افزایش گستره حمایت خیران از مدرسه‌سازی به «مدرسه یاری»
کد خبر: 4178069
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
محمدرضا جعفری مطرح کرد؛

افزایش گستره حمایت خیران از مدرسه‌سازی به «مدرسه یاری»

مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه‌ساز گفت: جامعه خیرین مدرسه‌ساز بیش از یک سال است که کمیسیونی با عنوان «مدرسه یاری» ایجاد کرده تا خیرین را توجیه کند که بعد از ساخت مدرسه به درون مدرسه و آموزش معلمان مناطق محروم و ارسال لوازم و تجهیزات نیز توجه داشته باشند.

محمدرضا جعفری

محمدرضا جعفری، مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه‌ساز در گفت‌وگو با ایکنا در رابطه با تعداد مدارس ساخته شده توسط خیرین در نیمه نخست سال گفت: 54 درصد از حدود 10 هزار کلاس درسی که در شروع سال تحصیلی تحویل آموزش و پرورش شد متعلق به خیرین مدرسه‌ساز بود که بعضی به صورت صد درصدی توسط خیرین و بعضی با مشارکت دولت ساخته شده بود. طی تعهدات جشنواره خیرین مدرسه‌ساز در شش ماه نخست سال، پنج‌ هزار و هفتصد میلیارد تومان جمع‌آوری شده است که امیدواریم تا پایان سال جاری، این میزان به هشت‌ هزار میلیارد تومان برسد.

وی ادامه داد: طبق آمار حدود 54 درصد از مدارس در حال ساخت توسط خیرین مدرسه‌ساز ساخته می‌شود. یک‌سری از این مدارس مشکلاتی دارند که نیاز به حمایت مالی دولت است تا خیرین دلسرد نشوند و پروژه‌های نیمه‌تمام که قول آن از سوی مسئولان داده شده است تکمیل شوند. تکمیل مدارسی که توسط خیرین مدرسه‌ساز ساخته می‌شود مهم‌ترین مشکل است که باید دولت در این امر اهتمام ورزد؛ برای تکمیل این پروژه‌ها حدود 12 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

هنرمندان اهداف جامعه خیرین مدرسه‌ساز را تبلیغ کنند

جعفری با اشاره به انتخاب یوسف تیموری، بازیگر سینما و تلویزیون به عنوان سفیر مدرسه‌سازی گفت: طی همایش «مدرسه فراگیر» که به تازگی برگزار شد در تلاش هستیم تا به کمک خیرین، مدارس معمولی را به گونه‌ای تجهیز کنیم که اگر معلم و دانش‌آموزی دچار معلولیت بود نیز بتوانند از این مدارس استفاده کنند. نظریه سازمان مدارس استثنایی این است که دانش‌آموزان استثنایی برای اینکه وارد جامعه شوند باید در مدارس معمولی درس بخوانند؛ بنابراین برای تحقق این امر باید مدارس معمولی امکاناتی داشته باشد که این دسته از افراد هم بتوانند از آن استفاده کنند و به همین دلیل طی این همایش از خیرین درخواست کردیم تا با کمک خود مدارس را تجهیز کنند تا امکان حضور دانش‌آموزان استثنایی نیز مهیا شود. در این همایش آقای یوسف تیموری به عنوان سفیر مدرسه‌ساز معرفی شد تا با تبلیغات خود کمک کند که توجه خیرین به این موضوع جلب شود و در این راستا کمک کنند. دفعات پیش هم چند نفر از هنرمندان و تهیه‌کنندگان به عنوان سفیران مدرسه‌ساز انتخاب شده‌اند.

وی افزود: در بسیاری از استان‌ها مدارسی برای کودکانی که دچار اوتیسم هستند وجود ندارد و خانواده‌ها از این بابت دچار مشکلات زیادی هستند. امیدواریم در مراکز استان‌هایی که برای این طیف از دانش‌اموزان مدارسی وجود ندارد، مدرسه احداث شود و مدارس معمولی برای حضور دانش‌آموزان استثنایی تجهیز شود.

تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، مهم‌ترین انتظار خیرین مدرسه‌ساز از دولت

8 استان نیازمند فضای آموزشی استاندارد

مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه‌ساز در رابطه با استان‌هایی که بیشترین نیاز را به ساخت مدرسه دارند اظهار کرد: به طور متوسط سرانه فضای آموزشی کشوری باید 5/22 صدم متر مربع باشد؛ طبق سند تحول بنیادین، فضای آموزشی مناسب بیش از هشت متر مربع در نظر گرفته شده است اما هشت استان کشور از جمله سیستان و بلوچستان، البرز، خراسان رضوی، آذربایجان غربی، قم، شهرستان‌های استان تهران و... به دلیل مهاجرت زیاد و تراکم دانش‌آموزان فضای آموزشی کمتر از 5/22 صدم متر مربع دارند.

بی‌توجهی نسبت به فضای آموزشی در مجتمع‌های مسکونی

وی با اشاره به مجتمع‌های مسکونی تازه ساخت تصریح کرد: مجتمع‌های مسکونی یکی از مواردی است که نگران هستیم که در آینده برای کشور مشکل ایجاد کند؛ مثلا در منطقه 22 شهر تهران بسیاری از خانه‌های مجتمع‌های مسکونی درحال پر شدن از ساکنین است اما متأسفانه برای این مناطق فضای آموزشی در نظر گرفته نشده است که این موضوع در آینده مشکلاتی را ایجاد می‌کند. طی جلساتی با مسئولین رده بالای کشور، مشکلات این مناطق عنوان شده  اما هنوز اتفاقی در این زمینه رخ نداده است. امیدواریم مجتمع‌سازان برای فضای آموزشی خانوارهایی که قرار است در این مناطق زندگی کنند فکری کنند و مشارکت داشته باشند؛ جامعه خیرین مدرسه‌ساز و سازمان نوسازی مدارس کشور هم کمک می‌کند تا بحران این مناطق حل شود در غیر این صورت در آینده دچار مشکل خواهیم شد.

«مدرسه یاری» راهی برای جبران کمبود معلم

وی در رابطه با کمبود معلم در مدارس ساخته شده از سوی خیرین گفت: وزارت آموزش و پرورش مشکل کمبود معلم دارد و بعضی از خیرین وقتی ‌با مدرسه‌ای که توسط آنها ساخته شده مواجه می‌شوند که کمبود معلم دارد برای آنها این موضوع ناراحت کننده است؛ به همین علت جامعه خیرین مدرسه‌ساز بیش از یک سال است که برای این موضوع کمیسیونی با عنوان «مدرسه یاری» ایجاد کرده که مدیران آن در همه استان‌ها انتخاب شده است تا خیرین را توجیه کنند که بعد از ساخت مدرسه خود به درون مدرسه هم توجه و کمک کنند. بسیاری از اعضای کمیسیون «مدرسه یاری» در بعضی از خیریه‌ها در حال آموزش معلمان مناطق محروم هستند و برای آنها لوازم و تجهیزات ارسال می‌‌کنند.

جعفری افزود: کمیسیون «مدرسه یاری» در کنار مدرسه‌سازی می‌خواهد به درون مدرسه هم توجه کند تا آموزش و پرورش از این وضعیت در بعضی از مناطق خارج شود و شاهد کیفیت آموزشی باشیم.

انتهای پیام
captcha