برگزاری نمايشگاه ترجمه تصويری قرآن كريم در شيراز
کد خبر: 1583477
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۱

برگزاری نمايشگاه ترجمه تصويری قرآن كريم در شيراز

گروه فعالبت‌های قرآنی: نمايشگاه ترجمه تصويری قرآن كريم در شيراز به مناسبت ماه مبارك رمضان امروز افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه فارس، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: در ماه رمضان امسال نخستين نمايشگاه ترجمه تصويری قرآن كريم و هفتمين نمايشگاه رمضانيه را با ياری خدای متعال و همكاری نماينده ولی فقيه و امام جمعه شيراز، معاونت فرهنگی و روابط عمومی شهرداری، اداره كل اوقاف فارس و انتشارات نويد شيراز، مركز تحقيقات رايانه‌ای حوزه علميه اصفهان، در مجموعه فرهنگی هنری حافظ، برپا می‌شود.
وی گفت: اين دو نمايشگاه به ترتيب با موضوع ضرب‌المثل‌های قرآنی و رمضانيه از تاريخ چهارشنبه 28 شهريور ماه جاری صبح و بعدازظهر در نگارخانه سرو مجموعه فرهنگی هنری حافظ برپا می‌شود.
وی ادامه داد: از جمله اهداف نمايشگاه ترجمه تصويری قرآن كريم، ارائه و تبين و مفاهيم اسلامی در قالبی هنری و تأثيرگذار برای عموم و خصوصاً نوجوانان و جوانان است كه نمونه اول آن توليد نرم افزار «بصائر» با موضوع «آيات و نعمت های الهی» است و پس از آن ضرب‌المثل‌های قرآن كريم در بردارنده تصاويری زيبا به همراه انيميشن‌های سه بعدی بسيار جذاب و با زبان شعر و مثل‌های حكمت آموز در قالب نرم افزار ارائه گرديده است.
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: در همين رابطه تابلوهای تهيه شده برای هر يك از مثل‌های قرآن كريم خود مجموعه ای نفيس و ارزشمند را تشكيل می‌دهد كه هم از لحاظ آشنايی با مفاهيم قرآنی و هم به لحاظ ايجاد و انسجام، حركتی جديد در رابطه با استفاده از هنر در بيان مفاهيم اسلامی، محسوب می‌شود.
وی با تشريح چگونگی تهيه تابلوهای نقاشی موجود در نمايشگاه گفت: در ابتدا آياتی از قرآن را كه به طور كاملاً مشخص بيانگر يك مثل (به معنای تشبيه) بودند و اجزای اصلی يك مثل در آنها به خوبی قابل تفكيك بود، مشخص و گزينش شدند.
«طبيعی» گفت: در مرحله بعد برای درك بهتر مفاهيم آيات و اهداف مثل‌های ذكر شده در آنها و تفكيك اجزای مثل، بيش از 50 عنوان شرح و تفسير قرآن مشهور شيعی برای هر يك از آيات ذكر شده مورد بررسی قرار گرفت و اقوال و نظرات گوناگون در رابطه با هر يك از مثل‌ها گردآوری شد.
وی اضافه كرد: پس از آن مطالب گردآوری شده برای هر مثل با محوريت تفسير الميزان (تأليف علامه طباطبايی)، در قالب 3 قسمت اصلی « مشبه » ، « مشبه به » و « وجه شبه و توضيح » تدوين شد. اين مطالب جهت تهيه تابلوهای نقاشی برای هر مثل، در اختيار هنرمندان و تهيه كنندگان مربوطه قرار گرفت و در نهايت در قالب تابلوهای راهنما در كنار هر تابلوی نقاشی نصب شد.
گفتنی است: تمام مراحل تهيه تابلوها، گردآوری مطالب و توليد نرم افزار مربوطه در مركز تحقيقات رايانه ای حوزه علميه اصفهان انجام شده است و در اين راستا نظر ده‌ها هنرمند و نقاش و متخصص ساخت انيميشن‌های سه بعدی مورد توجه بوده است.
شايان ذكر است كه در اين نمايشگاه مجموع 45 تابلو 45 مثل و تشبيه قرآنی وجود دارد كه در مجموع شامل : اصل اثر + آيه + توضيح تابلو + توضيح آيه ، می‌باشد و در شكل گيری آثار نكته قابل تأمل آن است كه دستان هنرمند نقاش با تفكر و جهت دهی اساتيد قرآنی در هم آميخته و ايجادگر آثاری بديع و نو گرديده است.
captcha