علت پویایی مکتب امام حسین(ع)
کد خبر: 4078176
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
حجت‌الاسلام رصاف تشریح کرد:

علت پویایی مکتب امام حسین(ع)

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه مکتب سیدالشهدا(ع) مکتب بی‌تفاوتی نیست، گفت: این مکتب، انسان را دغدغه‌مند، حساس به امور جامعه و وظیفه‌شناس نسبت به دیگران تربیت می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قمحجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به اهداف قیام عاشورا گفت: آیا هدف سیدالشهدا(ع) از قیام، تشکیل حکومت یا رسیدن به شهادت بود؟ اگر هدف امام حسین(ع) تشکیل حکومت بود بعد از رسیدن خبر شهادت مسلم، این مسئله دیگر منتفی شد یعنی امکان تشکیل حکومت نبود و اگر هدف نهایی این بود دیگر سیدالشهدا(ع) تکلیفی نداشتند اما می‌بینیم آن حضرت به مسیر و راه خود ادامه دادند پس نمی‌توانیم بگوییم هدف صرفاً تشکیل حکومت بود.

رصاف تصریح کرد: البته اگر اسباب و مقدمات آن فراهم می‌شد قطعاً سیدالشهدا(ع) از تشکیل حکومت استقبال می‌کردند اما یک هدف برتری وجود دارد که باید آن حضرت در مسیر خود استقامت به خرج و راه را ادامه دهد.

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم اضافه کرد: اگر بگوییم هدف، رسیدن به شهادت است دیگر چه معنایی داشت که آن حضرت، زن و فرزند را نیز همراه خود ببرد؛ بنابراین نه رسیدن به شهادت و نه تشکیل حکومت، هدف نهایی محسوب نمی‌شوند هر چند که امام حسین(ع) از هر دو استقبال می‌کنند یعنی اگر این مسیر ختم به حکومت یا شهادت شود هر دو برای او پیروزی است اما هدفی که در کلام سیدالشهدا(ع) نیز کاملاً منعکس شده این است که به صراحت، علت قیام خود را  اصلاح امت جد و امر به معروف و نهی از منکر بیان کردند.

وی اظهار کرد: این مهم، چه با تشکیل حکومت چه با شهادت محقق شود آن حضرت به هدفشان رسیده‌اند و مهم، اصلاح امت جد و امر به معروف و نهی از منکر است بنابراین فردی که می‌خواهد در مسیر امام حسین(ع) حرکت کند باید بداند، نمی‌شود نسبت به جامعه بی تفاوت بود و از کنار منکرات و امر به معروف ها به راحتی عبور کرد بلکه وظیفه داریم و این دو، فریضه واجب است و مستحب نیست که انسان دوست داشته باشد، انجام دهد یا ندهد بلکه دو واجب قطعی در دین است لذا باید خود را با این اهداف عالی آشنا کنیم.

رصاف در پایان با بیان اینکه مکتب سیدالشهدا(ع) مکتب بی‌تفاوتی نیست، اظهار کرد: این مکتب نمی‌گوید «سری که درد نمی‌کند دستمال نمی‌بندد» یا «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است» بلکه این مکتب، انسان را دغدغه‌مند، حساس به امور جامعه و وظیفه‌شناس نسبت به دیگران بار می‌آورد و باید قدر این نعمت را بدانیم و همین مسئله است که باعث می‌شود این مکتب همیشه زنده و پویا باقی بماند.

انتهای پیام
captcha