برگزاری سمینار «تسامح در قرآن» در حاشیه مسابقات بین‌المللی قرآن مصر
کد خبر: 1391566
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۷

برگزاری سمینار «تسامح در قرآن» در حاشیه مسابقات بین‌المللی قرآن مصر

گروه بین‌الملل: سمینار «تسامح و مدارا در قرآن کریم» دیروز، 17 فروردین، در حاشیه بیست‌و‌یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مصر در قاهره برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روزنامه «الدستور» چاپ مصر، این سمینار به ریاست احمد علی عجیبه، دبیرکل شورای عالی امور اسلامی مصر برگزار شد و تعدادی از علمای مصری در آن سخنرانی کردند.
احمد عمر هاشم، رئیس اسبق دانشگاه الازهر و عضو انجمن علمای ارشد این کشور طی سخنانی در این سمینار گفت: هیچ چیزی بالاتر از کتاب خدا که پژوهش‌ها و مسابقات مختلفی پیرامون آن بررسی و برگزار می‌شود، نیست، کتابی که تا روز قیامت جاودانه خواهد ماند.
احمد عمر هاشم در ادامه افزود: اسلام به تسامح و مدارا در رفتار دعوت کرده و قرآن نیز دعوت‌کننده به تسامح بوده است.
وی همچنین تصریح کرد: خداوند در آیه 285 سوره بقره:« آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَکَ رَبَّنَا وَإِلَیْکَ الْمَصِیرُ؛ پیامبر (خدا) بدانچه از جانب پروردگارش بر او نازل شده، ایمان آورده است‏، و مؤمنان همگى به خدا و فرشتگان و کتاب‌ها و فرستادگانش ایمان آورده‏‌اند (و گفتند): میان هیچ یک از فرستادگانش فرق نمی‌‏گذاریم‏ و گفتند: شنیدیم و گردن نهادیم‏، پروردگارا، آمرزش تو را (خواستاریم‏) و فرجام به سوى تو است‏)» ما را به ایمان به ذات اقدس الهی و همه کتب و پیامبرانش دعوت کرده است.
عضو انجمن علمای ارشد مصر اظهار کرد: خداوند در آیه 125 سوره نحل:« ادْعُ إِلِى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ؛ با حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت دعوت کن و با آنان به شیوه‏‌اى که نیکوتر است مجادله نماى در حقیقت پروردگار تو به حال کسى که از راه او منحرف شده داناتر و او به حال راه‏‌یافتگان نیز داناتر است» نیز به تسامح و مدارا با یکدیگر دعوت کرده است.
رئیس اسبق دانشگاه الازهر بیان کرد: مسئله تسامح و مدارا در رفتار، در مرحله کنونی که امت عربی و اسلامی پشت سرمی‌گذارد، اهمیت زیادی دارد و ما باید به این رفتار اسلامی که قرآن و پیامبر بزرگ اسلام(ص) به آن دعوت کرده‌اند، عمل کنیم.
طه ابوکریشه، معاون اسبق دانشگاه الازهر و عضو انجمن علمای ارشد مصر نیز در این سمینار گفت: در قرآن کریم به تسامح در گفتار از طریق گفتاری نیکو دعوت شده است و آیه 83 سوره بقره: «وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا؛ و به مردمان سخن نیک گویید» و آیه 53 سوره اسراء «وَقُل لِّعِبَادِی یَقُولُواْ الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّیْطَانَ یَنزَغُ بَیْنَهُمْ إِنَّ الشَّیْطَانَ کَانَ لِلإِنْسَانِ عَدُوًّا مُّبِینًا؛ و به بندگانم بگو آنچه را که بهتر است بگویند که شیطان میانشان را به هم می‌‏زند زیرا شیطان همواره براى انسان دشمنى آشکار است» بر این مسئله تأکید دارند.
طه ابوکریشه همچنین تصریح کرد: نهی از گفتار زشت نیز در آیه 11 سوره حجرات: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا یَسْخَرْ قَومٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى أَن یَکُونُوا خَیْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاء مِّن نِّسَاء عَسَى أَن یَکُنَّ خَیْرًا مِّنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَکُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِیمَانِ وَمَن لَّمْ یَتُبْ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ؛ اى کسانى که ایمان آورده‌‏اید نباید قومى قوم دیگر را ریشخند کند شاید آن‌ها از اینها بهتر باشند و نباید زنانى زنان [دیگر] را [ریشخند کنند] شاید آن‌ها از اینها بهتر باشند و از یکدیگر عیب مگیرید و به همدیگر لقب‌هاى زشت مدهید چه ناپسندیده است نام زشت پس از ایمان و هرکه توبه نکرد آنان خود ستمکارند» مورد تأکید قرار گرفته است.
ابوکریشه ادامه داد: دعوت به تقوی نیازمند پوشیدن لباس تسامح است و دوستی و شناخت انسان‌ها نسبت به یکدیگر تنها با تسامح در احساسات، گفتار و رفتار محقق خواهد شد.
وی در پایان با بیان این که حقیقت دین مبین اسلام تنها از طریق رفتار مسلمانان شناسانده می‌شود، از شرکت‌کنندگان مسابقات بین‌المللی قرآن مصر خواست با عمل به آموزه‌های قرآن کریم، بهترین مبلغ این دین مبین باشند.
یادآور می‌شود، بیست‌و‌یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مصر با همکاری وزارت اوقاف این کشور از روز شنبه، 16 فروردین، در قاهره آغاز شده است و تا 21 فروردین ادامه دارد.

captcha