تهدیدهای فضای مجازی را به فرصت تبدیل کنیم
کد خبر: 1406986
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۲
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی:

تهدیدهای فضای مجازی را به فرصت تبدیل کنیم

گروه فضای مجازی: ما باید فضای مجازی را به سمت و سوی تعلیم و تربیت صحیح هدایت کنیم و در این راستا باید از راهنمایی ها و هدایت حوزویان و کارشناسان تعلیم و تربیت بهره گرفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در قم گفت: باید با برنامه ریزی صحیح تهدیدهای فضای مجازی درآموزش وپرورش را به فرصت تبدیل کرد.

وی عصر چهارشنبه در دیدار دبیر همایش ˈتربیت اسلامی و فضای مجازی و اعضای دفتر همکاری های حوزه و آموزش و پرورش با وی، افزود: امروز رسانه های مجازی بخش زیادی از زندگی ما را فرا گرفته اند و اگر به درستی در این فضا عمل نکنیم، آن ها در این مسیر موفق می شوند.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی تاکید کرد: فضای مجازی هم می تواند سازندگی داشته باشد و هم تخریب، اما با توجه به اینکه بانیان اصلی این فضا هدف شان تخریب فرهنگی است، کار ما مشکل و پیچیده است و تلاش بیشتری می طلبد.

وی یادآور شد: امروزه ابزار فساد و ناهنجاری های اخلاقی بسیار گسترش یافته است و فضای مجازی نیز در این بین کاربرد خاصی دارد؛ ما باید فضای مجازی را به سمت و سوی تعلیم و تربیت صحیح هدایت کنیم و در این راستا باید از راهنمایی ها و هدایت حوزویان و کارشناسان تعلیم و تربیت بهره گرفت.

وی ادامه داد: برای تحقق این مهم باید یک گروه کارشناسی قوی تشکیل شود تا بتوانیم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

استفاده از ظرفیت حوزه در آموزش و پرورش

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه از ظرفیت حوزه در آموزش و پرورش استفاده شود، اضافه کرد: خوشبختانه آموزش و پرورش با گرایش به سمت حوزه به درستی فهمید که اگر بخواهد در عرصه تربیت این نسل موفق شود، باید با هم فکری و کمک حوزه این مسیر را بپیماید و حوزه های علمیه نیز این ظرفیت را دارند.

وی بیان کرد: آموزش و پرورش پس از آغوش والدین، نخستین جایی است که فرزندان ما در آنجا قرار می گیرند و اگر این فضا، فضایی درست و مثبت باشد کودکان زودتر و بهتر در مسیر رشد و تعالی قرار می گیرند و اگر نباشد نتیجه بالعکس خواهد شد.

وی ادامه داد: کودکان و نوجوانان به دلیل پاک بودن و سپید لوح دلشان، همیشه در معرض خطرهستند و به سرعت نسبت به تبلیغات و فضایی که در آن قرار دارند واکنش نشان می دهند و در آن فضا قرار می گیرند.

دفتر همکاری ها برای پوشش 120هزار مدرسه، کوچک است

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: بیش از 120 هزار مدرسه در ایران وجود دارد، اما دفتر همکاری های حوزه و آموزش و پرورش، برای پوشش فرهنگی این مدارس بسیار کوچک است و قطعا از نظر نیروی انسانی با مشکل مواجه است که باید با توسعه نیروی انسانی کارآمد و امکانات مناسب عرصه بسیار بزرگی را در کشور تحت اشراف خود بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: این دفتر باید توسعه پیدا کند تا بتوانیم جوانانمان را در مقابل خطرات بیمه کنیم و مطمئنا کاری که با خلوص نیت انجام شود با حمایت های الهی همراه خواهد بود.

وی با اشاره به موضوع همایش تربیت اسلامی و فضای مجازی، خطاب به دست اندرکاران این همایش، گفت: موضوع بسیار مفید و حساسی برای این همایش انتخاب شده است؛ زیرا هیچ عنصری در دنیا امروز مثل فضای مجازی بر روی این نسل و مردم تاثیرگذاری ندارد، این فضا می تواند هم فرصت باشد و هم تهدید که بعضا وزنه تهدید بر فرصت می چربد.

همایش تربیت اسلامی در فضای مجازی، چالش ها و راهکارها با سخنرانی وزیر آموزش و پرورش و مدیر حوزه های علمیه 27 اردیبهشت ماه در قم آغاز می شود.

captcha