ولایت پذیری سیاسیون تبعیت از فرهنگ عاشوراست
کد خبر: 1311729
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۸

ولایت پذیری سیاسیون تبعیت از فرهنگ عاشوراست

گروه اندیشه : مدرس دانشکده علوم قرآنی هرمزگان ولایت‌پذیری سیاستمداران را جزو فرهنگ عاشورا دانست و اظهار کرد:اینکه فصل‌الخطاب‌ها در همه برنامه‌ها مقام ولایت هست جزو فرهنگ عاشورا است و این فرهنگ است که به ما یاد می‌دهد مقام ولایت فصل‌الخطاب همه مسائل است.

حجت‌الاسلام محمد عبادی‌زاده، مدرس دانشکده علوم قرآنی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه هرمزگان، با اشاره به اینکه بحث تبعیت‌ از رهبری جزو فرهنگ عاشوراست، گفت: از آنجایی که فرهنگ عاشورا فرهنگ ظلم‌ستیزی و سربلندی اسلام است، این واقعه می‌تواند یک نقشه راه برای سیاستمداران ما باشد.
وی در ادامه در خصوص ارتباط دیپلماسی سیاستمداران و قیام عاشورای ابا عبدالله‌الحسین(ع) بیان کرد: اینکه فرهنگ عاشورا فرهنگ ظلم‌ستیزی و سربلندی اسلام است و ما از این فرهنگ خط مشی‌های تعامل با دیگران و تقابل با نظام‌های سلطه را یاد می‌گیریم از این جهت نظام دیپلماسی کشورمان در این مقطع زمانی باید در تقابل با نظام سلطه از فرهنگ عاشورا الهام بگیرد.
مدرس دانشکده علوم قرآنی هرمزگان با بیان اینکه «هیهات من الذلة»، در نظام سیاسی فعلی یک نماد و شعاری برای تعیین جهت برای سیاستمداران است، تصریح کرد: نظام دیپلماسی ما باید در بیرون از مرزها با شعار عزت و اینکه در مقابل نظام سلطه هیچ وقت تن به ذلت و خواری ندهیم به جلو پیش برود.
عبادی‌زاده افزود: فرهنگ عاشورا در واقع این نکته را به ما تفهیم کرد که ما در زمانی که تزاحم بین ارزش‌های مادی و معنوی باشد حق تقدم با ارزش‌های معنوی در جامعه است به همین جهت نیز در تعارض بین وضع دیپلماسی امروز با ارزش‌ها نباید ارزش‌ها قربانی شود؛ چراکه این یک اصل که ما می‌توانیم این را از فرهنگ عاشورا یاد بگیریم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اهمیت فرهنگ عاشورا و فرهنگ انتظار به‌عنوان دو بال شیعه، محبت و عشق نسبت به امام حسین(ع) و دشمن داشتن دشمنان او، امر به معروف و نهی از منکر، ظلم‌ستیزی،عزت و شهادت را به‌عنوان عناصر اصلی تشکیل‌دهنده فرهنگ عاشورا برشمرد و افزود: سیاستمداران ما باید در بحث مذاکرات این عناصر را مدنظر داشته و منتقل کنند.
این مدرس تفسیر قرآن با بیان اینکه انتظار و عاشورا به‌عنوان موتور محرکه برای گسترش حقیقت دین مطرح است، گفت: کنار زدن غبارها، پیرایه‌ها و تحریف‌ها از چهره این دو حقیقت اسلام اجتناب‌ناپذیر است.
عبادی‌زاده همچنین محبت و عشق نسبت به امام عصر(عج)، انتظار ظهور منجی، شایسته‌سالاری، عدالت‌طلبی و ظلم‌ستیزی برای ایجاد جامعه آرمانی را از عناصر تشکیل‌دهنده فرهنگ انتظار برشمرد و بیان کرد: عناصر تشکیل‌دهنده هر دو فرهنگ، آرمانی و مایه پویایی جامعه بوده و هدف غایی هردو فرهنگ ایجاد جامعه آرمانی براساس وعده الهی است.
مدرس دانشکده علوم قرآنی هرمزگان در این رابطه به آسیب‌شناسی فرهنگ عاشورا اشاره و اظهار کرد: جهل و سطحی‌نگری در محبت نسبت به امام، عرضه روضه‌های بی محتوا، ترجیح دادن پذیرایی شکمی بر پذیرایی فکری و معنوی و عدم توجه به امر به معروف و نهی از منکر که هدف نهضت عاشوراست، موجب وارد شدن آسیب به این فرهنگ می‌شود به همین جهت نخبگان و اهل علم باید مراقب باشند.
وی در پایان فراگیر ساختن امر به معروف و نهی از منکر، زدودن غبار جهل درباره نوع شناخت از شأن امامت و نوع تلقی از محبت نسبت به امام، سنت‌های عزاداری و پرداختن به مفهوم انتظار را از جمله راهکارهای آسیب‌زدایی از فرهنگ عاشورا و انتظار برشمرد.

captcha