نشست تخصصی زیباشناسی حماسه عاشورا در مشهد برگزار شد
کد خبر: 1473818
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۷

نشست تخصصی زیباشناسی حماسه عاشورا در مشهد برگزار شد

گروه اجتماعی: نشست تخصصی زیباشناسی حماسه کربلا که با موضوع «رفتارشناسی امام حسین(ع) با یاران» در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، عبدالرضا کردی، معاون پژوهشی انجمن مطالعات خانواده ایران در نشست تخصصی زیباشناسی حماسه کربلا که با موضوع «رفتارشناسی امام حسین(ع) با یاران» برگزار شد، گفت: عصاره جریان ظلم‌ستیزی را در این واقعه می‌توان دید.

خردورزی و معناگرایی در عاشورا
وی در این نشست، به تبیین خردورزی در رفتار امام حسین(ع) با یاران و معناگرایی در رفتار امام(ع) با یاران پرداخت و ادامه داد: الگوسازی رفتار پایدار معنوی و نادیده گرفتن خواسته‌های شخصی در رفتار عاشورایی عیبنیت می‌یابد.

به گفته کردی، خِرد هر زمان که عقل به بن بست می‌رسد، جایش را به دل می‌دهد و در واقعه عاشورا اوج فهم و خرد در هم تنیده است و تسلیم را به‌وجود آورده است.

وی با بیان اینکه حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و تمام یارانشان تسلیم اراده و خواست الهی بودند، افزود: ایشان و یارانشان در هیچ موقعیتی نسبت به مسائل و وقایعی که در عاشورا اتفاق افتاد شکایت دنیایی نداشتند.

آرامش کامل امام(ع) در کربلا
این محقق و پژوهشگر مشاوره و خانواده عنوان کرد: اگر انسانی در موقعیت سخت قرار گیرد شاید تا حدودی آرامشش را از دست دهد اما امام حسین(ع) در تمامی شرایط سخت حادثه کربلا در آرامش کامل بودند.

کردی بیان کرد: رفتار حضرت اباعبدالله(ع) رفتاری مبتنی بر حالات منصورانه بود و عدالت مطلق را در رفتار خداجویانه ایشان به وضوح می‌توان دید.

ترس دشمنان از آثار اجتماعی عاشورا
معاون پژوهشی انجمن مطالعات خانواده با بیان این مطلب که آسیب‌های اجتماعی در ماه‌های محرم و صفر بسیار کاهش می‌یابد، افزود: ترس دشمنان اسلام از اثر اجتماعی عاشورا بر مردم است، زیرا می‌توان عصاره جریان ظلم‌ستیزی را در این واقعه دید.

مدیر مسئول فصلنامه‌ بین‌المللی مطالعات خانواده با تأکید بر اینکه باید خُلق و مَنش ما حسینی شود، گفت: واقعه کربلا دانشگاه خودسازی و انسان‌سازی است که افراد در ماه محرم در آن ثبت‌نام می‌کنند و بعضاً برخی از شاگردان این دانشگاه در همان روزهای اول از امتحانات رد می‌شوند.

وی با بیان اینکه برای فراگیری دانش و فهم حسینی باید وارد دانشگاه حسینی شد، اظهار کرد: اوج روابط اجتماعی، عاطفی، رفتار آرام، شاکرانه، با ادب و عمق عالی توجه به خانواده را در جریان کربلا و رفتار امام حسین(ع) نسبت به سایر افراد می‌توان دید.

کردی افزود: منظور از اینکه تمام روزها عاشورا و همه زمین‌ها کربلا است یعنی در هر زمان و مکانی می‌توان جزء اصحاب و یاران امام حسین(ع) بود و یا در سپاه یزدیان باشیم.

اساس رفتار ما حسینی باشد
وی با اشاره به اینکه امروز لحظه به لحظه کربلا جاری است و باید یاد بگیریم که اساس رفتار ما حسینی باشد، اظهار کرد: تمام رفتارهای امام حسین(ع) معنادار بوده و معنای آن رضای الهی است بر همین اساس باید افکار امام حسین(ع) را بشناسیم چون این افکار اساس عاشورا است.

این محقق و نویسنده در حوزه مشاوره و روانشناسی گفت: توجه به فانی بودن دنیا، مدیریت بر مبنای حق، بررسی وضعیت خود و خانواده از جهات مختلف در پایان هر روز و کنترل تنش‌های بیرونی که حال درونی ما را خراب نکند، مؤلفه‌هایی است که اگر آن را رعایت کنیم می‌توانیم به آرامشی که در وجود حضرت امام حسین(ع) بود، دست یابیم.

captcha