اقدامات جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور در سال 1402
کد خبر: 4203309
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۱
جعفری تشریح کرد:

اقدامات جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور در سال 1402

مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور اقدامات این نهاد را در سال 1402 شرح داد.

محمدرضا جعفری، مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور در گفت‌وگو با ایکنا در رابطه با گزارش عملکرد این نهاد در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: امسال دو هزار و ۹۵۰ مدرسه با سیزده هزار و  ۱۹۸ کلاس درس تحویل آموزش‌وپرورش شد که از این تعداد ۳۴۱ مدرسه با هزار و ۵۲۶ کلاس درس به‌صورت صددرصدی توسط خیرین، هزار و ۴۴۲ مدرسه با شش هزار و دو کلاس به‌صورت مشارکتی با دولت، هزار و ۱۶۷ مدرسه با پنج هزار و ۶۷۰ کلاس درس به‌صورت دولتی ساخته‌شده است؛ یعنی ۳۸ درصد مدارس دولتی بود و ۱۲ درصد آن کاملاً خیرین ساخته‌اند و ۵۰ درصد آن نیز به‌صورت مشارکتی ساخته‌شده است. خیرین در ساخت ۶۲ درصد مدارسی که در سال ۱۴۰۲ تحویل آموزش‌وپرورش شد نقش داشته‌اند.

نقش خیرین در ساخت ۵۰ درصد مدارس

وی درباره مدارسی که در سال ۱۴۰۲  ساخت آن شروع شد و در سال 1403 تکمیل خواهد شد بیان کرد: حدود هزار و ۷۳۲ مدرسه با هشت هزار و ۷۱۵ کلاس درس به صورت صددرصد مردمی و سه هزار و ۱۲۰ مدرسه با ۱۵ هزار و ۶۵۱ کلاس درس  به‌صورت مشارکتی در حال ساخت داریم که در سال 1403تکمیل خواهد شد. یعنی ۱۸ درصد مدارسی که در دست ساخت است به‌صورت صددرصدی توسط خیرین و ۳۲ درصد آن‌ها به‌صورت مشارکتی هستند. خیرین در ۵۰ درصد مدارس در حال ساخت نقش دارند و ۵۰ درصد دیگر به صورت دولتی ساخته می‌شود.

ساخت هزار کلاس درس بیشتر به نسبت سال 1401

جعفری افزود:‌ خیرین ۴ هزار میلیارد تومان در سال 1401 کمک کردند و در سال 1402 این مبلغ به ۱۲ هزار میلیارد رسیده است یعنی کمک‌ها سه برابر افزایش داشته است. باید تورم و گرانی را در نظر گرفت که باعث می‌شود هرچقدر خیرین کمک کنند باز هم مبالغ آن‌ها کاهش پیدا کند. در سال 1401 شش هزار و ۵۴۳ کلاس درس ساخته شد و این تعداد در سال 1402 به عدد هفت هزار و ۵۲۸ کلاس درس رسید که بیش‌از هزار کلاس درس نسبت به سال 1401 افزایش یافته است.

دلسردی خیرین درصورت عمل نکردن دولت به تعهدات خود

مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور اظهار کرد: در حال تلاش هستیم تا مجامع فعال‌تر شوند و برای خیرین خارج از کشور نیز برنامه داریم تا کمک‌های بیشتری کنند. اگر دولت به تعهدات خود عمل کند مشوق خوبی برای خیرین خواهد بود و اگر به تعهدات عمل نشود سبب دلسردی خیرین می‌شود. هرچه پروژه‌ها ناتمام بماند در سال آینده برای تکمیل آنها باید چندین برابر پول تزریق کرد که هیچ‌وقت این اتفاق رخ نمی‌دهد.

توجه به تجهیزات هنرستان‌ها با طرح «مدرسه یاری»

وی تصریح کرد: غیر از این تعداد مدارس در حال ساخت، مدارسی وجود دارد که دچار مشکلات فرسودگی هستند و هنگام زلزله‌ خراب می‌شود؛ همچنین جمعیت دانش‌آموزی در بعضی از مناطق زیاد شده و نیازمند مدارس جدید هستیم. موضوع دیگر این‌که در طرح «مدرسه یاری» به تجهیز هنرستان‌ها نیازمندیم؛ بسیاری از تجهیزات هنرستان‌ها به‌روز نیست و مشکل دارند، تلاش می‌کنیم تا خیرین را به این سمت ببریم تا به این مدارس بیشتر توجه کنند.

گفت‌وگو از سجاد محمدیان 

انتهای پیام
captcha