امکان تغییر حوزه انتخابیه رأی‌دهندگان در مرحله دوم وجود ندارد
کد خبر: 4206274
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵

امکان تغییر حوزه انتخابیه رأی‌دهندگان در مرحله دوم وجود ندارد

به گفته رئیس ستاد انتخابات فارس، در مرحله دوم کسانی می‌توانند در یک حوزه انتخابیه رای دهند که در مرحله اول در همان حوزه رای داده باشند و احتمال برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس به صورت تمام الکترونیک نیز وجود دارد.

اسماعیل قزل‌سفلی، رئیس ستاد انتخابات فارسبه گزارش ایکنا از فارس، اسماعیل قزل‌سفلی، رئیس ستاد انتخابات فارس امروز، ۲۸ اسفندماه در نشست خبری با اصحاب رسانه در استانداری فارس، با بیان اینکه انتخابات در فارس علی‌رغم همه تهدیداتی که وجود داشت، بدون هیچگونه مشکل امنیتی برگزار شد، گفت: در حوزه امنیت انتخابات، با وجود اینکه برابر برآوردها و دسته‌بندی‌ها، ۳ حوزه انتخابیه در دسته‌بندی قرمز، ۲ حوزه انتخابیه زرد، ۵ حوزه انتخابیه خاکستری و ۵ حوزه را سفید داشتیم، اما با تمهیداتی که اندیشیده شد، هیچ‌گونه مشکلی در برگزاری انتخابات رخ نداد.

وی افزود: گزارش‌هایی از تخلفات احتمالی به ما رسید که به دقت بررسی شد و از هیچ گزارشی چشم‌پوشی نکردیم. البته اگر در موارد بیرون از حوزه انتخابیه شکایتی شده باشد، مرجع رسیدگی به آن هیئت نظارت و دفتر شورای نگهبان در استان بوده است.

قزل سفلی با بیان اینکه در ۱۵ حوزه انتخابیه، ۶ منتخب جدید راهی مجلس شورای اسلامی شده‌ است، گفت: ۳ کرسی در ۲ حوزه انتخابیه شیراز زرقان و مرودشت ارسنجان پاسارگاد، به دور دوم کشیده شده است و مرحله دوم برابر توافق وزارت کشور و شورای نگهبان، ۲۱ اردیبهشت تعیین شده است که البته در این خصوص هنوز ابلاغ کتبی صورت نگرفته است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس از احتمال تمام‌الکترونیکی بودن انتخابات دور دوم خبر داد و گفت: در حال بررسی زیرساخت‌ها در دو حوزه انتخابیه هستیم و اگر شرایط مهیا بود، این اتفاق رخ خواهد داد.

وی مشارکت مردم فارس را ۴۳.۱ درصد اعلام کرد و گفت: مشارکت این دوره حتی از دوره یازدهم هم بیشتر بود. ضمن اینکه در دوره‌های گذشته مقدار تعرفه‌ها محاسبه می‌شد که اگر بخواهیم انتخابات اخیر را هم بر همان مبنا محاسبه کنیم، مشارکت به ۴۳.۷ درصد می‌رسد.

بنا بر اعلام رئیس ستاد انتخابات فارس، بیشترین درصد مشارکت در استان فارس مربوط به حوزه انتخابیه لامرد و مهر با ۷۴ درصد مشارکت بوده است و حوزه انتخابی ممسنی و رستم با ۷۳.۵ درصد و اقلید با ۷۲.۵ درصد در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

قزلسفلی کمترین میزان مشارکت در استان فارس را مربوط به حوزه انتخابیه شیراز و زرقان با ۲۴.۸ درصد مشارکت عنوان کرد و گفت: در تفکیک جنسیتی مشارکت نیز ۵۰.۱ درصد رای‌دهندگان را آقایان و ۴۰.۹ درصد را بانوان تشکیل می‌دادند و در تفکیک سنی نیز ۵۲ درصد رای‌دهندگان زیر ۴۵ سال و مابقی بالای ۴۵ سال بوده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نتایج شکایت‌ها و بررسی‌ها به‌طور رسمی اعلام خواهد شد یا خیر، گفت: ما نمی‌توانیم بگوییم کجا تخلفی رخ‌ داده است، چون آبروی افراد در میان است، ولی همین‌قدر می‌گویم که حتی شب انتخابات هم یکی از مسئولان برگزاری انتخابات را برکنار کردیم و چند نفر هم که فکر می‌کردیم ممکن است در شهرستان‌ها مشکل‌ساز باشند را از چند روز قبل از انتخابات، به شیراز آوردیم و آن‌ها را زیرنظر داشتیم.

رئیس ستاد انتخابات فارس افزود: برای اطمینان بیشتر، ۳ روز قبل از برگزاری انتخابات، نمایندگان فرماندار و عوامل شعب را جابه‌جا کردیم، چون گزارشی دریافت کرده‌ بودیم که ممکن است تخلفاتی صورت گیرد. با این‌حال، هیچ گزارشی از سوی نمایندگان کاندیداها در شعب اخذ رای مبنی بر تخلف دریافت نشد.

قزلسفلی در پاسخ به سوالی در خصوص اعلام آرای باطله گفت: من در این مورد فقط به مثال مرودشت که در رسانه‌های معاند به آن پرداخته شده بود اشاره می‌کنم. در این حوزه انتخابیه ادعا شده بود کسی که رد صلاحیت شده بوده، ۲۵ هزار رای آورده است، در حالی که کل آراء باطله آن حوزه ۸ هزار رای بوده که بیشتر آنها هم سفید و در بخش انتخابات خبرگان رهبری بوده است.

رئیس ستاد انتخابات استان فارس در پایان به نکته مهمی در خصوص مرحله دوم انتخابات اشاره کرد و گفت: در مرحله دوم کسانی می‌توانند در یک حوزه انتخابیه رای دهند که در مرحله اول در همان حوزه رای داده باشند و یا به ‌طور کلی در انتخابات مرحله اول شرکت نکرده باشند. یعنی کسی که در مرحله اول در حوزه انتخابیه نورآباد رای داده باشد، نمی‌تواند در مرحله دوم در شهر شیراز رای بدهد.

 

انتهای پیام
captcha