تحولات منطقه و جهان، ایران‌هراسی صهیونیست‌ها را نخ‌نما کرده است + صوت
کد خبر: 4171521
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۶
صباح زنگنه:

تحولات منطقه و جهان، ایران‌هراسی صهیونیست‌ها را نخ‌نما کرده است + صوت

تحلیلگر مسائل منطقه با بیان اینکه نتانیاهو از هر تریبونی از جمله مجمع عمومی سازمان ملل، علیه ایران استفاده کرده و می‌کند، گفت: امروز واقعیت‌ تحولات جهان و منطقه نکات دیگری را برخلاف ادعاهای او نشان می‌دهد؛ موضوع کریدورهای منطقه‌ای و روابط کشورهای منطقه با ایران موضوعی است که مبتنی بر محاسبات و منافع خود کشورهاست و با نقشه‌های بچگانه تحت‌الشعاع قرار نگرفته و قطعاً به تبلیغات نخ‌نمای ایران‌هراسانه افرادی مانند نتانیاهو توجه نمی‌کنند.

صباح زنگنه، کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه

صباح زنگنه، کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تلاش نتانیاهو در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل برای ادامه سناریوی ایران‌هراسی و معرفی ایران به عنوان دشمن مشترک اسرائیل و کشورهای عربی به رغم تحولات اخیر منطقه در جهت بهبود روابط ایران و کشورهای منطقه گفت: نتانیاهو در هر شرایطی تلاش کرده و می‌کند از تریبون‌های عمومی علیه ایران استفاده کرده و اهداف و برنامه‌های خود را ترویج دهد و از این منظر چه فضایی بهتر از مجمع عمومی سازمان ملل هست که بتواند ادعاهای ضد ایرانی خود را مطرح کند.
 
وی افزود: او با همان نقشه‌های کودکانه‌ای که ارائه می‌کند، می‌خواهد برای خودش زمان بخرد و تبلیغات فرامنطقه‌ای انجام دهد. نتانیاهو با یک نوع روابط عمومی ساده با تحریف حقایق و وقایع سعی کرده و می‌کند در جمع اعضای سازمان ملل القائات ذهنی خود را به دیگران منتقل کند. 
 

بیشتر بخوانید:


 
زنگنه اظهار کرد: این در حالی است که واقعیت‌ تحولات امروز جهان و منطقه نکات دیگری را برخلاف خواست و ادعاهای او نشان می‌دهد و موضوع کریدورهای منطقه‌ای و روابط کشورهای منطقه موضوعی است که مبتنی بر محاسبات و منافع خود کشورها است و با یک نقاشی بچگانه قابل کنار گذاشتن نیست.

نمایش عمق نژادپرستی نتانیاهو در سازمان ملل

این تحلیلگر مسائل منطقه بیان کرد: نتانیاهو دروغ‌های متعددی را با این نقشه‌ها و نقاشی‌ها بیان کرد که گویی فلسطین اصلا وجود خارجی ندارد. او با چنین نمایشی عمق تجاوزگری، اشغالگری و نژادپرستی خود را نشان داد که به راحتی فلسطین را که در این منطقه بوده، هست و خواهد بود، نادیده گرفت و حقایق را از دید جهانیان مخفی نگه داشت؛ حقایقی که البته قابل کتمان نیست. 
 
وی تصریح کرد: حقیقت این است که ملت‌ها قبل از آمدن نتانیاهو و احزاب صهیونیستی، مبادلات تجاری و اقتصادی گوناگونی با هم داشتند، دارند و خواهند داشت و تجار و شرکت‌های تجاری در سطح دنیا به این نقاشی‌ها توجهی ندارند بلکه مسئله عرضه و تقاضا و قیمت نهایی خدمات برای آنها از اهمیت برخوردار است.
 
زنگنه با بیان اینکه کشورهای بزرگی مانند چین و هند به این کریدورهای تجاری و اقتصادی در منطقه نیاز دارند، گفت: این کشورها این منظر نیازمند روابط با کشورهای منطقه از جمله ایران هستند و تاریخ روابط آنها با ایران غیر قابل انکار است. مجموعه کریدورهای منطقه اصولا باید مکمل هم باشند و تجار هندی، چینی و سایر کشورها برای رسیدن به بازار خود در اروپا کوتاه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین مسیر را همواره انتخاب کرده و خواهند کرد و قطعا به تبلیغات ایران‌هراسانه نخ‌نمای افرادی مانند نتانیاهو توجه نمی‌کنند.

ضرورت فرارفتن از سیاست همسایگی

زنگنه درباره راهبردهای جمهوری اسلامی ایران برای خنثی کردن کامل تبلیغات و لفاظی‌های ضد ایرانی نتانیاهو گفت: ایران باید در این راستا سیاست‌های همه‌جانبه و فراتر از سیاست همسایگی را در روابط بین‌الملل اتخاذ کند. همسایگان ایران روابط اقتصادی، سیاسی و تجاری خود را محدود به منطقه نکرده‌اند و همه کشورها جزئی از یک کل هستند. 
 
این تحلیلگر مسائل منطقه یادآور شد: ایران امروز عضو بریکس شده و این یک اتفاق مثبت است، اما اعضای بریکس هم بدون ارتباط با سایر کشورها از جمله کشورهای غربی قادر به پیشرفت نیستند. به هر حال کشورهای جنوب مانند اعضای بریکس بدون ارتباط با کشورهای شمال نمی‌توانند به رشد و توسعه برسند و لذا این کشورها روابط گسترده‌ای با کشورهای غربی دارند. امروز جهان چنان درهم تنیده شده که اتخاذ سیاست خارجی یک‌بعدی و یکجانبه در عمل نتیجه‌بخش نخواهد بود. 
 
وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران باید در سیاست خارجی خود همه کشورها را در نظر گرفته و با همه آنها به جز رژیم صهیونیستی، مبادلات اقتصادی و تجاری داشته باشد و این بهترین راه خنثی کردن و بی‌اثر ساختن ادعاها و تبلیغات دروغین افرادی همچون نتانیاهو است. 

الزامات تحول در روابط با سایر کشورها 

زنگنه با بیان اینکه بدون یک نظام بانکی معتبر و مورد قبول در سطح دنیا و بدون ارتباط با شبکه‌های حمل و نقل بین‌المللی موفقیت زیادی نصیب ما نخواهد شد، گفت: دورانی که فقط در محدوده اطراف خود با کشورها رابطه برقرار کرده، پیشرفت کنیم و نیازمندی‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری خود را برطرف کنیم، گذشته است. درست است که امروز سرمایه در اختیار کشور بزرگی همجون چین، عربستان و امارات است اما همه این کشورها در وضعیت تحریم،‌ نمی‌توانند با ایران تعاملات تجاری قابل قبول و در سطح بالا داشته باشند و این تعاملات بیشتر در حد تجارت‌های جزئی در مرزها متوقف خواهد ماند.
 
 وی یادآور شد: خود این کشورها نیز بارها و بارها به ایران اعلام کرده‌اند که به مقررات بین‌المللی حاکم بر تجارت و امور مالی ملحق شود تا سطح ارتباطات اقتصادی و تجاری کاملا متحول شود. بنابراین در این زمینه یک الزامات بین‌المللی وجود دارد که باید عملیاتی شود و نظام‌های مشترک جهانی در اجرای مقررات مالی و بانکی باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد تا جایگاه ایران در چهار کریدوری که اطراف کشور را فراگرفته‌ و در حال حاضر تقریبا هیچ کدام توجهی به جایگاه مهم ژئواکونومیک ایران ندارند، ارتقا پیدا کند و از این نقیصه خارج شویم تا دیگران تصور نکنند ایران یک «منطقه تاریک» و غایب در تعاملات بین‌المللی در منطقه است که نمی‌توان به آن نزدیک شد. 
 
زنگنه در پایان بیان کرد: تلاش‌های دولت و دستگاه سیاست خارجی کشور باید عبور از این وضعیت باشد و بدانند توسعه روابط با همسایگان گام اول برای گذار از این شرایط است و باید سطح تعاملات و روابط از سطح این راهبرد فراتر رفته و همه کشورهای جهان را در بربگیرد.
 
کد
 
در این میان اصلا نباید خود را محدود به تهاتر کنیم زیرا تهاتر با هزینه بسیار بالایی انجام می‌شود و عملا 30 درصد هزینه‌های ما بالاتر می‌رود در حالی که اگر در یک بازار باز بین‌المللی حاضر باشیم در خرید کالا از هر کشور براساس قیمت و کیفیت آزادی عمل داشته باشیم، هم هزینه‌های کشور پایین می‌آید و هم امکان تشکیل ثروت و فراهم شدن زمینه‌های توسعه ممکن می‌شود. در واقع تهاتر تنها منجر به تأمین حداقل‌ها و یک نوع زندگی اضطراری می‌شود. 
 
گفت‌وگو از مهدی مخبری
انتهای پیام
captcha