ايجاد سير مطالعاتی؛ مهم‌ترين دستاورد جشنواره ادبی ـ قرآنی دانشجويان
کد خبر: 2069323
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۳

ايجاد سير مطالعاتی؛ مهم‌ترين دستاورد جشنواره ادبی ـ قرآنی دانشجويان

گروه ادب: يكی از برگزيدگان هشتمين جشنواره ملی ادبی ـ قرآنی دانشجويان ايران برگزاری جشنواره شعر قرآنی را با پيامدهای مثبتی ارزيابی كرد و افزود: يكی از نتايج اين جشنواره‌ها ايجاد يك سير مطالعاتی در ميان شركت‌كنندگان است.

عصمت اسلامی، برگزيده رتبه دوم هشتمين جشنواره ملی ادبی ـ قرآنی دانشجويان ايران در بخش شعر سپيد، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) در ادامه مطلب ذكر شده، افزود: برگزاری جشنواره‌هايی با اين رويكرد حسن زيادی را به همراه دارد. وقتی موضوع جشنواره قرآن باشد، شاعر برای اينكه بتواند شعر بسرايد، بايد به منابع دينی مانند قرآن، تفسير و منابع ادبی برگرفته از آيات مراجعه كند؛ از اين نظر برگزاری چنين جشنواره‌هايی سبب ايجاد يك سير مطالعاتی در جوانان می‌شود. برای خود من برگزاری جشنواره‌ای ادبی با موضوع قرآن جالب بود.
وی در ادامه در رابطه با موضوع پيشنهادی در دوره بعدی گفت: قرآن منبع وسيعی است كه جای كار بسياری دارد. در اين ميان بايد با بررسی‌های وسيع موضوعاتی را انتخاب كنيم كه تأثيرگذار باشد. موضوعات بسياری وجود دارد كه بتوانيم در اين جشنواره‌ها مطرح كنيم.
اين شاعر در ادامه افزود: در قرآن هم داستان‌های زيادی هستند كه بن‌مايه ادبی بسياری داشته و قابليت پردازش ادبی را دارند و هم اينكه آيات زيادی برای اين كار وجود دارد. در قرآن هم داستان است، هم تصوير و پندهای زيادی كه می‌تواند موضوع مناسبی برای اين جشنواره‌ها باشد. مثلاً داستان‌های زيادی هستند مانند داستان حضرت يونس (ع)، حضرت سليمان (ع)كه از بن‌مايه‌های قوی‌ای برخوردارند. آنچه كه بايد مدنظر قرار دهيم بررسی‌های همه جانبه در مورد انتخاب موضوع مناسب است. برای سال آينده بايد در چند جلسه طی نشست‌های تخصصی به بررسی همه‌جانبه در رابطه با انتخاب اين نوع موضوعات بپردازيم.
اسلامی در پاسخ به راهكارهای جذب مخاطبان و دانشجويان جوان به اين جشنواره گفت: اين جشنواره‌ها از اين نظر كه قرآنی هستند و معنويت در آن‌ها وجود دارد، باعث جذب دانشجويان و جوانان می‌شود اما اين تنها يك بعد از جشنواره است. برای هر كاری وقتی قشری را درنظر می‌گيريم بايد انگيزه آنها را نيز برای اين كارمدنظر قرار دهيم. بايد شركت در اين جشنواره‌ها يك فرصت و امتياز برای دانشجويان شركت‌كننده محسوب شود. می‌توان با درنظر گرفتن جوايز مناسب و اختصاص امتياز از طرف دانشگاه به اين شركت كنندگان اين رغبت را در جوانان بيشتر كرد.
اين شاعر در رابطه با ايجاد رشته‌ای با عنوان ادب قرآنی در دروس دانشگاهی گفت: برای ايجاد چنين موضوع درسی‌ای بايد متخصصان در اين مسئله به بررسی همه جانبه آن بپردازند، اما می‌شود اين موضوع را به دو شكل در دانشگاهها مطرح كرد. يكی به اين صورت كه ادب قرآنی جز دروس اختياری به دانشجوها ارائه شود. چون بسياری از دانشجويان و جوانان از قرآن و مفاهيم آن دور نيستند و از نخستين سال‌های تحصيل با آن آشنا می‌شوند. همچنين می‌تواند به صورت پايان‌نامه‌ای در دوره كارشناسی ارشد مطرح شود.
وی در ادامه گفت: برگزاری چنين جشنواره‌هايی نيازمند اين است كه از سطح بگذرد و برگزار كنندگان خود را به برگزاری صرف محدود نكنند. جشنواره بايد از خود تعريف خاصی ارائه دهد كه دانشجويان رغبت ايجاد كند. برگزاری جشنواره بايد با تبليغات خوب و آگاهی‌دهی همراه باشد.
اسلامی در رابطه به اين پرسش كه چگونه می‌توان دانشجويان را به اين سمت سوق داد گفت: امروزه دانشجويان دغدغه‌های زيادی دارند و صرف داشجو بودن دغدغه ايجاد می‌كند. برای اينكه اين جشنواره و مفاهيم قرآنی دغدغه جوان‌ها شود، كارهای زيادی می‌توان انجام داد. مثلاً اينكه در اين رابطه برنامه ريزی بيشتری كرد و با كارهای حساب شده و برنامه‌های دقيق عمل كرد. يكی از اين راه‌ها دادن امتياز و درنظر گرفتن جوايز خوب است.
اسلامی به سروده خود پيرامون داستان اصحاب كهف اشاره كرد و گفت: سعی كردم با نگاه خاص و تازه‌ای به اين موضوع بپردازم. از بعد تازه‌ای برخوردار باشد. علاوه بر ساختار تلاش كردم كه در ارائه مضمون هم به شيوه جديدتری عمل كنم. از اين جهت با سير مطالعاتی و بررسی اين داستان در كتاب‌های مختلف به شناخت خوبی از آن برسم. تلاش من اين بوده كه فضاهای قديمی را كه تنها به ذكر داستان اكتفا می‌كردند به هم بريزم. مثلاً با قرار دادن خودم به جای يكی از شخصيت‌های اصحاب كهف، داستان را از زبان او تعريف كنم.
وی در ادامه افزود: حضور پيش‌كسوتان در كنار جوانان هميشه اثر مثبتی داشته است. اين مسئله را می‌توان برای اين جشنواره نيز ديد. جوان‌ها با تعامل با پيشكسوتان تجربيات لازم را كسب می‌كنند.
اسلامی در رابطه با برگزاری كارگاههای آموزشی در حاشيه اين جشنواره گفت: در اين كارگاه‌ها می‌توان مباحثی را از سوی پيش‌كسوتان مطرح كرد و شاعران نيز اين موضوعات را به نظم درآورند و در همين كارگاهها نقد سروده‌های شاعران را داشته باشيم.
captcha