار این راه سرخ باشد.

وی تأکید کرد: در این مسیر وظایف سخت و حساس است و نیاز است تا برای اندوخته‌های معنوی این دوران تلاش کنیم و با حفظ آثار و نشر آنها کمترین وظیفه را در این برهه کنونی که یک وظیفه حساس و خطیر است به نحو مطلوب انجام دهیم. ثبت وقایع و خاطرات و ناگفته‌های هشت ساله دفاع مقدس و تصویرگری آنان می‌تواند یکی از مهم‌ترین رویکردهای حوزه هنری باشد که به عنوان دغدغه اصلی باید برای آن تلاش کرد و اهتمام ویژه داشت.

چرخابی گفت: کلام آخر این که خاکسپاری 2 تن از شهدای گمنام غواص در حوزه هنری بالاترین دلیل و حجت برای همه هنرمندان و تلاشگران حوزه هنری است که با نصب‌العین قرار دادن منویات مقام معظم رهبری در این مورد همگی تلاش کنیم تا به لطف خدا توفیق یابیم تا رهرویی شایسته برای شهیدان و ادامه دهنده راه سرخ و مطهرشان باشیم. یاد همه لاله‌های سرخ‌فام دشت خونین ایران اسلامی در طول هشت سال دفاع مقدس گرامی باد و به روح آنان صلوات می‌فرستیم.

captcha