مانایی مکتب عاشورا، مصداق بارز حقانیت آن است
کد خبر: 1330011
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۵
حجت‌‌الاسلام رشیدیان:

مانایی مکتب عاشورا، مصداق بارز حقانیت آن است

گروه اجتماعی: امام جمعه بیضاء مانایی مکتب عاشورا را در طول تاریخ، یکی از مصداق‌های بارز حقانیت آن عنوان کرد و گفت:‌ بسیاری از بزرگان قیام‌های تاریخ الگوی اصلی قیام خود را واقعه عاشورا معرفی کردند.


حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسین رشیدیان، امام جمعه بیضاء در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با اشاره به آثار مکتب عاشورا در مذاهب اسلامی گفت: وقایع تاریخی را بیشتر با آثار و پیامدهای آن در متن جامعه و نسل‌های بعدی می‌توان تحقیق کرد.



وی افزود:‌ در مورد مکتب عاشورا به‌وضوح این حقیقت را می‌توان مشاهده کرد که بعد از گذشت یک هزار و 400 سال از آن هنوز که هنوزه در اقصی نقاط مختلف دنیا و در مذاهب مختلف، عرض ادب و ارادت خاصی وجود دارد و عرض ادب خالصانه‌ای به ساحت مقدس امام حسین(ع) صورت می‌گیرد.



حجت‌الاسلام رشیدیان، مانایی مکتب عاشورا را در طول تاریخ، یکی از مصداق‌های بارز حقانیت آن عنوان کرد و گفت:‌ بسیاری از علما و بزرگان قیام‌های بزرگ تاریخ اعم از مسلمان و غیرمسلمان، الگوی اصلی قیام خود را واقعه عاشورا معرفی کردند چنانچه گاندی نیز به این مهم تأکید دارد که الگوی مبارزه با استکبار او، قیام امام حسین(ع) بود.



امام جمعه بیضاء اظهار کرد:‌ به‌دلیل اینکه قیام امام حسین(ع) تفسیر اخلاص و حرکت الهی به‌معنای واقعی کلمه بود، بر دل‌های آگاه تأثیر شگرفی گذاشت و مورد مقبولیت مسلمانان شیعه و سنی قرار گرفت چنانچه قرآن مجید نیز می‌فرماید که هر کاری با نیت دنیوی صورت گیرد نابود می‌شود اما کاری که برای رضای خدا صورت گیرد، پایدار می‌ماند.



آیه 30 سوره کهف سّر محبوبیت و تأثیر قیام امام حسین(ع) است



وی با تأکید بر اینکه قیام امام حسین(ع) به‌دلیل اینکه خالص برای رضای خدا بوده همیشه ماندگار بوده و تأثیر آن جاودانه است، گفت: آیه 30 سوره کهف «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ إِنَّا لَا نُضِیعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلًا؛ کسانى‌که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‏اند [بدانند که] ما پاداش کسى را که نیکوکارى کرده است تباه نمى‏کنیم» سر محبوبیت امام حسین(ع) و تأثیر قیام آن امام همام را بیان می‌کند که اگر کسانی ایمان آورده و عمل صالح انجام دهد، قطعاً پاداش آن را می‌بینند و این مانایی و اثبات حقانیت قیام امام حسین(ع) که برای رضای خدا جهاد کرد، بهترین پاداش برای این حرکت بود.



حجت‌‌الاسلام رشیدیان با بیان اینکه اگر ایمان و عمل صالح توأمان باشد خداوند محبوبیت را به آن عمل عطا می‌کند، گفت:‌ اگر کسی ایمان به خدا داشت و برای رضای خدا عمل صالح انجام داد محبوب می‌شود و اینجاست که پیامبر(ص) می‌فرماید امام حسین(ع) آتشی در دل‌ها انداخته که تا قیام قیامت خاموش نمی‌شود.



امام جمعه بیضاء بیان کرد: در طول تاریخ دولت‌ها و حکومت‌های فراوانی می‌آیند و می‌روند اما هیچ‌گاه عشق و ارادت نسبت به امام حسین(ع) نه کاسته شده و نه کم‌رنگ می‌شود و این مهم تنها خواست شیعه نیست بلکه چنانچه مشاهده می‌کنیم در روز عاشورا و تاسوعا در ادیان و مذاهب مختلف نیز سوگواری آنان امام همام برگزار می‌شود.



اخلاص در عمل؛ درس واقعه عاشورا



وی خاطرنشان کرد: در یک کلام درسی که می‌توان از این قیام گرفت کار خدایی کردن و معامله با خداست که هرگز در آن شکست و پشیمانی راه ندارد.



حجت‌الاسلام رشیدیان در بخش پایانی سخنان خود به ارکان مکتب عاشورا اشاره کرد و گفت:‌ ولایت‌پذیری و تبعیت از امام حسین(ع) یکی از ارکان اصلی این مکتب هستند و یاران امام حسین(ع) بهترین نماد این امر هستند، ضمن اینکه اخلاص، شجاعت، فداکاری و بصیرت از دیگر ارکان این واقعه مهم تاریخی است.

captcha