همه دغدغه‌های من
کد خبر: 3308897
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۳
به‌مناسبت روز جوان؛

همه دغدغه‌های من

گروه اجتماعی: جوانی در کنار زیبایی‌ها و شیرینی‌هایش دغدغه‌هایی نیز با خود به همراه دارد، دغدغه‌هایی از جنس آینده.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، روزی یکی از پادشاهان پیرزنی کمر خمیده را دید که به سختی راه می‌رفت. پادشاه با طعنه از پیرزن پرسید چرا خم گشته می‌گردند پیران جهان دیده/ و پیرزن جواب داد به زیر خاک می‌جویند ایام جوانی را.



کسانی که جوانی را به بهاری تشبیه کرده‌اند که تا چشم بگردانی تمام می‌شود، به‌درستی جوانی این نعمت بزرگ الهی را شناخته‌اند که در آن توان جسمی، خلاقیت فکری و شادابی روحی در آن به اوج می‌رسد و فرصت بی‌بدیلی برای رشد همه جانبه در اختیار انسان قرار می‌گیرد.



جوانی، خواسته کودک و پیر است



جوانی برای کودک و پیر یک خواسته و آرزو است چون کودک همواره تمایل دارد سریع بزرگ شود و پیر دوست دارد به ایام گذشته‌اش برگردد و در حقیقت هر دو جوانی را می‌جویند و شیرین‌ترین اتفاقات زندگی مثل ورود به دانشگاه، پیدا کردن شغل مورد علاقه، ازدواج و لحظه زیبای پدر و مادر شدن نیز در اکثر مواقع در جوانی رخ می‌دهد.



اما جوانی در کنار زیبایی‌ها و شیرینی‌هایش دغدغه‌هایی نیز با خود به همراه دارد، دغدغه‌هایی از جنس آینده . حقیقتاً دغدغه جوان امروز جامعه ما چیست؟ چه چیزهایی موجب می‌شود تا یک جوان نسبت به روزهای در پیش‌رو دچار تشویش و اضطراب باشد؟ روز جوان فرصتی است تا پای صحبت جوانان بنشینیم و از دلواپسی‌هایشان بشنویم.



سمانه خسروی، جوانی که بیشتر فعالیتش در حیطه رسانه است و موضوعاتی با محوریت زن و خانواده را پیگیری می‌کند در این زمینه به خبرنگار ایکنا گفت: در وهله اول اگر بخواهیم درباره دغدغه‌های یک جوان صحبت کنیم شاید خیلی از افراد موضوع اشتغال یا ازدواج را مطرح کنند.



وی بیان کرد: اما به نظر من در کنار این مشکلات، مسائل زیرپوستی دیگر نیز وجود دارد که آنها زمینه‌ساز بروز مشکلات دیگری برای جوانان شده‌اند و آن نداشتن خود باوری در بین جوانان فعلی که اگر این خود باوری وجود می‌داشت شاید خودش می‌توانست دغدغه‌هایش را در زمینه موضوعی مثل اشتغال با کارآفرینیکاهش دهد.



جوان امروز آرمان‌هایش را گم کرده است



این جوان فعال رسانه‌ای اظهار کرد: به نظر می‌رسد جوان امروز آرمان‌هایش را گم کرده و نمی‌داند که هدفش از تحصیل، اشتغال و ازدواج چیست که این مسئله امر نامطلوبی است.



خسروی درباره چرایی گم کرده آرمان‌ها، عنوان کرد: این موضوع به نوع تربیت خانواده‌ها برمی‌گردد چرا که گاه مشاهده می‌کنیم خانواده‌ها نیز خانواده‌های آرمان گرایی نیستند و جوان به گونه‌ای تربیت شده که فقط به دنبال کس دیگری برای رفع مشکلاتش برم‌ گردد و خود پیشگام نم‌ شود.



وی با اشاره به سالروز میلاد حضرت علی اکبر(ع) به روز جوان یادآور شد: حضرت علی اکبر(ع) در فضایی آرمانی بزرگ شد و تربیت یافت که آرمانش رضای الهی و رسیدن به معبود بود و همین آرمان‌ها موجب شد که اولین شهید کربلا از میان اهل بیت(ع) باشد.



حجت مساح، جوان دیگری که بیشتر علاقه‌اش کار در عرصه فرهنگی است و اکنون نیز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی مشغول فعالیت است، در این باره گفت: به نظرم مهمترین دغدغه جوان امروز اشتغال است.



اشتغال؛ زیربنای لازم برای تشکیل یک زندگی موفق



وی اظهار کرد: اشتغال از این منظر حائز اهمیت است که اولویت و زیربنای لازم برای شروع یک زندگی مشترک است و بخشی از مشکلاتی که در زمینه خانواده و ازدواج وجود دارد به مسئله اشتغال برمی‌گردد.



مساح عنوان کرد: در موضوع اشتغال از یک جنبه مقصر خود جوانان هستند که حاضر نیستند که هر کاری را بپذیرند و فقط شغل‌های اداری و به نوعی پشت میز نشینی را می‌خواهند و یا انتظار دارند در همان ابتدای کار همه چیز عالی باشد.



این جوان فعال فرهنگی ادامه داد: اما بخش دیگری از جوانان، جوانان تحصیل کرده‌ای هستند که به‌طوری طبیعی باید شغل‌شان با میزان تحصیل و تلاشی که برای کسب علم کرده اند مطابقت داشته باشد که برای این گروه شرایط یافتن کار ایده‌آل واقعا سخت است.



مساح افزود: با همه این وجود اشتغال هدف نیست بلکه ابزاری برای رسیدن به سایر خواسته مانند داشتن یک زندگی موفق است که در آن بتوانی شخص دیگری را نیز خوشبخت کنی.



وی یادآور شد: خیلی‌ها سخن از کارآفرینی می‌زنند که آن هم نیاز به سرمایه دارد و واقع‌بینانه اگر بخواهیم سخن بگوییم با دست خالی نمی‌توان کاری انجام داد مگر آنکه فرد چه عزم و اراده قوی‌ای داشته باشد که بتواند با دست خالی کارهای بزرگی انجام دهد.



و بازهم اشتغال دغدغه جوان امروز



ریحانه عربی، خبرنگار و فعال فرهنگی و رسانه‌ای نیز در این زمینه به خبرنگار ایکنا گفت: به نظر من مهمترین دغدغه جوان امروز اشتغال است زیرا بدون اشتغال آینده‌ای مبهم در انتظار جوان است که باید به طور جدی به آن پرداخته شود.



وی بیان کرد: بعد از اشتغال به طور طبیعی دغدغه جوان ازدواج است که آن هم به صورت زنجیره‌وار به اشتغال ارتباط دارد چرا که بدون داشتن تأمین اقتصادی نمی‌توان تشکیل زندگی داد.



این جوان فعال فرهنگی و رسانه‌ای ادامه داد: در موضوع اشتغال خود جوان، خانواده و مسئولان هریک به اندازه خود نقش دارد و در زمینه ازدواج نیز همین‌گونه است و نمی‌توان تمامی مشکلات را بر دوش یکی از این سه گزینه انداخت.



عربی اظهار کرد: به عقیده من خانواده ها  از 15-16 سالگی فرزندان خود را باید با محیط کار آشنا کنند، نه اینکه بگذارند هر وقت جوان تحصیلات دانشگاهی‌اش به اتمام رسید آن وقت تازه بخواهد با مسائل کاری آشنا شود.



این جوان فعال در عرصه فرهنگ و رسانه یادآور شد: دانشگاه‌ها نیز باید شرایط مهارت آموزی را در محیط دانشگاه برای جوان فراهم کنند نه اینکه فقط مسائل تئوری را یاد بگیرد چرا نتیجه تئوری یاد گرفتن مسائل این می‌شود که فرد کارشناسی ارشد دارد اما عوض کردن یک لامپ یا پیچ را هم نمی‌داند.

captcha