شناخت مفهوم غیبت و تقویت علمای شیعه از اقدامات امام حسن عسکری(ع) بود
کد خبر: 1371554
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۵
امام جمعه ساوه:

شناخت مفهوم غیبت و تقویت علمای شیعه از اقدامات امام حسن عسکری(ع) بود

گروه اجتماعی: امام عسکری(ع) تلاش‌های فراوانی در راستای آماده‌سازی شیعیان برای دوران غیبت امام عصر(عج) و شناخت مفهوم غیبت به مردم داشتند.

حجت‌الاسلام سید محمدحسین تقوی، امام جمعه ساوه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، ضمن گرامیداشت سالروز ولادت امام حسن عسکری(ع)، گفت: در تقویم شیعیان هشتم ربیع‌الثانی مصادف با سالروز ولادت امام حسن عسکری(ع) نام‌گذاری شده و این روز در نزد شیعیان از جایگاه والایی برخوردار است.

وی با اشاره به لزوم توسل شیعیان به این امام همام، افزود: امام حسن عسکری(ع) در همه صفات پسندیده انسانی و فضایل اخلاقی در حد کمال و دارای شخصیت و ویژگی‌های منحصربه‌فرد دنیوی و اخروی است و همانند دیگر ائمه معصوم(ع) و انبیای الهی وسیله برآورده شدن حاجات مردم در نزد خداوند متعال است.

حجت‌الاسلام تقوی بیان کرد: شفاعت شیعیان در آخرت از جمله صفات پسندیده امام حسن عسکری(ع) است و این امام همام مظهر اسم الهی و همواره با مردمان زمانه خویش مهربان بوده و با آنها به نیکی و خوشرویی رفتار می‌کردند.

امام جمعه ساوه با تأکید بر لزوم شناخت امام حسن عسکری(ع) و معرفی آن به محبان اهل‌ بیت(ع)، افزود: آن حضرت  نور الهی و هدایتگر مردم بودند و در نزد خداوند متعال به عسکرین و سراج لقب گرفتند.

وی، مودت و فروتنی را از جمله ویژگی و سجایای اخلاقی امام حسن عسگری(ع) برشمرد و تصریح کرد: حضرت همواره در دوران حیات خویش در خفا به مردم نیازمند کمک می‌کردند و عطوفت و مهربانی از جمله صفات اخلاقی ایشان است.

ایجاد انقلاب فرهنگی از اقدامات امام حسن عسکری(ع)

حجت‌الاسلام تقوی ادامه داد: امام حسن عسکری(ع) در راستای تعلیم و تربیت مردم نیز نقش ارزنده‌ای داشته و همواره در تمامی دوران حیات خویش به تعلیم و تربیت مردم می‌پرداختند و تشکیل حوزه علمیه، ایجاد انقلاب فرهنگی، تفسیر آیات دشوار قرآن کریم، پاسخ به شبهات دینی، ایجاد شبکه ارتباط با شیعیان و ... از جمله فعالیت‌های این امام همام در راستای احیای دین و اسلام بود.

امام جمعه ساوه، تقویت علمای شیعه و روحیه‌بخشی به شیعیان را از جمله دیگر فعالیت‌های این امام همام عنوان کرد و گفت: امام عسکری(ع) تلاش‌های فراوانی در راستای آماده‌سازی شیعیان برای دوران غیبت امام عصر(عج) و شناخت مفهوم غیبت به مردم داشتند و در این راستا حضرت مهدی(عج) را به 40 نفر از شیعیان خاص خود معرفی کردند تا در دوران غیبت حلقه واصله بین امام عصر(عج) و شیعیان باشند.

وی خاطرنشان کرد: امام حسن عسکری(ع) علاوه بر این اقدامات، در بیانات خویش مسلمانان و شیعیان را به داشتن تقوا، راستگویی و امانتداری، سجده‌های طولانی، نیکی به همسایگان، ذکر خدا و یاد مرگ، تلاوت قرآن و درود فرستادن بر پیامبر(ص) سفارش می‌کردند.

ایمان به خدا و خیر رساندن به دیگران؛ سفارش امام عسکری(ع)

حجت‌الاسلام تقوی، افزود: در سخنان امام حسن عسکری(ع) علاوه بر این سفارشات، ایمان به خدا و خیر رساندن به دیگران بسیار مشهود و قابل تأمل است و ایشان این دو صفت را از جمله صفات مومنان واقعی می‌دانند؛ چرا که آراستگی به صفت ایمان بود که حضرت را در مقابل تهاجم حکام زمانه به رستگاری رساند و امروز نیز جامعه در پرتو داشتن ایمان است که در مقابل دشمنان ایستادگی می‌کند.

امام جمعه ساوه در پایان خاطرنشان کرد: امام حسن عسکری(ع) همه شیعیان را به کمک به مردم و گره‌گشایی از شیعیان سفارش می‌کنند و ما شیعیان به ویژه در دوران فعلی تحریم و تورم موظف به ادای حق ائمه(ع) و دستگیری از نیازمندان هستیم.

captcha