لفاظی‌های نتانیاهو در سازمان ملل و مهم‌ترین راهبرد ایران + صوت
کد خبر: 4171041
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵
آجرلو تشریح کرد:

لفاظی‌های نتانیاهو در سازمان ملل و مهم‌ترین راهبرد ایران + صوت

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به تلاش نخ‌نما و از سر استیصال نتانیاهو در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل برای ایران‌هراسی و معرفی ایران به منزله دشمن مشترک رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی گفت: ایران در مقابل باید با تداوم سیاست همسایگی به ویژه توسعه روابط با کشورهای عربی از یکسو و حمایت از تعمیق اقدامات محور مقاومت، رژیم صهیونیستی بیش از پیش در وضعیت تنگنا و انزوا قرار دهد.

حسین آجرلو، کارشناس مسائل غرب آسیا

حسین آجرلو، مدیر گروه غرب آسیا و شمال آفریقای مؤسسه بین‌المللی ابرار معاصر و کارشناس مسائل غرب آسیا، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره سخنرانی بنیامین نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل و تلاش دوباره او برای ایران‌هراسی و معرفی ایران به منزله دشمن مشترک رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی منطقه گفت: سخنرانی امسال نتانیاهو نشانه اضطراب و استیصال بیش از پیش وی بود. این استیصال به حدی رسیده که نتانیاهو بدون درک پویایی‌های منطقه و کنار گذاشتن واقعیت‌های موجود همچنان بر همان روند قدیمی و نخ‌نما تأکید می‌کند و سعی می‌کند جمهوری اسلامی ایران را به مثابه یک «ابرتهدید» برای عموم جهان معرفی کند.
 
وی درباره ضرورت شناخت مخاطبان سخنان نتانیاهو گفت: نتانیاهو بیش از آنکه بخواهد عرصه بین‌المللی را مخاطب خود قرار دهد، با توجه به اوضاع متزلزل و بی‌ثبات داخلی و مشکلات و چالش‌های خود در سرزمین‌های اشغالی، می‌خواست مخاطبین صهیونیست را هدف قرار داده تا  به حامیان خود این پیام را بدهد که همچنان در جهت امنیت آنها قدم برمی‌دارد، زیرا  در چند وقت اخیر به واسطه فعال شدن مقاومت در کرانه باختری و اختلافات و چالش‌های داخلی در رژیم صهیونیستی، امنیت ملی این رژیم و امنیت روانی ساکنان سرزمین‌های اشغالی بیش از پیش به خطر افتاده ولذا سخنان نتانیاهو بیشتر مصرف داخلی داشت.
 

نگرانی نتانیاهو از کاهش محسوس حمایت‌های غرب 

 
آجرلو ادامه داد: مخاطب دوم سخنان نتانیاهو، ایالات متحده آمریکا و متحدان غربی اسرائیل بود. اگرچه آمریکا و اروپا به شدت حامی رژیم صهیونیستی هستند اما در چند سال اخیر این روند حمایتی کند شده و رژیم صهیونیستی احساس می‌کند حمایت‌های کنونی آمریکا و اروپایی‌ها با حمایت‌های گذشته آنها کاملا تفاوت دارد و قابل قیاس نیست. در گذشته اگر این حمایت‌ها خود را در قالب حمایت‌های نظامی و امنیتی و بیش از حوزه سیاسی خود را نشان می‌داد اما اکنون این حمایت‌ها نه فقط در عرصه نظامی و امنیتی بلکه در حوزه سیاسی هم کاهش یافته است. لذا نتانیاهو با این سخنان بخشی از حامیان اسرائیل را در آمریکا و غرب هدف قرار داد تا به نوعی آنها، از جمله جمهوریخواهان در آمریکا، را تحریک کند تا به دولت‌های مرکزی برای افزایش حمایت از این رژیم فشار بیاورند.
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا ابراز کرد: امسال برای اولین بار شاهد بودیم صهیونیست‌ها در آمریکا علیه نتانیاهو تظاهرات کردند و این نشان داد نتانیاهو با جامعه صهیونیست‌های حامی خودش در داخل آمریکا هم دچار چالش شده است. از این منظر نتانیاهو با پررنگ کردن مسئله ایران و خطر آن خواست اختلافات درونی رژیم را کمرنگ کرده و صهیونیست‌های داخل آمریکا را به سمت حمایت بیشتر از خود و افزایش اتحاد و انسجام داخلی تشویق و تهییج کند.   
 

بهبود روابط ایران و کشورهای عربی؛ نشانه نخ‌نما بودن تهدیدات نتانیاهو

 
آجرلو کشورهای عربی منطقه را سومین مخاطب سخنان نتانیاهو خواند و گفت: پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم و اتخاذ سیاست همسایگی و افزایش تمایل کشورهای عربی منطقه برای بهبود و عادی کردن روابط خود با ایران و به ویژه احیای روابط عربستان و ایران، نتانیاهو با بیان این سخنان تکراری می‌خواست به کشورهای عربی منطقه این پیام را بدهد که تهدید جمهوری اسلامی ایران را جدی بگیرند و آن را تهدید اصلی مشترک اعراب و اسرائیل بدانند که اگر کشورهای عربی کمترین درکی از این سخنان داشته باشند، آن رابه منزله یک اقدام تبلیغاتی فهم و تحلیل خواهند کرد.  
 
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آخرین مخاطب سخنرانی نتانیاهو بود، گفت: او مثل همیشه تلاش کرد با لفاظی ایران را تهدید کند و فضا را به گونه‌ای ترسیم نماید که گویا یک نوع اجماع بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که تحولات سریع و شتابان اخیر در منطقه دلالت بر نخ‌نما و توخالی بودن محسوس این سخنان دارد.
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا یادآور شد:‌ در مجموع باید گفت محتوای سخنرانی نتانیاهو در سازمان ملل نشان داد رژیم صهیونیستی کاملاً در حوزه امنیت داخلی دچار گسست شده و این باعث از دست رفتن تمرکز این رژیم و شخص نتانیاهو شده است. دومین نتیجه از سخنان نتانیاهو این است که او به اواخر عمر سیاسی خود رسیده و به نظر می‌رسد این سخنرانی را بدون مشورت داخلی انجام داده است. سومین نکته قابل دریافت از این سخنرانی بالا رفتن احساس ناامنی رژیم صهیونیستی در عرصه وجودی خود در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی است و حتی عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی نیز نمی‌تواند تضمینی بر تداوم موجودیت و امنیت این رژیم باشد.
 
آجرلو تصریح کرد: در واقع در وضعیت فعلی مجموعه ارکان این رژیم دچار یک استیصال شده است که این در سخنرانی سطح پایین نتانیاهو کاملا قابل مشاهده بود. زیرا این سخنرانی کمترین اثر و بازتاب را در میان طرفداران داخلی نتانیاهو، سطح منطقه‌ای و بین‌المللی داشت و حتی جمهوری اسلامی ایران با قدرت خودش این سخنرانی را به نوعی نادیده گرفت و سخنان وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به سخنان نتانیاهو نشان داد که ایران نه تنها از این تهدیدها واهمه‌ای ندارد بلکه آنها را تلاشی مذبوحانه در راستای فرافکنی و ماجراجویی سیاسی می‌داند.

 

دو راهبرد اساسی ایران در مقابل اظهارات نتانیاهو

 
آجرلو درباره مهم‌ترین سیاست و راهبرد جمهوری اسلامی ایران در مقابل سخنان و اظهارات نتانیاهو گفت: همانطور که مقام معظم رهبری در دیدار هیئت دولت بر مثبت بودن رویکرد سیاست همسایگی تأکید کرده و تداوم آن را ضروری دانستند فی‌الواقع جمهوری اسلامی ایران از ابتدا بر این راهبرد تأکید داشته اما دولت سیزدهم به شکل راهبردی‌تر به این سیاست پرداخته است، لذا هرچقدر وحدت اسلامی به منزله یکی از آرمان‌های انقلاب پیگیری شود و روابط و همکاری‌ کشورهای اسلامی از جمله ایران و کشورهای عربی گسترده‌تر شود، رژیم صهیونیستی بیش از پیش منزوی‌تر می‌شود. 
 
کد
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا بیان کرد: اقدام و راهبرد بعدی توسعه اقدامات محور مقاومت علیه رژیم صهیونیستی است. آن چیزی که رژیم صهیونیستی را امروز به این وضعیت رسانده، اقدامات جبهه مقاومت است و جمهوری اسلامی ایران ضمن تداوم روند مقاومت در عرصه‌های سیاسی، دفاعی و امنیتی باید در عرصه رسانه‌ای و تبلیغاتی نیز خود را تقویت کند تا به عمق‌بخشی مقاومت بینجامد و هر چقدر عمیق‌بخشی مقاومت تقویت شود در کنار تداوم مناسب سیاست همسایگی، رژیم صهیونیستی بیش از همیشه در تنگنا و انزوا قرار می‌گیرد و به سمت فروپاشی می‌رود. 
 
گفت‌وگو از مهدی مخبری    
انتهای پیام
captcha