زندگی صحابه پيامبر(ص) راه مناسبی برای تبيين مؤلفه‌های قرآنی زندگی ايده‌آل است
کد خبر: 1684203
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۷
مؤلفه‌های قرآنی زندگی ايده‌آل/ 2

زندگی صحابه پيامبر(ص) راه مناسبی برای تبيين مؤلفه‌های قرآنی زندگی ايده‌آل است

گروه اجتماعی: با توجه به اين‌كه بيشترين تأكيد دين اسلام بر سادگی مفاهيم دينی و انتقال اين مفاهيم مبتنی بر ميزان درك افراد است، می‌توان سيره زندگی صحابه پيامبر(ص) را كه همچون مردم عادی غيرمعصوم بوده‌اند، برای تحقق زندگی ايده‌آل قرآنی به جوانان ارائه كرد.

حجت‌الاسلا‌م‌والمسلمين «علی نصيری» عضو هيئت رئيسه انجمن قرآن‌پژوهان حوزه علميه قم در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: از منظر دين برای انسان چهار نوع رابطه قابل تصور است كه عبارتند از رابطه انسان با خود، رابطه انسان با خداوند، رابطه فرد با اجتماع و رابطه فرد با حيات طبيعی كه ويژگی‌های زندگی ايده‌آل نيز همسو با اين چهار رابطه تعريف می‌شود.
وی با اشاره به اين‌كه اين چهار رأس، ابعاد رفتاری يك فرد ايده‌آل از منظر قرآن را نيز تشكيل می‌دهد، افزود: اصول كلی مد نظر قرآن شامل حاكميت و رضايت الهی در همه اعمال، به‌كارگيری معروف و پرهيز از منكر در فعاليت‌های روزانه و ... است.
نصيری درباره چگونگی درونی كردن اين امور برای جوانان و نوجوانان كه درگير دغدغه‌های زندگی مادی امروز هستند، تصريح كرد: در فلسفه اخلاقی حاكم بر غرب كه در سطح جهان نيز اشاعه يافته معمولاً اخلاقيات مبتنی بر كيفر و پاداش تعريف می‌شود و اين در حالی است كه دين اسلام اين امر را بر اساس رضايت‌ الهی می‌داند.
وی در ادامه سخنان خود گفت: اگر می‌خواهيم مردم را به رعايت اصول شهروندی، عمل به منويات دين و ... دعوت كنيم بهتر است از رويكرد «پاداش و كيفر» فاصله بگيريم و اهميت رضايت‌مندی خداوند در كارها را به گونه‌ای برای فرد تعريف كنيم كه جوان يا نوجوان ما فكر نكند دائماً دوربينی فعاليت‌های او را زير نظر دارد.
مديرگروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی در پاسخ به اين پرسش كه «آيا دغدغه جوان امروز در روند كسب زندگی ايده‌آل خود منطبق شدن بر امور مذكور است؟» افزود: از جمله ويژگی‌های زندگی ايده‌آل امروزی مشغول شدن به دغدغه‌های كاذب است كه همين امر می‌تواند ميان فرد و دستورات قرآنی تحقق يك زندگی ايده‌آل، شكاف عميقی ايجاد كند.
مديرگروه آشنايی با منابع اسلامی دانشگاه معارف اسلامی افزود: اگرچه نمی‌توان وجود برخی از دغدغه‌های معيشتی انسان امروز را منكر شد اما چرا نمی‌توان دين و دنيا را در كنار يكديگر حفظ كرد تا از اين طريق ذهن انسان از محصور شدن در برخی از دغدغه‌های كاذب در امان بماند؟
وی در پاسخ به اين پرسش كه چند درصد از مردم جامعه ما بر اساس اين تفكر ايده‌آل، زندگی خود را می‌سازند؟ اظهار كرد: متأسفانه ما در دو جنبه كوتاهی كرده‌ايم به اين معنی كه نه مردم اهتمامی به اصلاح برخی از اصول زندگی خود در مسير تحقق زندگی ايده‌آل قرآنی داشته‌اند و نه اينكه ما راهنمای خوبی برای آنها بوده‌ايم.
نصيری افزود: به عنوان مثال اگر برای يك جوان مالزيايی سيره زندگی اجتماعی پيامبر(ص) را تعريف كنيم با دقت گوش می‌كند اما اين در حالی است كه ظرف ذهنی جوان ما با برخی از تفكرات نامناسب پر شده كه اين امور كمتر برايش جذابيت دارد.
وی در ادامه اظهار كرد: اگر نمی‌توانيم توقع داشته باشيم كه همه رفتار و سكنات جوانان ما در زندگی بر اساس دستورات دين باشد پس بايد حداقل امكانات را برای زندگی آنها مهيا كنيم چون بر اساس فرموده امام علی(ع)، از دری كه فقر بيايد ايمان می‌رود و بعد در چنين شرايطی ديگر انتظاری برای زندگی ايده‌آل قرآنی نخواهد بود.
وی با تأكيد بر اين‌كه ارائه الگوهای ساده از صحابه پيامبر(ص) مانند ابوذر، عمار، سلمان، ميثم و... می‌تواند راه مناسبی را برای تحقق زندگی ايده‌آل قرآنی ايجاد كند، گفت: جوانان در درجه اول بايد متوجه شوند كه الگوگيری از بزرگان كار سخت و غيرممكنی نيست و افراد نامبرده نيز مانند ما اشخاصی معمولی بودند نه معصوم.
در ادامه اين گفت‌وگو خبرنگار ايكنا با طرح اين نكته كه، ديده شده آموزه‌های روانشناسی غربی در مشخص كردن روند زندگی فرد نقش كاربردی را ايفا می‌كند نظر نصيری را جويا شد كه عضو هيئت رئيسه انجمن قرآن‌پژوهان حوزه علميه قم در پاسخ به اين پرسش اظهار كرد: سادگی در بيان نه تنها نياز جوان امروز است بلكه قرآن و ائمه(ع) نيز در سخنان خود بر اين امر مهر تأييد می‌زنند كه توان شخص را در دريافت مضامين دين درنظر بگيريم.
وی در پايان افزود: «بشر حافی» و «ناصرخسرو قباديانی» از افرادی هستند كه با وجود اينكه سبقه بدی در زندگی خود داشتند باز هم با شنيدن سخنی ساده از ائمه(ع) به صراط راست هدايت شدند اگرچه همت خود آن‌ها را نيز در مسير هدايت نمی‌توان ناديده گرفت.
captcha