ضرورت ایجاد اتحاد نگرش مرمت‌گران و دوستداران در حفظ بافت تاریخی شیراز
کد خبر: 4161377
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴

ضرورت ایجاد اتحاد نگرش مرمت‌گران و دوستداران در حفظ بافت تاریخی شیراز

معاون امور هماهنگی زائرین و گردشگری استانداری فارس با اشاره به اهمیت حفظ بافت تاریخی شیراز گفت: با توجه به وجود جاذبه‌های غنی گردشگری در بافت تاریخی و فرهنگی شهر شیراز، ایجاد اتحاد بین نگرش‌های متفاوت معماران و مرمت گران و دوستداران درحفظ و احیا بافت تاریخی شیراز ضروری است.

محمد فرخ‌زاده، معاون امور هماهنگی زائرین و گردشگری استانداری فارسبه گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی استانداری فارس، محمد فرخ‌زاده، معاون امور هماهنگی زائرین و گردشگری استانداری فارس امروز، 18 مردادماه در دیدار با اعضا سازمان نظام مهندسی استان بر لزوم پایه‌ریزی طرح جامع نگاهداشت و مرمت و سرعت بخشیدن به پیشرفت در احیا بافت تأکید کرد و خواهان پیگیری مداوم این موضوعات از سوی سازمان میراث فرهنگی و شهرداری منطقه 8 به عنوان متولی بافت تاریخی شیراز شد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری بافت تاریخی شیراز گفت: با توجه به وجود جاذبه‌های غنی گردشگری در بافت تاریخی و فرهنگی شهر شیراز، ایجاد اتحاد بین نگرش‌های متفاوت معماران و مرمتگران و دوستداران درحفظ و احیا بافت تاریخی شیراز، ضروری است.

جانشین استاندار فارس در شورای توسعه گردشگری بیان کرد: گفت‌وگو با اشخاص حقوقی و حقیقی و رسیدن به ادبیاتی واحد درباره بافت تاریخی می‌تواند در اقناع مسئولان و تغییر نگرش‌ها و سیاست‌های نظارتی موثر باشد.

فرخ‌زاده تصریح کرد: فعال شدن سازمان‌های مردم‌نهاد و سایر تشکل‌های غیر دولتی در حوزه مرمت و احیا بافت تاریخی و تدوین آیین‌نامه جامع مرمتی در سطح ملی و استانی برای ایجاد مدیریت یکپارچه در رسیدگی به مشکلات بافت اثرگذاری چشمگیری خواهد داشت.

معاون استاندار فارس همچنین با انتقاد از تغییر هویت سکونتی بافت تاریخی به‌عنوان محل زندگی اتباع خارجی اظهار کرد: تقویت فرهنگ شهروندی در این منطقه به شدت مغفول واقع شده است از این‌رو اقداماتی همچون سکونت مسئولان در بافت تاریخی می‌تواند قدمی موثری در بهبود وضعیت هویتی این بخش ارزشمند شهر شیراز باشد.

فرخ‌زاده یادآور شد: بی تردید عواملی همچون استفاده از تجارب گذشته، مدیریت سیاه‌نمایی‌های رسانه‌ای، جلوگیری از موازی‌کاری و مدیریت واحد بافت با هدف ایجاد نظم در فعالیت‌ها و تدوین دستورالعمل‌ها را بسیار موثری توصیف کرد.

یادآور می‌شود، در این جلسه موضوعاتی همچون راه‌اندازی رشته تحصیلی مدیریت پروژه، تأسیس شورای سیاست‌گذاری و کمیته بافت تاریخی در سازمان نظام مهندسی، اختصاص بودجه برای آسیب‌شناسی و رعایت اصول مهندسی معماری در مرمت آثار تاریخی، برگزاری نشست‌های تخصصی با متولیان برای توسعه و احیا بافت تاریخی و حضور جهادی برای رفع معضلات درمیدان عمل مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha