توجه به سبک زندگی ایرانی و اسلامی در دور جدید تولیدات نمایشی «سنگلج»
کد خبر: 3316140
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵
عابدی عنوان کرد:

توجه به سبک زندگی ایرانی و اسلامی در دور جدید تولیدات نمایشی «سنگلج»

گروه هنر: با وجود فقر شدید در حوزه نمایشنامه‌های ایرانی، اما باید اذعان کرد که بسیاری از متون نمایشی هستند که به آئین‌ها و باورهای ایرانی و دینی توجه دارند که مورد غفلت واقع شده‌اند و تالار سنگلج قصد دارد برای تولید هر چه مؤثرتر نمایش ایرانی به آنها توجه ویژه‌ای نشان دهد.

علی عابدی، مدیر تالار سنگلج در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: تالار سنگلج به عنوان یکی از قدیمی‌ترین تالارهای نمایشی ایران در طول زمانی که فعالیت کرده، خاستگاه تولید و اجرای آثار شاخصی بوده است که در آنها ماهیت نمایش ایرانی با توسل به باورهای دینی و مذهبی به چشم می‌خورد.
وی ادامه داد: آئین و فرهنگ‌ ملی برخاسته از چنین باوری در باطن اغلب آثار نمایشی به اجرا درآمده در این تالار همواره مورد توجه بوده است؛ این تالار محل آمد و شد چهره‌های شاخص هنر نمایش ایران بوده که نام هر کدام اعتبار این حوزه از هنر ناب ایرانی است و لذا باید تلاش شود تا آثار اجرا شده در آن نیز از این پس در شأن مکان و افرادی که در آن حضور داشته‌اند باشد.

وجه تفریحی و تفننی نمایش ایرانی در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه بوده است

عابدی تصریح کرد: متأسفانه در طی سال‌های اخیر گونه‌ای از نمایش‌های به ظاهر ایرانی که نفس آنها در تعارض با شکل فاخر نمایش‌های ایرانی بوده است مجال تولید و اجرا در این تماشاخانه را پیدا کردند؛ نمایش‌هایی که با تمسک به برخی مؤلفه‌های موجود در نمایش ایرانی و صرفاً بزرگنمایی و پرداختن به آنها، از نمایش ایرانی گونه‌ای را باب کردند که به مرور این سبک از تولید و اجرای نمایش را با لودگی، تمسخر و پرداختن به وجوه سطحی یک روایت نمایشی مترادف کرد.
این کارگردان تئاتر در ادامه گفت: این در حالی است که نمایش ایرانی با وجود دارا بودن همه این مؤلفه‌ها همچون شادی‌بخشی و مفرح بودن، دارای مؤلفه‌هایی است که توجه به آنها، این گونه نمایشی را در سطح نمایش‌های فاخر معرفی می‌کند؛ نمایشی که در آن تفکر و اندیشه و پرداختن به ناملایمات اجتماعی و مناسبات درست و ناصحیح زندگی بشری به زبانی تلطیف شده بیان می‌شود.

اختصاص بخشی از نمایش‌های ایرانی «سنگلج» به آئین و مناسک مذهبی

وی افزود: بخشی از نمایش‌های ایرانی اجرا شده در تاریخ فعالیت حرفه‌ای این تالار نمایشی، ‌آئین‌ها و مناسک  دینی و مذهبی اقوام ایرانی بوده‌اند که یا به شکل مستقل تنها به این مورد اختصاص داشته و یا در دل روایت نمایشی به آنها اشاره شده است؛ چیزی که این روزها کمی مورد غفلت از سوی کارگردانان و تولیدکنندگان نمایش‌های متقاضی اجرا در تالار سنگلج قرار گرفته‌ است و باید به آن توجه شود.
عابدی تأکید کرد: با وجود ضعف و فقر شدیدی که در زمینه نگارش نمایشنامه‌های ایرانی که در آن به بافت اجتماعی ایرانی، مناسبات و روابط موجود در میان اقوام ایرانی بپردازد، مواجه هستیم، اما باید اذعان کرد که بسیاری از متون نمایشی از سوی چهره‌های نامی ادبیات نمایشی ایرانی خلق شده‌اند که مورد غفلت قرار گرفته و جا دارد به آنها برای شروع فصل جدیدی از اجرای آثار ایرانی در تالار سنگلج توجه شود.
وی در پایان گفت: من و سایر همکارانم در دور جدید مدیریت تالار سنگلج مصمم به این هستیم تا با بها دادن به نمایشنامه‌هایی که با سبک و سیاق و حال و هوای جامعه ایرانی به نگارش درآمده‌اند زمینه را برای تولید و اجرای آنها در این تالار نمایشی فراهم آوریم که به نظر می‌رسد گامی در جهت تحقق سبک زندگی ایرانی و اسلامی باشد.

captcha