میزبان سومین حرم اهل بیت(ع) تا قطب قرآنی شدن چقدر فاصله دارد؟
کد خبر: 1439042
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۲
ایکنا بررسی می‌کند؛

میزبان سومین حرم اهل بیت(ع) تا قطب قرآنی شدن چقدر فاصله دارد؟

گروه اجتماعی: مقام معظم رهبری در سفر سال ۸۷ به فارس، این استان را سومین حرم اهل بیت(ع) نامیدند و از سوی دیگر بیش از یکسال است که مسئله قطب قرآنی شدن این استان توسط مسئولان فرهنگی آن مطرح شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، مقام معظم رهبری در سفری که اردیبهشت سال 87 به شیراز داشتند، این شهر را مزین به نام سومین حرم اهل بیت(ع) نموده و تأکید فرمودند که تمام فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی استان فارس و شهر شیراز، حول محور حرم‌های مطهر و در شأن سومین حرم اهل بیت(ع) صورت گیرد.
از زمانی که این نامگذاری توسط معظم‌له صورت گرفت، برنامه‌های فرهنگی فراوانی متناسب با این جایگاه در شیراز صورت گرفت و مسئولان بسیاری در این زمینه سخن‌ها گفتند.
در سال گذشته نیز آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در فارس از پیشنهاد مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) این استان مبنی بر قطب قرآنی شدن فارس استقبال کرد و بر زمینه تحقق این امر تأکیدات فراوانی کرد.
وی همچنین در برنامه‌ها و مناسبت‌های مختلف به این امر اشاره کرد و گفت: لازمه تحقق یک قطب قرآنی این است که همه مسائل مربوط به قرآن در آنجا جمع شود که هر کس در ارتباط با بخشی از مسائل قرآن و گوشه‌ای از مسائل قرآن بخواهد اطلاعات یا تحقیقاتی داشته باشد به آنجا مراجعه کند و این نقطه ایده‌آل قضیه است و تا رسیدن به این نقطه راه طولانی است اما اکنون ما فعلاً باید در گام نخست انگیزه این حرکت را به‌وجود آوریم.
نماینده ولی فقیه در فارس اظهار کرد: تحقق عنوان قطب قرآنی برای فارس نیازمند ساختار است و برای قرآنی شدن استان و ارائه فعالیت‌های قرآنی چشم‌گیر در سطح کشور باید مجموعه‌ای آماده شود و برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.
بنا بر این گزارش، برخی از مسئولان فرهنگی، جایگاه استان فارس به‌عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) را ظرفیت مناسبی جهت تحقق قطب قرآنی شدن فارس می‌دانند و به ملزومات جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) و قطب قرآنی شدن فارس اشاراتی دارند و شرایطی را برای آن‌ها می‌شمارند.
در این گزارش به سراغ برخی از مسئولان فرهنگی استانی رفتیم و در مورد این جایگاه و تحقق قطب قرآنی شدن فارس نظر آنان را جویا شدیم که در ادامه می‌خوانیم.

قطب قرآنی‌شدن به معنای افزایش حافظان و دارالقرآن‌ها نیست

محمدجواد سلمان‌پور، رئیس دانشکده مطالعات تطبیقی قرآن کریم شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) که مقام معظم رهبری به استان فارس اطلاق فرمودند مقتضیاتی دارد.
وی افزود: یکی از آنها این است که با توجه به حدیث ثقلین سومین حرم نمی‌تواند جدای از قرآن باشد؛ لذا قطب قرآنی در واقع مکمل سومین حرم اهل بیت(ع) بودن است؛ کمااینکه سومین حرم اهل بیت(ع) نیز مکمل قطب قرآنی بودن است یعنی این دو بر هم هیچ ارجحیتی ندارند بلکه همدیگر را به‌طور متقابل تکمیل می‌کنند و متمم، مکمل و مؤید هم هستند.
سلمان‌پور ادامه داد: اگر استان فارس بخواهد به‌عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) مطرح شود باید قطب قرآنی هم شود و اگر بخواهد قطب قرآنی شود باید به‌عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) نیز جا بیفتد.

فاصله زیادی تا قطب قرآنی شدن داریم
رئیس دانشکده مطالعات تطبیقی علوم قرآن شیراز با بیان اینکه تا قطب قرآنی‌شدن استان فارس فاصله زیادی داریم، گفت: همچنین تا سومین حرم اهل بیت(ع) شدن در ایران نیز فاصله زیادی داریم البته زمینه‌های قطب قرآنی‌شدن نسبت به بسیاری از استان‌های دیگر به مراتب بالاتر است و محبت مردم فارس و شیراز به اهل بیت(ع) بسیار زیاد است؛ کما اینکه علاقه‌مندی مردم فارس به قرآن نیز بسیار زیاد است.
سلمان‌پور با تأکید بر اینکه مهم‌ترین شاخصه قرآنی‌شدن این است که شیراز در حوزه قرآن مورد نیاز قرار گیرد، گفت: اصولاً قطب به معنای این است که یک مکان نیازهای اطراف و اکناف خود را تأمین کند و اگر روزی بتوانیم نیازهای قرآنی در تمام عرصه‌های قرآنی اعم از پژوهش، تحلیل کتاب، هنرهای قرآنی، صوت و لحن و منابع مکتوب دیجیتالی قرآنی را به‌گونه‌ای تولید کنیم و در جایگاهی قرار گیریم که از استان‌های مختلف و سایر کشورهای دنیا متوجه فارس شوند، می‌توان گفت که فارس قطب قرآنی شده است.
رئیس دانشکده مطالعات تطبیقی قرآن شیراز تأکید کرد: این مفهوم بدان معناست که استان فارس زمانی قطب قرآنی کشور می‌شود که محققان و فعالان قرآنی سایر بلادها اعم از نقاط مختلف کشور و یا سایر کشورهای دنیا به آمدن به شیراز احساس نیاز کنند.
وی افزود: البته این برداشت بسیار بسیط و ساده‌ای از قطب قرآنی است که مهم‌ترین آسیب و آفت قطب قرآنی شدن است زیرا برخی گمان می‌کنند قطب قرآنی شدن این است که حافظان و دارالقرآن‌ها زیاد شوند؛ این قطب قرآنی نیست این می‌شود شهر قرآنی؛ لذا قطب قرآنی باید با نگاه بالاتر، دقیق‌تر و وسیع‌تر صورت گیرد و شاخص اصلی و مهم این است که شیراز تأمین‌کننده نیازهای قرآنی سطح کشور و عرصه بین‌الملل شود.
این گزارش می‌افزاید، جابر مهدی‌یار، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس نیز در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه جهت تحقق قطب قرآنی‌شدن فارس دو معنا وجود دارد، اظهار کرد: یکی اینکه استان فارس قطب برگزاری مسابقات قرآن شود یعنی هر کسی بخواهد مسابقات برگزار کند، برنامه‌های آن با محوریت استان فارس باشد و دومین معنا و آنچه که مدنظر علمای ماست این است که قطب قرآنی عملی شود یعنی اینکه رفتار قرآنی در دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، بازار کسب و کار و ادارات دیده شود که با این مسئله فاصله زیادی داریم.
مهدی‌یار با اشاره به نامگذاری این استان به نام سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران توسط مقام معظم رهبری گفت: معظم‌له به دلیل وجود امامزادگان متعدد و بیشمار در این خطه این افتخار را به استان فارس اعطا کردند.
لزوم الگوبرداری از سیره عملی اهل بیت(ع) در فارس
وی افزود: طبیعتاً در چنین استانی با قابلیت‌های بالای معنوی این انتظار وجود دارد که به لحاظ رفتاری، ظاهری، اخلاقی و غیره همراه با ائمه(ع) باشند که البته هنوز با این مسئله فاصله زیادی داریم.

توسعه جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران بر عهده مراکز تربیتی است
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس اظهار کرد: رسالت این کار در ابتدا به حوزه برمی‌گردد و توسعه آن به دانشگاه و آموزش و پرورش باز می‌گردد و همچنین مراکز و کانون‌هایی که با خانواده‌ها سروکار داشته و یا جنبه‌های تعلیم و تربیت و ورزشی دارند.
وی افزود: در این میان نقش اساتید برجسته می‌شود و در واقع اساس تحقق این مسئله می‌شوند زیرا این قشر در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها و حوزه‌ها به‌عنوان الگو مطرح هستند؛ بنابراین کار بسیار مهمی که باید رخ دهد و این فاصله و خلأ را پر کند، همین است که حوزه‌های علمیه بیشترین مسئولیت را دارند و باید برای این کار کسانیکه اهل تدریس و تریبون هستند، برنامه‌ریزی کنند.
رئیس شورای عالی بسیج کارمندان استان فارس با یادآوری اینکه موارد مذکور نکات اصلی درباره وضع موجود و جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) است، گفت: برای وضع آتی و تحقق قطب قرآنی‌شدن فارس باید به اقداماتی که در گذشته انجام دادیم بازگردیم؛ در گذشته محلی به نام کودکستان نبود و آنچه که بود محفل‌های قرآنی تحت عنوان مکتب‌خانه و مساجدی که همیشه جوانان در آن حضور می‌یافتند، بود که از این محل‌ها پایه‌های اعتقادی، رفتاری و اعتقادی مردم شکل می‌گرفت.
بنا بر این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین منصور برزگر، دبیر منطقه جنوب اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور نیز در گفت‌وگو با ایکنا در پاسخ به اینکه آیا صرفاً برگزاری محافل قرآنی، تربیت حفاظ و افزایش دارالقرآن‌ها جهت قطب قرآنی شدن استان فارس کافی است؟ گفت: برای قطب قرآنی شدن استان فارس مقدمه‌هایی لازم است که باید در ابتدا آنها را محقق کنیم.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر فراگیری آموزش روخوانی قرآن افزود: گام نخست فراگیری روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، صوت و لحن است زیرا تا زمانی که قشر زیادی از مردم یک استان نتوانند قرآن را صحیح تلاوت کنند، چگونه می‌توانیم توقع داشته باشیم که آن استان تبدیل به قطب قرآنی شود؟ لذا به نظر می‌رسد که نخستین نیاز، فراگیری آموزش روخوانی قرآن در استان فارس باشد.
حجت‌الاسلام برزگر ادامه داد: در مرحله دوم عمل به قرآن کریم مطرح است و زمانی که این مهم شکل گیرد، استان فارس قطب قرآنی خواهد شد و قطعاً زمانی که اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی در استان فارس فراگیر شود، نورانیت قرآن موجب شکوفایی استعدادهای نهفته این استان خواهد شد و شاهد رشد و ترویج اخلاق قرآنی در آن خواهیم بود.

قطب قرآنی شدن تنها با حرف و جلسه محقق نمی‌شود
عضو بنیاد بین‌المللی حفظ قرآن با بیان اینکه جهت قطب قرآنی شدن استان فارس هنوز در ابتدای راه هستیم، گفت: باید اقدامات فراوانی جهت این امر صورت گیرد و تنها با حرف زدن و جلسه گرفتن کاری پیش نمی‌رود.

حجت‌الاسلام برزگر در ادامه به جایگاه فارس به‌عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری افتخار جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) را به استان فارس دادند و البته این استان جایگاه و مأمنی برای اهل بیت(ع) محسوب می‌شود.
دبیر منطقه جنوب اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با تأکید بر اینکه جهت تحقق جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) باید در عمل تلاش کنیم و تنها با شعار این جایگاه محقق نمی‌شود، گفت: این جایگاه زمانی محقق می‌شود که مردم سنت و سیره اهل بیت(ع) را به‌عنوان الگوی عملی خود انتخاب کنند.

تقویت زیرساخت‌های قرآنی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها؛ مؤلفه‌های قطب قرآنی‌شدن
به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداسماعیل حسینی‌مقدم، مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه مؤلفه‌های قطب قرآنی شدن این استان فراوان است، گفت: در گام نخست باید تمام آحاد جامعه با قرآن کریم در حد روخوانی و روانخوانی آشنا شوند و سپس جلسات قرائت قرآن در اماکن مختلف گسترش یافته و گام‌های ارزنده و اثرگذاری نیز در زمینه حفظ قرآن برداشته شود.
وی اظهار کرد: اگر بتوانیم یک هفتم یا یک ششم و یا حتی یک پنجم جمعیت استان فارس را حافظ قرآن کنیم، فعالیت حفظ قرآن برای آنها داشته باشیم، سپس گام‌های مفاهیمی و تفسیری برداریم و زیرساخت‌های قرآنی در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های استان را تقویت کنیم، رشته‌های تخصصی قرآن با استفاده از اساتید مجرب در استان ایجاد کنیم و از مفسران برجسته جهان اسلام و ظرفیتی که دارند، استفاده کنیم، گام‌های مؤثری در زمینه قطب قرآنی شدن استان فارس برداشته‌ایم و در واقع اینها مؤلفه‌های این مسئله هستند.
مدیرکل اوقاف فارس در ادامه به جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) اشاره کرد و گفت: اینکه استان فارس و شهر مقدس شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی است هیچ شک و شبهه‌ای نیست؛ بالاخره حضرت شاهچراغ(ع) و برادران بزرگوار آن حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) و سیدمیرمحمد(ع) و سایر امامزادگان در سطح استان که بیشترین امامزادگان کشور در فارس قرار دارند، موجب شده که این استان سومین حرم اهل بیت(ع) در کشور باشد.
وی ادامه داد: اما اینکه ما توانسته‌ایم لوازم سومین حرم اهل بیت(ع) را در استان خود فراهم کنیم و مردم با این باور و لوازم آن کاملاً آشنایی داشته باشند و ارتباط نزدیک برقرار کنند فاصله زیاد است و باید برای آن کارهای زیادی انجام داد.
مدیرکل اوقاف فارس اظهار کرد: جهت تحقق جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران باید این مسئله را برای خود مردم خود کاملاً ملموس و لوازم آن را فراهم کنیم.

برنامه‌ریزی و زمان‌بندی جهت تحقق قطب قرآنی شدن فارس صورت گیرد
این گزارش می‌افزاید، سعید زاهد زاهدانی، عضو کمیته‌ جامعه‌شناسی گروه علوم اجتماعی شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی نیز در گفت‌وگو با ایکنا، با تأکید بر اینکه در مورد تغییرات فرهنگی نباید انتظار نتیجه‌گیری سریع داشت، گفت: فعالیت‌هایی که در حال حاضر در استان فارس در حال انجام است ما را به سمت اینکه این استان به‌عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران و قطب قرآنی کشور در آید سوق می‌دهد اما نباید انتظار تحول خیلی سریع داشته باشیم.
وی با بیان اینکه زمینه تحقق سومین حرم اهل بیت(ع) و قطب قرآنی شدن در فارس فراهم است،‌ افزود: ما به لحاظ ساختاری زمینه‌های فراوانی داریم به‌عنوان مثال وجود امامزادگان جلیل‌القدری که در این استان قرار دارند، دروازه قرآن و حافظ به‌عنوان شخصیتی که شهرت و تخلص خود را از حافظ قرآن بودن گرفته است، همه این زمینه‌ها به‌خوبی می‌تواند مدیران فرهنگی استان را در راستای هدایت شیراز برای تحقق سومین حرم اهل بیت‌(ع) و قطب قرآنی شدن یاری کند.
مانعی بر سر راه جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) تا قطب قرآنی شدن فارس نیست
زاهد زاهدانی عنوان کرد: جهت تحقق این موارد همچنین باید همکاری میان مسئولان فرهنگی صورت گیرد که آن هم دور نیست و جلسات شورای فرهنگ عمومی استان مرتب تشکیل می‌شود و اتاق فکر نیز به این شورا کمک فکر می‌دهد؛ بنابراین مانعی بر سر راه جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) تا قطب قرآنی شدن فارس وجود ندارد اگر اراده‌ها بر این مسئله قرار گیرد و برنامه‌ریزی و زمان‌بندی خاصی صورت گیرد، تحقق آن چندان دور نیست.
مسئول راه‌اندازی پژوهشکده تحول در علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شیراز در ادامه به مؤلفه‌های سومین حرم اهل بیت(ع) بودن اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین مؤلفه این مسئله، وجود حضرت شاهچراغ(ع) و سایر بقاع متبرکه است ضمن اینکه باید در این راستا بافت سنتی و ساخت قدیمی شهر شیراز را نیز حفظ و آن را احیا و بازسازی کنیم.
زاهد زاهدانی همچنین به مؤلفه‌های قطب قرآنی شدن اشاره کرد و گفت: ما در ساخت فیزیکی شهر شیراز محل‌هایی مثل دروازه قرآن و شخصیت‌هایی مانند حافظ داریم که می‌توانند شیراز را به‌عنوان شهر قرآنی مطرح کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز تأکید کرد: در کنار تمام این موارد، مهم‌ترین کار جهت قطب قرآنی شدن، عادت دادن جامعه به انس با قرآن است که این کار را آموزش و پرورش به راحتی می‌تواند از دبستان‌ها شروع کند و دانش‌آموزان را با قرآن مأنوس کند.

تبدیل گفتمان قرآن به بحث روز؛ لازمه قطب قرآنی‌شدن فارس
بنا بر این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضایی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر جایگاه استان فارس به‌عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران عنوان کرد: بعد از فرمایشات معظم‌له اقدامات خوبی از سوی مسئولان و مردم در این زمینه صورت گرفته است، البته تا رسیدن به آن هدف نهایی و آنچه که مدنظر مقام معظم رهبری بوده است و آنچه که ما را به‌ قطب مذهبی و دینی شدن با محوریت قرآن و اهل بیت(ع) برساند، فاصله طولانی داریم.
حجت‌الاسلام رضایی با بیان اینکه در این زمینه اراده جمعی در استان فارس به‌وجود آمده است، گفت: مردم و مسئولان مصمم هستند که این مهم به تمام معنا تحقق پیدا کند اما لازمه تحقق این افتخاری که به شیراز و استان فارس داده شده است چند موضوع است.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس ادامه داد: موضوع اول این است که ما بیشتر به جایگاه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در جامعه و به ترویج آن بپردازیم که این وظیفه، وظیفه مساجد است یعنی مساجد باید بر روی این قضیه کار کنند و اهمیت این موضوع و جایگاه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در زندگی شخصی و اجتماعی را باید توضیح دهند و تبیین کنند.
وی ادامه داد: وظیفه دوم، وظیفه کسانی است که اهل قلم یا اهل سخن و سخنوری هستند، ممکن است در مساجد نباشند اما سخنران و اهل قلم باشند مانند برخی علما و روحانیان برجسته، اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان، مداحان اهل بیت(ع)، قاریان قرآن و اساتید کلاس‌های قرآنی، اینها هم باید وارد عرصه شوند و حضور جدی داشته باشند و به تبیین این موضوع بپردازند.
حرم‌های مطهر برنامه‌ریزی پرمحتوا و جذاب داشته باشند
حجت‌الاسلام رضایی اضافه کرد: مسئله سوم حرم‌های مطهر و متولیان حرم‌ها به‌ویژه حرم احمدبن موسی(ع) و حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) هستند که باید با برنامه‌ریزی خوب، پرمحتوا و جذاب و همچنین ایجاد فضای خوب برای زائران و برنامه‌های فرهنگی برای مجاوران در بحث فرهنگ دینی گام بردارند.

دولت نسبت به احداث زائرسرا و توسعه حرم‌ها اقدام کند
این مقام مسئول مرحله آخر را دولت دانست و گفت: دولت نیز باید در این مسئله ورود پیدا کرده و مساعدت کند و در ارتباط با بحث توسعه و ساخت‌وساز زائرسراها و خیابان‌های دسترسی به حرم‌ها اقداماتی انجام دهد و اگر توانستیم این موضوع‌ها را عملیاتی کنیم می‌توانیم به جایگاه بعدی که قطب قرآنی شدن فارس است، دست یابیم زیرا اصولاً‌ هدف اهل بیت(ع) نیز توجه و تأمل در قرآن کریم بوده است.
وی با بیان اینکه جهت قطب قرآنی شدن فارس اقدامات خوبی در این استان صورت گرفته است، گفت: مسابقات سراسری قرآن نیز به‌خوبی در این استان برگزار شد اما ما باید کلاس‌هایی که در خصوص آموزش قرآن است را در مساجد خود رونق دهیم زیرا مساجد بهترین ظرفیت برای قرآنی شدن جامعه هستند.

گسترش یکسان فعالیت‌های قرآنی در نقاط مختلف؛ لازمه قطب قرآنی شدن فارس
به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملک‌مکان، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: جهت تحقق قطب قرآنی شدن استان فارس باید فعالیت‌های قرآنی به‌صورت مساوی در تمام نقاط مختلف این استان گسترش یابد، برپایی کلاس‌های آموزش قرآن فراگیر شود و موضوع نخست در خانواده‌ها، قرآن شود که در استان فارس ما شاهد این هستیم که خانواده‌های زیادی علاقه‌مند هستند به این سمت و سو حرکت کرده و با قرآن حرکت و نشر داشته باشند و این مسئله را در اجرای برنامه‌های قرآنی به‌خوبی شاهد هستیم.
وی با تأکید بر اینکه باید مسئولان و خیران در کنار مردم جهت تحقق قطب قرآنی شدن فارس حضور یابند، گفت: در اوقات فراغت تابستان خانواده‌ها می‌توانند در کنار سایر کلاس‌های متنوعی که برای فرزندان خود در نظر می‌گیرند و برای آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند برای فعالیت‌های قرآنی فرزندان خود نیز هزینه کرده و بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند تا فضای قرآنی بر استان فارس حاکم شود.
وی در ادامه با اشاره به سفر مقام معظم رهبری در سال 87 به این استان عنوان کرد: معظم‌له در این سفر شیراز و استان فارس را به‌عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران بعد از مشهد و قم نامگذاری کردند که تعدد وجود امامزادگان لازم‌التکریم و در رأس آن‌ها حضرت شاهچراغ(ع) و حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) دلایل این نامگذاری بود.
وی با تأکید بر اینکه برای تحقق آنچه شایسته شیراز و فارس است تا جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) بودن آن محقق شود، باید زیرساخت‌هایی فراهم شود، گفت: این شهر برخلاف آنچه که تاکنون به‌عنوان یک شهر سیاحتی و تفریحی مطرح بوده باید به لحاظ معنوی و مذهبی نیز مورد توجه قرار گیرد و این جنبه شیراز و فارس پررنگ‌تر شود.

برپایی محافل انس با قرآن تنها راهکار قطب قرآنی‌شدن فارس نیست

این گزارش می‌افزاید، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحی‌الدین طاهری، رئیس هئیت امنای آستان مقدس حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) شیراز نیز به خبرنگار ایکنا گفت: واقعیت مطلب این است که اگر می‌خواهیم شیراز و استان فارس را به‌عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) در کشور ثابت کنیم باید همان‌طوری که مقام معظم رهبری نیز فرمودند حرم‌های مطهر اهل بیت(ع) نقطه محوری تمام فعالیت‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، گردشگری و سیاسی فارس و شیراز شود.
دید تنگ‌نظرانه مانع تحقق جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران است
حجت‌الاسلام طاهری اظهار کرد: تا زمانی که ما بخواهیم با دید تنگ‌نظرانه نسبت به حرم‌ها برخورد کنیم و از این حرم‌های مطهر غفلت ورزیم هیچگاه فرمایشات مقام معظم رهبری عملیاتی نخواهد شد.
دبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز با بیان اینکه متأسفانه بدون تعارف باید گفت بین حرف و عمل جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری در تحقق جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران از زمین تا آسمان فاصله است، اظهار کرد: در اطراف حرم‌های شیراز چقدر افراد متدین جرئت زندگی کردن دارند؟ متأسفانه اطراف حرم‌های ما پایگاه بسیاری از مفاسد شده و بسیاری از بزهکاری‌ها در اطراف حرم‌ها شکل گرفته است.
حجت‌الاسلام طاهری با تأکید بر اینکه لازمه قطب قرآنی شدن استان فارس این است که به حرم‌های مطهر آن بها دهیم، گفت: زمانی که مراسم جزءخوانی در حرم‌های مطهر برپا می‌کنیم چند نفر در آن شرکت می‌کنند؟ ما قرآن‌خوان کم نداریم و در ماه رمضان غالب متدینان مقید به خواندن قرآن هستند اما چرا جمعیتی که برای مراسم جزءخوانی قرآن در اینجا حضور می‌یابند نسبت به شهرهایی که حتی غیر حرم مطهر هستند، کم است؟
وی در ادامه در پاسخ به اینکه مؤلفه‌های قطب قرآنی شدن استان فارس چیست؟ گفت: قطب قرآنی شدن تنها به قرائت و تلاوت و برپایی محافل انس با قرآن نیست بلکه شامل تفسیر و عمل به قرآن یعنی حاکم شدن قرآن بر جامعه می‌شود.
حجت‌الاسلام طاهری اظهار کرد: نباید تنها به ظاهر و خواندن قرآن اکتفا کرد، درست است خواندن قرآن بسیار ثواب دارد و در دستورات دین، سخنان اهل بیت(ع) و حتی خود قرآن کریم نیز آمده است که باید آن را تلاوت کنیم ولی این وضعی که بر قرآن کریم در طول تاریخ گذشته است، به دلیل این است که ما را فقط به خواندن قرآن تشویق کرده‌اند اما تفسیر، تدبر و عمل به آن چه می‌شود؟

مطالبه‌گری و داشتن چشم‌انداز، پیش‌نیازهای قطب قرآنی‌شدن فارس است
بنا بر این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، معاون معاونت حوزه‌های علمیه استان فارس در گفت‌وگو خبرنگار ایکنا، با اشاره به مؤلفه‌های قطب قرآنی شدن فارس گفت: نخستین مؤلفه، داشتن زیرساخت است که البته باید گفت زیرساخت تنها به اجرای برنامه‌ها نیست بلکه یک بخشی از آن به پیشینه یک استان باز می‌گردد که در استان فارس این بخش مهیاست و مرحله بعد ایجاد دغدغه برای آن است، هدف تمام متولیان فرهنگ استان فارس باید قطب قرآنی‌شدن فارس باشد.
وی با تأکید بر اینکه قطب قرآنی‌شدن فارس باید تبدیل به مطالبه و دغدغه عمومی شود، گفت: در این راه باید به نسل جوان به‌صورت ویژه توجه داشت و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرد یعنی باید یک چشم‌انداز قرآنی برای استان خود طراحی کنیم به‌عنوان مثال در سال 95 در استان فارس 5 هزار حافظ و 10 هزار قاری وجود داشته باشد و در این راه نیز تمام نهادهای فرهنگی، مؤسسات مردم نهاد و هیئت‌‌های مذهبی سهم خود را معرفی کرده و همگی در انجام این امر سهیم شوند.

راه‌های دستیابی به قطب قرآنی‌شدن فارس باید تبیین شود
حجت‌الاسلام رصاف گفت: برای اینکه یک هدف محقق شود صرف دادن شعار برای آن کافی نیست، شعار لازم است اما باید عملی شود و برای آن برنامه‌ریزی، چشم‌انداز و راه‌های دستیابی تعریف شود تا امکان تحقق پیدا کند.
سخنگوی جامعه مدرسین حوزه‌های علمیه فارس در ادامه با اشاره به جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) بودن این استان در ایران اسلامی گفت: با ابتکار بسیار خوبی که مقام معظم رهبری در رابطه با نامگذاری سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی داشتند، این دغدغه میان متولیان امر فرهنگ همواره مورد عنایت بوده و هست و موجب شده است که به شکل‌های مختلف زیرساخت‌هایی جهت تحقق این نامگذاری در فارس فراهم شود.
وی افزود: پیشنیه و دغدغه‌ای که امروز در استان فارس وجود دارد بیانگر این است که مقدمات حرکت در مسیر قرآنی شدن فراهم است که نیاز به همت همه‌جانبه مسئولان در کنار مردم و برداشتن یک جهش قرآنی دارد و این مهم نیز در نشست شورای فرهنگ عمومی فارس مصوب شد؛ لذا این دغدغه باید فراگیر شود و هر جا که مسئله قرآن و عمل به آن مطرح می‌شود باید  تمام مردم و مسئولان در کنار هم بسیج شوند.

قطب قرآنی‌شدن فارس نیازمند تحقق زیرساخت‌های سومین حرم اهل بیت(ع) شدن است
به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدهادی رحیمی‌صادق، مدیر حوزه‌های علمیه فارس در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) این استان و رسیدن به قله قطب قرآنی شدن فارس عنوان کرد: طبیعی است که این دو مطلب یک ارتباط دو سویه و تنگاتنگ با هم دارند.
وی افزود: یعنی هم تحقق حرم سوم نیازمند به هماهنگی و تلاش بیشتر در مسائل قرآنی است و به تعبیری نیاز این است که استان تبدیل به قطب قرآنی شود و هم تحقق مسئله دوم یعنی قطب قرآنی شدن فارس نیازمند این است که زیرساخت‌های حرم سوم تحقق پیدا کند یعنی مسائل و نگاه‌های فرهنگی و وظایف مذهبی حتی فضاهای عمومی جامعه به تحقق این دو مسئله کمک می‌کند.
حجت‌الاسلام رحیمی‌صادق ابراز کرد: نسبت به تحقق حرم سوم اهل بیت(ع) به نظر می‌رسد که فاصله زیاد است، گرچه کارهایی صورت گرفته است اما تا رسیدن به آن قله مورد نظر فاصله است.
عزم همگانی مسئولان و باور مردم؛ لازمه تحقق جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع)
مدیر حوزه‌های علمیه فارس ادامه داد: اگر بخواهیم حرم سوم اهل بیت(ع) در ایران را با جایی مقایسه کنیم باید با حرم‌های اول و دوم و زیرساخت‌های فرهنگی آن‌ها و مسائل دیگر مقایسه کرد که متأسفانه هنوز این مسائل در فارس به‌وجود نیامده است؛ لذا یک عزم همگانی بین مسئولان و یک باور بین مردم لازم است که این امر تحقق پیدا کند.
وی اظهار کرد:‌ در بحث قطب قرآنی شدن فارس نیز کارهای مردمی خوبی صورت گرفته و همین باعث شده است که توقعی ایجاد شود که فارس می‌تواند قطب قرآنی کشور شود؛ لذا کارهایی که در حوزه‌های مختلف صورت گرفته بیانگر ظرفیت‌هایی است که در این استان وجود  دارد.

جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) با عمل محقق می‌شود
این گزارش می‌افزاید، حجت‌الاسلام والمسلمین علی سقاچی، قائم مقام ستاد اقامه نماز فارس نیز در گفت‌وگو با ایکنا، با تأکید بر اینکه وظیفه ما برای قطب قرآنی شدن فارس این است که در ابعاد مختلف زندگی خود قرآن را حاکم کنیم، گفت: سومین حرم اهل بیت(ع) با شعار محقق نمی‌شود بلکه شعار با عمل ضروری است همان‌طور که قرآن کریم نیز تأکید کرده است.
قائم مقام ستاد اقامه نماز فارس اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که اینجا سومین حرم اهل بیت(ع) است اما متأسفانه ما هنوز این را باور نکرده‌ایم و اگر باور کرده‌ بودیم مسجدها شلوغ، ناهنجاری‌ها کم، بی‌بندو باری‌ها و آمار اختلاس بسیار پایین بود، پس تا قطب قرآنی شدن آن فاصله زیادی داریم و هنوز مقدمات قطب قرآنی شدن فارس محقق نشده است.
وی با اشاره به جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) استان فارس اظهار کرد: زمانی که تأکید می‌کنیم سومین حرم اهل بیت(ع) باید قطب قرآنی شود یعنی در ابعاد مختلف زندگی مردم، محیط کار، خانواده، مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باید قرآن دیده شود و اگر قرآن در این ابعاد نفوذ پیدا کرده و حاکم شود، آن هنگام می‌توانیم جامعه‌ای سالم و به دور از ناهنجاری‌ها داشته باشیم.

سومین حرم اهل بیت(ع) یعنی سومین مأمن مسلمانان
مدیرعامل سازمان فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری شیراز عنوان کرد: زمانی که می‌گوییم سومین حرم اهل بیت(ع)، یعنی آیات قرآن باید در این منطقه کاربردی شود به‌عنوان مثال آیه 41 سوره حج «الَّذِینَ إِن مَّکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنکَرِ ...؛ همان کسانى که چون در زمین به آنان توانایى دهیم نماز برپا مى‏‌دارند و زکات مى‌‏دهند و به کارهاى پسندیده وامى‌‏دارند و از کارهاى ناپسند باز مى‏‌دارند ...» یک نمونه است و از سوی دیگر حرم به معنای مأمن و پناهگاه است؛ لذا زمانی که می‌گوییم اینجا سومین حرم اهل بیت(ع) است یعنی سومین مأمن و مأوایی است که مردم در ایران می‌توانند به آن پناه بیاورند.

captcha