بهروز یاریگل، پیشکسوت قرآنی کشورمان، در گفتوگو با ایکنا از فارس، با اشاره به مهمترین عوامل جذب نسل جدید به فعالیتهای قرآنی گفت: بدون هیچ شکی برای این مسئله یک نفر نمیتواند راهکارهای اساسی را صد در صد مطرح کند، چراکه این کار نیازمند حضور دلسوزان و اساتید قرآنی است که میدانند در جامعه اکنون چه مشکلات و کمبودهایی داریم.
یاریگل با بیان اینکه کودکان در جلسات قرآن یا مساجد، قرآن یاد میگیرند اما اکثر آنها آموزش را از مدرسه آغاز میکنند گفت: در مدرسه چه میگذرد و معلمان چه میزان در روش تدریس جذابیت آموزش قرآن موفق هستند؟ این موارد باید در گردهماییها بررسی و ریشهیابی شود و اساتید صاحبنظر مسائل فرهنگی، روحی روانی، روشهای تدریس و ... را واقعاً به چالش بکشند و راهکار پیدا کنند.
وی با بیان اینکه این معضل بزرگ، بسیار تکراری بوده و زیاد مطرح میشود ولی به جایی نرسیدیم، اظهار کرد: مشکل اساسی همین است و با گفتن بنده یا افراد دیگر، این معضل بزرگ را نمیتوانیم در جامعه حل کنیم.
این پیشکسوت قرآنی کشور با تصریح اینکه در حال حاضر در جامعه شاهد یک نزول تدریجی در کمیت و کیفیت بودیم و هستیم، بیان کرد: این مسئله علل بسیاری دارد؛ رشتهها و سرگرمیهای دیگر از قبیل آموزشهای کامپیوتر، فضای مجازی، زبانهای خارجی، رشتههای ورزشی و فعالیت های هنری دیگری وجود دارد که کودکان جذب آنها میشوند؛ حال سؤال اینجاست که چرا کودکان بیشتر جذب این رشتهها میشوند؟
یاریگل اظهار کرد: قطعاً و یقیناً رشتههای مختلف قرآنی به عنوان کتاب آسمانی مسلمانان در سطح کشور به طور خاص و معمول طرفداران خاص خود را دارد از جمله رشتههای قرائت، حفظ قرآن، اذان، دعاخوانی، مفاهیم قرآن و رشتههایی که در مسابقات سراسری داریم و علاقه افراد به جلسات و شرکت در مسابقات و آموزشهای قرآن وجود دارد اما کمیت و کیفیت آن در شأن کشور ما نیست.
وی ادامه داد: بهطور مثال در مساجد محله استقبال از نماز جماعت کم است. این نشان میدهد جذابیتهای دینی و مذهبیمان ضعیف است، این فقط مختص جلسه قرآن هم نیست در رشتههای مختلف دلایل متعددی دارد به طور مثال در مساجد، امام جماعت بسیار مهم است و حکم استاد جلسه قرآنی را دارد که هر دو باید جذابیت داشته باشند و کودکان را جذب کنند، هیئت امنا و حتی خادم مسجد نیز میتواند در این جذابیتها مؤثر باشد.
یاریگل با تأکید بر اینکه در جلسات قرآن نیز این جذابیتهای علمی و عملی و روشهای تدریس استادان و معلمان قرآن و تشویقها مؤثر است، یادآور شد: در برخی جاها مسائل مالی و هزینههایی دارند که نمیتوانند آن را کنترل کنند زیرا باید هزینه کنیم، جایزه دهیم و افراد را تشویق کنیم.
این پیشکسوت قرآنی کشور با تصریح اینکه این موضوع کار بسیار وسیعی است، تأکید کرد: پیشکسوتان و اساتیدی که دستی بر آتش دارند باید بیایند وارد این مسائل شوند و در جلسات متعددی صحبت کنند و به فاکتورهای مختلف بپردازند و بحث به چالش کشیده شود که چرا جلسات قرآن ما مقداری کم رونق شده است؟ البته منظور از کم رونق شده این نیست که هیچکس در جلسه قرآن نمیآید بلکه استقبال هم خوب است اما این انتظار بسیار بالاتر است.
وی افزود: در بسیاری از جلسات به طور مثال اگر ۳۰ نفر شرکت میکنند فقط ۳،۴ نفر نوجوان است و بقیه افراد بالای ۵۰، ۶۰ سال هستند، این افراد بالای ۵۰، ۶۰ سال فهمیدهاند که به قرآن نیاز دارند و قرآن یاریشان میکند حتی خواندن ساده قرآن و آشنا شدن با مفاهیم آن زندگیشان را تغییر میدهد؛ اما نوجوانان با وجود جذابیت دیگر رشتهها چرا کمتر میآیند؟ معلمان و والدین نیز در تشویق و ترویج رفتن به جلسات نقش دارند.
یاریگل ادامه داد: جلسات قرآن طرفدارهای خاص خود را دارد همانطور که هنرهای دیگر طرفداران خاص و بیشتری دارد، به این دلیل که اینها یکسری جذابیتهای خاص دارند که متأسفانه برخی از معلمان قرآن و برخی از جلسات این جذابیت را ندارند و نمیتوانند کودکان را به این سمت سوق دهند.
وی با یادآوری اینکه نقش آموزش و پرورش مهم است، گفت: کودکان و نوجوانان درجه یک قرآنخوان داریم که اغلب در جلسات بسیار خوب بیرون از مدرسه یاد گرفتند، در مدارس معمولاً ۹۰ درصد چیزی عایدشان نمیشود چون معلمان قرآن آموزش و پرورش کمتر دارای این جذابیتهای خاص برای کودکان هستند، این اشکال اساسی از اینجا آغاز میشود که نقش آموزش و پرورش بسیار در این قضیه پررنگ است و برای حل اینها باید جلسات و نشستهای مفصلی در این باره صحبت شود.
انتهای پیام