بقیع را به عنوان نشان بین‌المللی در جهان معرفی کنیم
کد خبر: 4211142
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۸
آیت‌الله حسینی‌بوشهری:

بقیع را به عنوان نشان بین‌المللی در جهان معرفی کنیم

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه بقیع از نظر مکانی دارای شرافت خاصی است، گفت: بقیع یکی‌ از مکان‌های مهم در‌ جهان اسلام ‌به شمار می‌رود‌ و‌ باید به‌ عنوان ‌یک‌ نشان در‌ سطح ‌بین‌المللی مطرح شود. قبرستان بقیع با تاریخ ‌اعتقادی ما ارتباط داشته و‌ میراث‌ هویتی ماست و‌ مسلمانان از گذشته تا به امروز این ‌مکان را ارج می‌نهند.

بقیع را باید به عنوان یک نشان بین‌المللی در جهان معرفی کردبه گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امروز 30 فروردین‌ماه، در همایش جهانی «بقیع؛ مدفن ائمه و اصحاب» که در ساختمان نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در قم برگزار شد با اشاره به شرافت و منزلت بقیع نسبت به سایر اماکن مقدس اسلامی از منظر پیشوایان دینی و حتی از نگاه قرآن کریم، افزود: سرزمین بقیع با حدود جغرافیایی 150 متر در 100 متر به عنوان یک قبرستان جایگاه خاص خود را دارد.
 
آیت‌الله حسینی بوشهری بیان کرد: همانطور که برخی زمان‌ها در اسلام مقدس است، برخی مکان‌ها نیز مقدس است. برای نمونه شب قدر و‌ نیمه شعبان دارای شرافت خاصی هستند. مکان‌ها نیز به همین ترتیب است، در اسلام‌ مکان‌هایی همچون مکه مکرمه و عتبات عالیات هم دارای شرافت خاصی است.
 
وی افزود: یکی از مکان‌هایی که نباید تنها به صرف یک قبرستان به آن‌ نگاه کرد قبرستان بقیع است. شخصیت‌های‌ برجسته‌ای آن هم در‌ طراز امامان شیعه و‌ حتی اصحاب و‌ بستگان‌ پیامبر(ص) که دارای جایگاهی خاصی بودند در این قبرستان به خاک سپرده شده‌اند و‌ همین موضوع به بقیع منزلت خاصی داده است.
 
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان چگونگی شکل‌گیری قبرستان بقیع و طرح این‌ پرسش که چرا باید بقیع را ارج بنهیم؟ تصریح کرد: اساساً مردم دنیا از افتخارات گذشته و ملی و تاریخ پرافتخار خود تجلیل می‌کنند، در بسیاری از کشورها حتی برای سربازان گمنام خود یادبود می‌سازند یا برای تکریم افتخارات خود، نمادی ایجاد می‌کنند تا نسل به نسل این افتخارات و خاطرات باقی بماند. این یک اتفاق مهم در کشورهاست و ما هم در مورد بقیع باید همین دید را داشته باشیم.
 
آیت‌الله حسینی‌بوشهری در ادامه سخن اظهار کرد: اساساً زیارت ایجاد یک‌ رابطه بین زائر و‌ مزور است، زیرا زائر تلاش می‌کند خود را با فرد مزور عجین کند. وقتی به زیارت پیامبر اکرم(ص) و امیرالمونین(ع) و سایر اهل‌بیت(ع) می‌رویم یک رابطه‌ معنوی بین زائر و مزور برقرار می‌شود و ما یاد فرد دفن شده و اقدامات آن می‌افتیم. بنابراین ارزش گذاشتن‌ به‌ بقیع به نفع خود ما هم است. بقیع در‌ میان اهل‌بیت(ع) محلی برای دعا و مناجات بوده است.
 
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: با نگاهی به سیره پیامبر(ص)، حضرت زهرا(س)، امیرالمومنین(ع) و‌ اهل‌بیت(ع) شاهد هستیم که در بقیع به دعا، مناجات و استغفار می‌پرداختند و حضرت رسول(ص) در‌ این‌ مکان‌ نماز‌ باران خواندند که این نشان از اهمیت این مکان دارد.
 
وی اضافه کرد: در مورد اهمیت بقیع داریم که جبرئیل در‌ نیمه شعبان به سراغ پیامبر(ص) می‌رود و به ایشان می‌گوید چرا در این شب مهم خوابیده‌اید. این موارد ‌نشان می‌دهد که بقیع از جانب خداوند دارای قداست است.
 
آیت‌الله حسینی‌بوشهری یادآور شد: این پرسش مطرح است که آیا بقیع پیشینه‌ای پیش از قبرستان شدن دارد؟ با کمی بررسی می‌توان فهمید که منطقه بقیع پیش از قبرستان دارای زندگی و سکونت از سوی مردم مدینه بوده است، آنچه امروز محل تدفین خاندان اهل‌بیت(ع) در بقیع می‌باشد خانه عقیل بوده است و اهل‌بیت(ع) در خانه ایشان‌ به خاک سپرده شدند. در واقع پیش از قبرستان شدن،‌ بقیع محلی برای سکونت مردم بوده است.
 
امام جمعه موقت قم در مورد اهمیت قبرستان بقیع تأکید کرد: در مورد اولین مدفون‌ها در این خاک می‌توان گفت یکی از انصار و یکی‌ از مهاجرین در این منطقه به خاک سپرده شدند و سپس فرزند پیامبر یعنی ابراهیم(ع) در این‌ مکان به خاک سپرده شد. بقیع میراث هویتی مسلمانان است.
 
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه اظهار کرد: قبرستان بقیع یکی‌ از مکان‌های مهم در‌ جهان اسلام ‌به شمار می‌رود‌ و‌ باید به‌ عنوان ‌یک‌ نشان در‌ سطح ‌بین‌المللی مطرح شود. در واقع قبرستان بقیع باید با تاریخ ‌اعتقادی ما ارتباط داشته و‌ میراث‌ هویتی ماست و‌ مسلمانان از گذشته تا به امروز این ‌مکان را ارج می‌نهند.
 
وی افزود: یکی از کارهای پیامبر(ص) طلب مغفرت به ویژه در شب‌های جمعه بوده است. پیامبر اکرم(ص) شب‌های جمعه به بقیع می‌رفتند و جدای از دعا و‌ زیارت طلب مغفرت در این مکان بسیار داشتند. آیه «إِنَّ مَعَ العُسرِ يُسرًا» در بقیع نازل شده است و‌ حتی بخشی از صحیفه سجادیه را امام سجاد(ع) در این‌ مکان انشاء کردند، حتی بخشی قابل توجهی از روایات توسط معصومین در بقیع نقل شده است.
 
انتهای پیام
captcha