مکتب عاشورا در سبک زندگی اسلامی وارد شود
کد خبر: 1319032
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۴
حجت‌الاسلام امامی‌فر:

مکتب عاشورا در سبک زندگی اسلامی وارد شود

گروه اجتماعی: تنها عاشورا را نباید یک حادثه بپنداریم بلکه باید از سبک زندگی عاشورایی در زندگی بهره برد زیرا عاشورا یک مکتب است، این مطلب که گفته شده کل یوم عاشورا و کل الارض کربلا یعنی همه روز عاشورا و همه جا کربلاست، که البته این حدیث نیست ولی یک کلام حکیمانه و عمیق است باید مورد توجه جدی قرار گیرد.


حجت‌الاسلام علی امامی‌فر، مسئول دفترنهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان در نشستی در دفتر خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در همدان اظهار کرد: تنها عاشورا را نباید یک حادثه بپنداریم بلکه باید از سبک زندگی عاشورایی در زندگی بهره برد زیرا عاشورا یک مکتب است، این مطلب که گفته شده  کل یوم عاشورا و کل الارض کربلا یعنی همه روز عاشورا و همه جا کربلاست، که البته این حدیث نیست ولی یک کلام حکیمانه و عمیق است باید مورد توجه جدی قرار گیرد.



وی افزود: نزاع در کربلا جنگ بین دو فرد یا دو گروه نبود، بلکه جنگ و احتلاف بین دو فرهنگ و سیره متفاوت بود، در واقع در کربلا اساس بر بندگی خداوند بود، امام حسین(ع) از خدا، پاکی و شرافت سخن می‌راند در حالی که یزید خلاف آن را بیان می‌کرد.



حجت‌الاسلام امامی‌فر اضافه کرد: اگر لحظه به لحظه واقعه عاشورا را بررسی کنیم که خود به تشریح مفصلی نیاز دارد شاهد خواهیم بود که عاشورا یک روش و متد زندگی است، در عاشورا اسلام نبوی وعلوی  در یک سو و اسلام ابوسفیانی ،معاویه ای و یزیدی در سمت دیگر در مقابل هم قرار داشتند، امروز نیز شاهد دو نوع اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی هستیم.



وی ادامه داد: امام حسین(ع) در نامه‌ایی به برادرش جناب محمد بن حنفیه علت و فلسفه قیام خود را در چند بخش مطرح فرموده اند؛



از جمله آنکه در راه اصلاح امت جدم قیام کردم زیرا امت جدم دچار فساد شده است و بزرگترین فساد، حکومت فرد فاسقی همچون یزید است.



تبیین امر به معروف و نهی از منکر جامعه را از فساد مصون می‌کند



این مقام مسئول اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر دومین علت این قیام عظیم بوده است این نشان دهنده آن است که اگر این فریضه در جامعه عملی  شود فساد نیز در جامعه ریشه‌کن خواهد شد و در نهایت فرمودند هدفم رجوع کردن به سیره جدم و پدرم حضرت علی(ع) است.



مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان بیان کرد: سیره یعنی روش و در پیش گرفتن متدی خاص و درست در زندگی، همانگونه که به طور مثال فردی در انتخاب حجاب به طور کامل آن را رعایت می‌کند در حالی که برای فرد دیگر این مسئله اهمیت آنچنانی ندارد، یا فردی در انتتخاب همسر مورد نظر خود معیارهای مشخص شده‌ای در نظر می‌گیرد در حالی که فرد دیگر در این‌باره بی‌توجه است.



حجت‌الاسلام امامی‌فر ادامه داد: این مورد در مسائل سیاسی نیز بارز است و برای برخی فرق نمی‌کند که حاکم کشور فردی مانند امام حسین(ع) باشد یا یزید و فقط زندگی مادی خودش برایش مهم است در حالی که شخصیتی همچون امام حسین(ع) حاضر به تن دادن به زندگی همراه با ظلم نیست و بیان می‌کند که نمی‌خواهد زیر سلطه امثال یزید زندگی کند.



وی در ادامه ابراز کرد: امام حسین(ع) در همه روش‌ها استقامت و پایداری در مقابل ظلم و ستم را اساس کار خود قرار داده است و این روش در حال حاضر در کشور ما نیز وجود دارد، که جبهه استکبار کشور ما را مخیر کرده است  بین فشار یا پذیرش ذلت ومی گویند یا باید اطاعت بی‌چون و چرا از دولت‌های غربی و مستبد داشته باشد یا با انواع تحریم‌های سیاسی و اقتصادی مواجه خواهد شد، امروز نیز باید فرهنگ حسینی را در رأس همه امور قرار دهیم و در راه حقیقت تا پای جان پایداری و استقامت داشته باشیم و این همان الگویی است که امام خمینی(ره) وامت او از عاشورا  گرفتند.



حجت‌الاسلام امامی‌فر افزود: ارزش و اهمیت عاشورا به حدی است که امام خمینی(ره) فرمودند ما هرچه داریم از محرم و صفر داریم، زیرا عاشورا تنها به کربلا ختم نمی‌شود واگر چه ریشه در گذشته داشته و لی در تمام زمانها تقابل حق وباطل وجود دارد.



این مقام مسئول بیان کرد: حضرت زینب(س) به عنوان یک زن نمونه الگوی همه زنان جهان است به گونه‌ایی که بعد از کربلا رسالت عاشورا را به دوش گرفته و پیام الهی و طبل رسوایی یزیدیان را به گوش همه مردم کشانده است.



سه دیدگاه در رابطه با حضور زن در جامعه  مطرح  است



وی با تشریح نقش حضرت زینب(س) در واقعه کربلا نقش زن و حجاب وی در جامعه هم  اظهار کرد: سه دیدگاه در رابطه با حضور زن در جامعه  مطرح  است یکی اینکه زن را باید در خانه حبس کرد واجازه حضور  در جامعه نداد. نگاه دیگر در مقابل این راه است و معتقد به حضور بی قید و شرط  زن در بیرون از خانه  است و باید به حال خود واگذاشته شود.نظر سوم این است که با رعایت حجاب در مسائل جامعه وارد شود، این همان نظر اسلام و صحیح است، همانگونه که زنان در انقلاب اسلامی و پس از آن در دفاع مقدس نقش بی‌بدیل و غیرقابل انکاری داشتند.



حجت‌الاسلام امامی‌فر پیرامون مداحی و شعرهایی عاشورایی گفت: کسانی که مداحی می‌کنند یا برای مدح یا ذکر مصیبت اهل بیت(ع) شعر می‌خوانند بسیار کار با ارزشی می کنند و دارای فضیلت و ارزش زیادی هستند منتها باید از آسیب‌هایی مثل دروغ و غلو که ممکن است گاهی اوقات مداحی آنها را تهدید کند، دوری کنند.



وی تصریح کرد: یک مداح خوب باید علاوه بر تقوا، احکام اسلام را به خوبی بشناسد، مسائل تاریخ را خوب مطالعه کرده باشد و بداند که عاشورا تنها یک حادثه نبوده بلکه ریشه عمیقی در همه ابعاد اسلام دارد، و برای بازار گرمی مداحی نکند شأن و منزلت امام حسین(ع) را درک کند.



مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد همدان یادآور شد: از آنجا که لغت و کلمه «شعر» به معنی وهم و خیالات است، قرآن شعر گویان را مذمت کرده است مگر نماز گزاران را یعنی اگر همین شعر در خدمت ارزشهایی مثل  نماز و یا در مدح و ثنای اهل بیت(ع) قرار گیرد، هنری تأثیرگذار وبسیار ارزشمند است.



 

captcha