سیره رفتاری - اخلاقی پیامبر(ص)؛ جامع‌ترین الگوی تربیتی در عصر حاضر
کد خبر: 1319360
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۲

سیره رفتاری - اخلاقی پیامبر(ص)؛ جامع‌ترین الگوی تربیتی در عصر حاضر

گروه اجتماعی: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: الگوی اخلاقی ـ تربیتی پیامبر(ص)، به‌دلیل وجود دو شاخصه؛ یکی در شخص پیامبر(ص) و دیگری در شریعت و آئینی که آن حضرت از سوی خداوند برای هدایت بشریت آورده است، مناسب‌ترین الگوی تربیتی است.


حجت‌الاسلام مهدی عبدالرزاق‌ نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: الگوی اخلاقی - تربیتی پیامبر اکرم(ص)، به‌دلیل وجود دو شاخصه؛ یکی در شخص پیامبر اکرم‌(ص) و دیگری در شریعت و آئینی که آن حضرت از سوی خداوند برای هدایت بشریت آورده است، مناسب‌ترین الگوی تربیتی است.



وی در ادامه با بیان اینکه خوش‌خلقی نیاز انسان برای حفظ وحدت و تقویت پایه‌های اجتماعی است، گفت: رابطه با مردم و اخلاق اجتماعی یکی از مهم‌ترین و گسترده‌ترین عرصه‌های خودسازی و پرورش توانایی‌های انسان است.



حجت‌الاسلام عبدالرزاق‌نژاد با اشاره به اینکه خوش‌اخلاقی دارای دو معنای عام و خاص است، گفت: معنای عام آن اتصاف به فضائل اخلاقی و تحصیل مجموعه کمالات و خصلت‌های پسندیده‌ای است که انسان در مسیر خودسازی و پرورش نفس، خود را به آنها می‌آراید و معنای خاص آن خوش‌رویی، خوش‌رفتاری و برخورد شاد و پرنشاط با دیگران است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه در عرصه تعامل اجتماعی، حسن خلق و خوش اخلاق بودن، به‌معنای خاص آن، جایگاه ویژه‌ای دارد، افزود: خوش‌اخلاقی اولین نمود توانایی شخصیت انسانی و پرورش‌یافتگی او در حوزه ارزش‌های انسانی و اخلاقی است.



اشاره‌ای به آثار خوش‌خلقی در زندگی فردی و اجتماعی



حجت‌الاسلام عبدالرزاق‌ نژاد بیان کرد: در اصطلاح اخلاقی و آموزه‌های دینی اسلام به کسی خوش‌اخلاق گفته می‌شود که با گشاده‌رویى، زبانی ملایم و برخوردی شاد با مردم روبرو می‌شود و در هر شرایطی این توانایی را دارد که با خوش‌رویى برخورد کند.



وی افزود: کج‌خلقى و ترش‌رویى و سخنان خشن و خشک و فاقد لطف و محبت، حالت آزار‌دهنده‌ای است که ریشه در شخصیت نابهنجار فرد بد‌اخلاق دارد و علامت ضعف وجودی و نقصان پرورش‌یافتگی او است.



حجت‌الاسلام عبدالرزاق‌ نژاد ادامه داد: انسان‌های ضعیف، شکست‌خورده، نا‌امید، عصبانی و ناتوان معمولاً بداخلاق می‌شوند که این افراد اغلب در هر شرایطی حالت طلب‌کاری دارند و عزت‌نفس و توانایی‌های خود را نادیده می‌گیرند.



وی تصریح کرد: دین اسلام همواره پیروان خود را به نرم‌خویی و ملایمت در گفتار و رفتار فراخوانده و از درشتی و تندخویی بازداشته است زیرا این آموزه یکی از مهم‌ترین عوامل قدرت، موفقیت و پیروزی انسان در زندگی است.



عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اظهار کرد: مهم‌ترین عامل موفقیت انبیای الهی به خصوص پیامبر گرامی اسلام(ص) در جذب قلوب انسان‌ها و گسترش دین خوش‌اخلاقی، گشاده‌رویی، کلام نرم و دلنشین و نرم‌خویی آن حضرات بوده است حسن خلق و خوش‌رویی در نفوذ سخن انسان در دیگران اثری شگفت دارد و اینجاست که می‌توان گفت حکمت صله رحم در ایجاد مهرورزی خویشاوندان به یکدیگر توصیف شده است.



بنیاد دین بر حفظ اخلاق اسلامی استوار است



حجت‌الاسلام عبدالرزاق‌نژاد  با بیان اینکه انسان ایمانی، انسان اخلاقی است، افزود: بنیاد دین بر اخلاق و فلسفه و هدف آموزه‌های وحیانی اسلام، تخلق انسان به خلق الله است که از آن به خلق عظیم نیز یاد می‌شود.



وی با اشاره به اینکه خداوند انسان را آفرید تا در مقام خلافت الهی قرار گیرد و مظهر رب‌العالمین شود، یادآورشد: دست‌یابی به این هدف یعنی ربانی و خلیفه الهی شدن، متوقف به خدایی شدن است، از این‌رو، لازم است انسان بر اساس آموزه‌های وحیانی اسلام عمل کند، این مهم جز به پیروی دقیق از آموزه‌های قرآنی و تثبیت عبودیت به‌دست نمی‌آید.



وی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) درباره فلسفه بعثت خویش می‌فرماید که برای اتمام مکارم اخلاقی برانگیخته شده است، خاطرنشان کرد: بنابراین، می‌توان گفت که ملاک و شناسه مؤمن و اهل ایمان، تخلق به اخلاق الهی است و هر کسی که از اخلاق عظیم بهره‌مند باشد، در هدف موفق‌تر است و هر کسی از آن دورتر باشد، از ایمان و اسلام دورتر است.

captcha