ارتباط بر پايه ارزش‌های متعالی سبب هويت متعالی می‌شود
کد خبر: 1060572
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۶
مزرعه‌شاهی

ارتباط بر پايه ارزش‌های متعالی سبب هويت متعالی می‌شود

يكی از دغدغه‌های جوان ناشی از ارتباطی است كه بر پايه ارزش‌های متعالی نيست و جوان با معيارهای درست دست به هويت متعالی نزده است.


گروه فرهنگ و هنر: يكی از دغدغه‌های جوان ناشی از ارتباطی است كه بر پايه ارزش‌های متعالی نيست و جوان با معيارهای درست دست به هويت متعالی نزده است.







مزرعه‌شاهی، روان‌شناس و از اساتيد دانشگاه‌های تهران

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه لرستان، مزرعه‌شاهی، روان‌شناس و از اساتيد دانشگاه‌های تهران در جلسه پرسش و پاسخ ويژه دانشجويان دختر شركت كننده در طرح ضيافت انديشه قرآنی كه شامگاه يك‌شنبه يكم مرداد با موضوع دغدغه‌های جوانی با تكيه بر مهارت خود آگاهی در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد برگزار شد، گفت: مهم‌ترين اتفاق و دغدغه انسان‌ها در طول عمر در دوران نوجوانی اتفاق می‌افتد اين است كه در نوجوانی به يك بحران تحت عنوان بحران هويت دچار می‌شويم.


وی افزود: طبيعی‌ترين روند رشد برای انسان آن است كه در دوران نوجوانی هويت خود را بيابد و در واقع برای حل يكی از بحران‌های دوران جوانی كه همان بحران هويت است بايد به يك ثبات رسيده باشيم.


مزرعه‌شاهی تصريح كرد: در گذشته نه چندان دور افراد در همان دوران نوجوانی هويت آنها شكل می‌گرفت، جايگاه آنها در نظام هستی پيدا می‌شد و وظايف و مسووليت‌های خود از جمله اشتغال، ادامه تحصيل و يا ازدواج را می‌شناختند اما امروزه به‌دليل اين‌كه افراد مطالب زيادی از منابع مختلف پيدا می‌كنند با نوجوانانی روبه‌رو هستيم كه هنوز تكليف خودرا در جامعه پيدا نكرده‌اند و در واقع با بحران هويت روبه‌رو هستند.


وی خاطرنشان كرد: در نوجوانی فرد از يك هويت وابسته به پدر و مادر به يك هويت مستقل می‌رسد، فرد وقتی شروع می‌كند هويت‌يابی كند و از بحران بيرون بيايد رگه‌هايی از انتقاد در او ايجاد می‌شود.


مزرعه‌شاهی گفت: مهم‌ترين دغدغه جوان امروز ما بحرانی است كه در پايان 19سالگی به اين بحران پايان داده باشد اما هنوز عده‌ای از جوانان با اين كه وارد دانشگاه، پادگان و... می‌شوند هنوز با اين بحران همراه هستند.


وی اضافه كرد: يكی از جنبه‌های بحران هويت ما اين است كه هويت اجتماعی ما هنوز به خوبی شكل نگرفته است، با معيارهای ارزشمند عميق و متعالی ارتباط برقرار نمی‌كنيم و يكی از دغدغه‌های جوان ما ناشی از ارتباطی است كه بر پايه ارزش‌های متعالی نيست و با معيارهای درست دست به هويت متعالی نزده‌ايم.


مزرعه‌شاهی نداشتن منابع اطلاعاتی درست و دقيق، فرار از مسووليت، عدم درك متقابل بين والدين و فرزندان، بحث اشتغال، پول و اقتصاد و بحث ازدواج به‌ويژه برای دختران و در نهايت خود اتكايی را از عمده‌ترين دغدغه‌های جوانی برشمرد كه تا زمانی كه از ميان برداشته نشوند نوجوان و يا جوان در بحران هويت هستند و برنامه و تكليف آنها برای ادامه زندگی مشخص نيست.


وی اظهار داشت: نخستين چيزی كه بايد سرلوحه كار خود قرار دهيم اين است كه تكليف خودمان را در زمينه مسايل سياسی، اجتماعیو مسايل شغلی و ارتباطی معين كنيم، ممكن است شروع ارتباط در اثر يك تصادف اتفاق بيافتد اما ادامه ارتباط كاملاً آگاهانه و از روی انتخاب است.


مزرعه‌شاهی با بيان اين‌كه رفاه طلبی و پذيرفتن مسووليت فاصله وجود دارد، افزود: يك انسان اگر می‌خواهد ادعا كند انسان است بايد مسووليت پذير باشد، تكامل انسان در پذيرش مسووليت‌هايش است كسانی كه شكست می‌خورند به‌دليل آن است كه معيار ارزشمند و درست در زندگی داشته باشند.


وی خاطرنشان كرد: دغدغه والدين برای فرزندان سبب می‌شود كه يك تضاد بين پدر و مادر و فرزندان ايجاد شود و استرس ايجاد كند، اگر بخواهيم نگاه انسانی و رشد يافته به اين مساله داشته باشيم بايد درك متقابل بين پدر و مادر و فرزندان باشد، امروزه توقعات يك طرفه شده كه اين می‌تواند تضاد، درگيری و تنش ايجاد كند.


مزرعه‌شاهی تاكيد كرد: امروز بايد رويكرد كار آفرينی داشته باشيم، جامعه‌ای كه جوانش با فرار از مسووليت تن به كار ندهد آن جامعه بايد وابستگی اقتصادی را بپذيرد برای رسيدن به پول و اقتصاد سالم بايد از راه‌های صحيح از پتانسيل‌ها و توانمندی‌های موجود در خود استفاده كنيم و ببينيم چگونه می‌توانيم از طريق مشروع، سالم، حلال و آبرومندانه درآمد داشته باشيم.


وی در توضيح خود اتكايی و متكی نبودن به دولت برای اشتغال يادآور شد: در كشور مالزی كه حدود ده سال است اقتصاد آن جان گرفته است اتكا به دولت وجود ندارد، در سال 88 در كشور مالزی 44 هزار سازمان مردم نهاد و غير دولتی وجود داشت و هم‌اكنون نيز در كشور ژاپن شش هزار سازمان مردم نهاد و غير دولتی وجود دارد.



خبرنگار//مهناز عالي‌نژاديان

captcha