روند بازسازی عتبات به مرحله توسعه رسید/ گل‌آرایی حرم علوی در ابتدای سال ۹۴
کد خبر: 2940485
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۴
مهدی‌یار:

روند بازسازی عتبات به مرحله توسعه رسید/ گل‌آرایی حرم علوی در ابتدای سال ۹۴

گروه اجتماعی: رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس با بیان اینکه روند فعالیت‌ها و امور مربوط به عتبات عالیات از بازسازی به توسعه منتقل شده است، گفت: در یک برنامه مشخص ۱۵ ساله موضوع توسعه حرم‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، جابر مهدی‌یار، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس امروز، 16 اسفند در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با بیان اینکه روند فعالیت‌ها و امور مربوط به عتبات عالیات از بازسازی به توسعه منتقل شده است، گفت: ما مسائل بازسازی را ساماندهی کردیم و هر آنچه که باید در برنامه بازسازی قرار می‌گرفت، بازسازی شد.

تدوین برنامه 15 ساله توسعه برای حرم‌های عتبات عالیات
وی افزود: امروز باقی‌مانده‌های بازسازی را به اتمام می‌رسانیم و در یک برنامه مشخص 15 ساله موضوع توسعه حرم‌های مطهر در عتبات عالیات در دستور کار ویژه ستاد باسازی عتبات قرار گرفته است.
مهدی‌یار با تأکید بر لزوم اطلاع‌رسانی روند بازسازی و توسعه حرم‌های مطهر عنوان کرد: مردم ما وقتی مطلع می‌شوند بحث توسعه حرم‌ها مدنظر است طبیعتا هم میزان و هم سطح مشارکت از نظر مبلغ متفاوت خواهد شد چون موضوع توسعه حرم‌ها حجم قابل توجهی از نذورات را لازم دارد.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس با بیان اینکه ما برابر نظرات کسانی که نذر کرده‌اند، در همان مسیر اقدام کردیم، گفت: توسعه حرم‌ها ابتدائاً به آماده‌سازی فضای کار باز می‌گردد از جمله تأمین زمین و تخریب اطراف حرم‌ها و هم‌اکنون نیز در اطراف تمام حرم‌ها، تخریب‌ها صورت گرفته، تسطیح زمین‌ها انجام شده و یا در حال انجام است و بازسازی و صحن سازی در برنامه قرار گرفته است.
وی عنوان کرد: خوشبختانه بخشی از آنچه که مدنظر است برای توسعه و گسترش حرم‌ها کم کم دارد شکل جنبه‌های عملیاتی پیدا کرده و نمای اصلی خود را نشان می‌دهد به عنوان مثال اگر نگاه کنیم به حرم مطهر حرم امام علی(ع) و صحن مطهر حضرت فاطمه زهرا(س) در نجف اشرف که با وسعت زمینی به مقدار 7 هکتار و ساخت زیربنا در 4 طبقه با وسعت 220 هزار متر مربع معنا و مفهوم بلندی دارد که بزرگترین نماد فرهنگی جهان تشیع دارای صحن مطهر حضرت فاطمه زهرا(س) می‌شود و گره خوردن حرم علی(ع) و صحن حصرت فاطمه(س) معنای تاریخی و اعتقادی بلندی پیدا می‌کند.
مهدی‌یار از طرح‌ریزی پروژه عظیمی در کربلای معلی خبر داد و افزود: این پروژه ساخت گنبد حرم امام حسین(ع) است که بنا داریم یک گنبد جدید با ارتفاع هفت و نیم متر از وضع موجود بلندتر بنا کنیم و همزمان با اجرای گنبد حرم امام حسین(ع) بازگشایی اطراف ضریح مطهر با لاغر کردن ستون‌های فعلی انجام می‌شود تا زائران بتوانند بهتر به زیارت بپردازند.

احداث صحن عقیله بنی هاشم حضرت زینب(س) در کربلا
به گفته وی، صحن عقلیه بنی هاشم حضرت زینب(س) در کربلا به عنوان یک پروژه بزرگ در حال آماده‌سازی است، زمین آن در حال تسطیح است و تخریب‌ها در حال انجام است و به یاری خدا یک صحن و سرای بسیار زیبایی شکل خواهد گرفت که خیمه‌گاه و تل زینبیه در درون صحن قرار می‌گیرند.
این مقام مسئول عنوان کرد:‌ در سامرا همچنان برنامه‌های تخریب اطراف حرم برای توسعه در برنامه قرار گرفته است و صحن‌های جدیدالتأسیس در سامرا امروز شکل و نمای زیبایی به خود گرفته و عملا این صحن‌های مطهر احداث شده است و زائران به راحتی از آن بهره‌برداری می‌کنند لذا طبیعتاً برنامه نماسازی و زیباسازی همچنان ادامه دارد.

دو صحن بزرگ در کاظمین ایجاد می‌شود
وی با اشاره به اینکه در کاظمین دو صحن بزرگ اقدام شد، افزود: یکی تحت عنوان امام رضا(ع) که این صحن و سرا اکنون تمام شده است و صحن بزرگی ایجاد شد و صحن دیگری تحت عنوان صحن صاحب‌الزمان(عج) در حال آماده‌سازی است.
مهدی‌یار، معنا و مفهوم چنین حرکاتی در توسعه حرم‌ها را به مشارکت مردم دانست و گفت: در بانک‌های دولتی شماره حساب‌ها در اختیار است و مردم می‌توانند از طریق بانک‌ها نذورات خود را هم به صورت نقدی و هم غیرنقدی واگذار کنند و طلا و جواهرات و مصالح ساختمانی منابع ریالی و هر نوع پول مربوط به هر کشوری باشد، مردم می‌توانند کمک کنند.

تشریح پروژه‌های در دست اقدام ستاد فارس
وی با یادآوری اینکه در شیراز، ستاد باسازی عتبات عالیات واقع در میدان امام حسین(ع) و در کلیه شهرستان‌ها ستادهای بازسازی و دفاتر ائمه جمعه مسئولیت این کار را به عهده دارند، به تشریح فعالیت‌های دست در اقدام این ستاد پرداخت و گفت:‌ اقداماتی که اکنون در حال اجراست و توسط مردم عزیز فارس و هنرمندان فارس در حال رخ دادن است، ساخت صندوق خاتم داخل ضریح حضرت مسلم‌بن عقیل سفیر امام حسین(ع) است که یک کار خاتم و درودگری خوبی است و توسط هنرمندان شیراز انجام می‌شود ضمن اینکه نذورات آن مربوط به مردم لامرد است.
معاون اجتماعی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس اظهار کرد:‌ ضریح بزرگ خیمه‌گاه امام سجاد(ع) از جمله کارهایی است که برای خیمه‌گاه کربلا پیش بینی شده است و مردم عزیز مشارکت دارند و از جمله تأکیدات آزادگان عزیزی است که سال‌های متمادی در زندان‌های صدام اسیر بودند و امروز بخش قابل توجهی از نذوراتشان را در اختیار ما گذاشتند تا خیمه‌گاه حضرت سجاد(ع) که خود اولین آزاده جهان اسلام است، ساخته شود.
به گفته وی، خاتم‌کاری و گره چینی درب‌های حرم امام حسین(ع) از جمله مواردی است که توسط هنرمندان فارس و با نذورات مردم در حال اجراست و علاوه بر اینکه ساخت دو ضریح خیمه‌گاه حضرت اباالفضل(ع) برای نصب در خیمه گاه کربلا در حال انجام است و هنرمندان ما مراحل پایانی آن را می‌گذرانند.
مهدی‌یار عنوان کرد: اخیراً دو صندوق بزرگ خاتم که را به وسیله هنرمندان درودگر و خاتم کار شیراز به سمت کاظمین حرکت داده شده بود، به لطف الهی به محل خود رسید و امروز تحویل آستان مقدس امامین در کاظمین شد و این دو صندوق خاتم درون ضریح مطهر امام موسی‌بن جعفر(ع) و امام جواد(ع) قرار گرفت.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس با بیان اینکه ساخت یک درب بزرگ درودگری و منبت کاری توسط هنرمندان فارس انجام شد، گفت:‌ این درب مطهر به تمامی شهرستان‌های فارس منتقل می‌شود و همه مردم متبرک خواهند شد و به یاری خدا پس از دوره زیارت مردم در شهرستان‌ها، عازم سامرا می‌شود که نذورات این درب باب‌القبله برای سامرا مردم داراب و آباده متقبل شدند.

نخستین برنامه ستاد فارس گل‌آرایی حرم علوی در ابتدای سال 94 است
وی با اشاره به اینکه گل‌آرایی حرم حضرت علی(ع) در اولین برنامه سال 94 رخ خواهد داد و مردم ما در شب میلاد آن حضرت مثل همیشه حرم را گلباران می‌کنند، گفت:‌ 130 پرچم امام حسین(ع) که از کربلا به فارس منتقل کردیم در اختیار شهرستان‌ها قرار خواهیم داد که تمامی شهرستان‌ها دارای پرچم خاص امام حسین(ع) باشند.
مهدی‌یار از برپایی نمایشگاه عتبات عالیات در آرامگاه سعدی و حافظ برای ابتدای سال آینده خبر داد و گفت: مردم می‌توانند از این نمایشگاه‌ها دیدن کنند و از نزدیک شاهد اقدامات ستاد باشند و به وسیله آنچه که در نمایشگاه‌ها قرار می‌گیرد، متبرک شوند.

اهدای 60 درب زیبای هنری از سوی ستاد به آستان شاهچراغ(ع)
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تعداد 60 درب زیبای کار هنری گره‌کاری از سوی ستاد بازسازی عتبات عالیات تقدیم آستان مقدس احمدبن مسوی(ع) شده است،‌ گفت: خوشبختانه این پروژه برای حرم احمدبن موسی(ع) تمام شد  و یک درب زیبای کار معرق کاری برای این حرم مطهر نیز در حال اجراست.
وی ابراز کرد: همچنان ستاد بازسازی عتبات عالیات سندهای افتخار را برای کسانی که برای صحن مطهر حضرت فاطمه(س) مشارکت می‌کنند، صادر می‌کند  که قیمت هر متر مربع 5 میلیون تومان است و این سندهای افتخار به عنوان یک حرکت معنوی برای همیشه می‌تواند در خانواده دست به دست شود.
مهدی‌یار همچنین عنوان کرد: برای هر خشت طلای گنبد حرم امام حسین(ع) 2 میلیون و 150 هزار تومان پیش بینی شده است که گنبد به یاری خدا تمام شود لذا مردم می‌توانند به نام خودشان خشت طلا بخرند و ما هر کدام از خشت‌ها که به نام خودشان باشد پشت آن اسم‌نویسی کرده و روی گنبد قرار می‌دهیم که این زیباترین جای عالم است که می‌تواند اسم مردم در آنجا ثبت شود.
رئیس بازسازی ستاد عتبات عالیات فارس با یادآوری اینکه خشت‌های طلا گنبد در واقع ورق مس هستند که روی آن آب طلا کاری می‌شود و روی گنبد قرار می‌گیرد، گفت:‌ این حرکت بسیار زیبایی است که مردم ما می‌توانند با مشارکت خود برای ساخت گنبد طلا و گلدسته‌های امام حسین(ع) ورود پیدا کنند.

captcha