تلاشی جهادی با قدمتی ۳۵ ساله‌/مدیریت جهادی که روز به روز رشد کرد
کد خبر: 3339454
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹
به مناسبت سالگرد تولد نهادی جهادی؛

تلاشی جهادی با قدمتی ۳۵ ساله‌/مدیریت جهادی که روز به روز رشد کرد

گروه اجتماعی: حدود سی و پنج سال از تاسیس جهاد دانشگاهی می‌گذرد و در این مدت با تلاش جهادگرانه و مدیریت جهادی این نهاد انقلابی شاهد اقدامات گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف علمی ـ پژوهشی، فرهنگی، آموزشی و دانشگاهی در راستای آرمان‌های نظام اسلامی بودیم.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به بهانه گرامیداشت 16 مرداد ماه، سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی به فرمان امام خمینی(ره) در سال 59 مروری هر چند کوتاه بر فعالیت های مختلف علمی ـ فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی داریم تا با نوع تلاش های صورت گرفته در بخش های مختلف این نهاد انقلابی و جهادی آشنا شویم.

سمینار تخصصی نقش رسانه‌ها در توسعه گردشگری شهری در تالار فردوسی مجتمع شریعتی جهاددانشگاهی مشهد خردادماه و حضور سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی و به شکل ویژه با حضور همه جانبه خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) خراسان رضوی در دهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد تنها بخشی از اقدامات این معاونت طی سال گذشته است.

خبرگزاری ایکنای شعبه خراسان رضوی؛ عنصر مهم معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی

جهاد دانشگاهی خراسان رضوی دارای معاونت فرهنگی، پژوهشی، آموزش و معاونت پشتیبانی، همچنین موسسه آموزش عالی علمی کاربردی مرکز مشهد و موسسه آموزش عالی کاشمر است که معاونت فرهنگی شامل انتشارات، فرهنگسرا، سازمان دانشجویان، خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) شعبه خراسان رضوی، خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان، مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران(ایسپا) شعبه خراسان رضوی، دفتر نیاز سنجی و معالعات فرهنگی است.

فعالیت بخش علمی ـ پژوهشی جهاد دانشگاهی مشهد

از دیگر بخش های این مرکز که محوریت بیشتر فعالیت آن علمی ـ پژوهشی است می توان به کلینیک تروما دندنپزاشکی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی که به عنوان تنها مرجع بخش تروما در شمال شرق کشور شناخته شده است اشاره کرد. این مرکز سالانه به حدود 40 هزار نفر خدمات تخصصی ارائه می‌دهد.

در همین راستا از 15 تا 17 مهرماه سال‌جاری قصد دارد با همکاری انجمن اندودانتیست‌های کشور و دانشگاه علوم پزشکی مشهد اولین همایش بین‌المللی صدمات دندانی را برگزار کند. همچنین ارائه خدمات از سوی آزمایشگاه شماره یک این سازمان در سال گذشته به بیش از 200 هزارنفر، آزمایشگاه تشخیص طبی نیشابور به بیش از 100 هزار نفر و ارائه خدمات آزمایشگاهی مجتمع پزشکی و پیراپزشکی سازمان گناباد به بیش از 70 هزار نفر طی سال گذشته نمونه ای از این فعالیت هاست.

برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی ایمپلنت و لیزر درمانی(لیزر دندانپزشکی) نمونه ای از اقدامات طی سال گذشته این مرکز است که راه‌اندازی بخش‌های رادیولوژی، لیزردرمانی و Paperless و توسعه بخش‌های تشخیص تروما از جمله برنامه‌های آینده کلینیک تخصصی دندانپزشکی سازمان است.

ساخت یک مجتمع درمانی در 10 طبقه شامل سلول درمانی، کلینیک دندانپزشکی، درمانگاه‌های تخصصی کبد و گوارش، قلب و عروق، غدد و متابولیسم، ژنتیک، بانک خون بند ناف، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، رادیولوژی و سونوگرافی، سی تی اسکن، MRI و داروخانه از برنامه‌های آینده این مرکز خواهد بود.

برگزاری همایش دانشجویی HTLV-1 در راستای اهداف گروه پژوهشی ایدز، HTLV-1 و هپاتیت از جمله اقدامات انجام شده حوزه مراکز خدمات تخصصی و تشخیص طبی سازمان در طی یکسال گذشته بوده است. در حال حاضر در این مرکز بیش از هفت پزشک و متخصص ژنتیک در حال فعالیت و ارائه خدمات تخصصی مشاوره‌ای هستند. عقد قرارداد بانک خون بند ناف این سازمان طی یکسال گذشته با حدود 1384 نفر و ارسال نمونه خون بندناف به تهران نیز می تواند اشاره کرد.

گروه پژوهشی مواد و متالورژی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی نیز از جمله بخش های علمی ـپژوهشی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی است که می توان گفت رویکرد جهاددانشگاهی در حوزه پژوهش و مطالعات علمی، کاربردی بودن و رفع نیاز صنعت و جامعه است. علاوه بر این بروکراسی اداری کمتری حین اجرای طرح‌ها در قیاس با دانشگاه‌ها و سایر مراکز وجود دارد، همچنین هدفگذاری جدی جهت تجاری‌سازی طرح‌ها و پرهیز از اجرای طرح‌های صرفا کتابخانه‌ای از دیگر ویژگی‌های حوزه پژوهش در جهاددانشگاهی است.

جهاددانشگاهی نهادی فعال در حوزه پژوهش‌های اساسی مورد نیاز کشور با نگاه کاربردی و اجرایی به مشکلات حوزه صنعت و جامعه و دارای قابلیت انعطاف در تعریف حوزه‌های کاری مختلف مورد نیاز و برخوردار از نیروهای باتجربه و متخصص است.

فعالیت گروه پژوهش طی یکسال گذشته در سه بخش طرح‌های پژوهشی، یافته‌های علمی و ارسال پیشنهاد طرح تقسیم شده است، ارائه و تصویب طرح کلان ملی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص ساخت کابین‌های ضد صوت و انفجار از ترکیبات کامپوزیتی فوم‌های فلزی و ساخت دومین نمونه مته حفاری کاجی دندانه فولادی 17 و یک دوم اینچی به سفارش جهاد دانشگاهی خوزستان به منظور ارائه به شرکت ملی حفاری نفت از جمله فعالیت‌های این گروه در طی مدت یاد شده است.

انجام طرح مشترک با دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص ساخت لنزهای دارورسان چشمی و طرح مشترک فی مابین گروه پژوهشی مواد و گروه سلولی و پزشکی ترمیمی در خصوص ساخت جایگزین‌های پوستی مصنوعی به روش مهندسی بافت از جمله فعالیت های این گروه است.

ساخت پیچ‌های ارتوپدی قابل جذب در بدن با اخذ حمایت از صندوق حمایت از پژوهشگران کشور در طی یکسال گذشته، تدوین دانش فنی فرایند جدید جهت تولید فوم به روش ذوبی و به کمک تزریق گاز در مذاب، تدوین دانش فنی استفاده از نانو ذرات سرامیکی در تولید فوم‌های فلزی آلومینیومی به روش ذوبی به منظور ارتقاء و بهبود خواص و تدوین دانش فنی و ساخت فوم‌های سلول باز نیکلی جهت استفاده در صدا خفه‌کن‌های مورد استفاده در ایستگاه‌های تقلیل گاز از دیگر فعالیت‌های گروه در طی مدت یاد شده است.

از یافته‌های علمی گروه پژوهشی به ثبت سه عنوان اختراع ملی، پذیرش و ارائه 12 عنوان مقاله در کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی و پذیرش و چاپ هشت عنوان مقاله ISI علمی پژوهشی در مجلات معتبر داخلی و خارجی اشاره کرد.

ارسال چهار عنوان پیشنهاد طرح به شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد در خصوص بازسازی ریل‌های مستعمل جهت استفاده مجدد، اصلاح گریس مورد استفاده در ریل‌ها، ساخت قالب‌ها و تدوین فرایند جوشکاری مقاطع متفاوت در ریل‌ها و طراحی و ساخت صفحات عایق بین ریل‌ها از دیگر فعالیت‌های این گروه است که می توان برشمرد.

فعالیت‌های موسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی مشهد

موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی مرکز مشهد با داشتن نزدیک به 40 کد رشته تحصیلی، 3500 دانشجو، فضاهای استاندارد آموزشی و رده بندی A مثبت دانشگاه جامع، از بزرگترین مراکز علمی کاربردی استان و کشور است که توانسته رتبه نخست را در پذیرش دانشجویان جدیدالورود در بین جهادهای دانشگاهی کشور به دست آورد.

عضویت در کمیته‌های تخصصی کارآفرینی و اشتغال، زیرساخت‌های آموزشی، ارتقاء جایگاه فرهنگی واحد استانی دانشگاه جامع، توسعه فعالیت‌های بین المللی واحد استانی دانشگاه جامع(توسعه برون مرزی آموزشی) و توسعه آموزش‌های کوتاه مدت واحد استانی دانشگاه جامع از مهمترین اقدامات این مرکز طی یکسال گذشته است.

موافقت با ایجاد دبیرخانه کمیته توسعه برون مرزی آموزش‌های علمی کاربردی در مرکز علمی کاربردی مشهد و موافقت با ایجاد دبیرخانه کمیته ارتقاء جایگاه فرهنگی آموزش‌های علمی کاربردی از دیگر فعالیت‌های شاخص موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاددانشگاهی مرکز مشهد در سال گذشته است که به همکاری با واحد استانی دانشگاه جامع در برگزاری سومین دوره تربیت مدرسین علمی کاربردی (350 مدرس) در محل موسسه نیز می توان اشاره کرد.

جهاددانشگاهی به لحاظ نشر دانش تخصصی و میزان سرانه تولیدات علمی اعضاء هیات علمی، نسبت به موسسات پژوهشی و پژوهشکده‌های مختلف در وضعیت بهتری قرار دارد؛ به خصوص اینکه اغلب تولیدات علمی اعضای این نهاد، حاصل تحقیقات آنان بوده است و متکی بر حضور دانشجو نیست.‌

captcha