برگزاری همایش بین‌المللی مباهله در سال 1403
کد خبر: 4152598
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۶
رئیس بنیاد بین‌المللی امامت اعلام کرد:

برگزاری همایش بین‌المللی مباهله در سال 1403

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی، در تشریح برنامه‌های یک‌سال اخیر این بنیاد، گفت: تدوین نظام جامع امامت، افتتاح پژوهشکده امامت، برگزاری کنگره علامه میرحامد حسین، اجرای رشته امامت در حوزه و دانشگاه و اجرای برنامه‌های عمومی با موضوع امامت و برنامه‌ریزی برای برپایی همایش بین‌المللی مباهله در سال آینده مهمترین برنامه‌های این بنیاد محسوب می‌شود.

امامت اصلی انسانی است/ برگزاری همایش بین‌المللی مباهله در سال 1403به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی، رئیس بنیاد بین‌المللی امامت، 13 تیرماه در نشست خبری تشریح برنامه‌های یک سال اخیر این بنیاد، گفت: بنیاد بین‌المللی امامت یک مرکز مرجع در زمینه امام است و برنامه‌های خود را مبتنی بر همکاری و همراهی با سایر مؤسسات دنبال می‌کند و تلاش دارد تا حوزه امامت را در داخل و خارج کشور و در ابعاد آموزشی، پژوهشی و فرهنگی پیگیری کند تا به نقاط مطلوب در گسترش فرهنگ امامت دست یابد.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در این بنیاد، اظهار کرد: مسئله امامت در بین اصول اندیشه اسلامی از ویژگی‌هایی برخوردار است که مخاطبان آن می‌توانند همه اقشار و گروه‌ها و سنین مختلف باشند لذا موضوع امامت، مسئله‌ای جامع است؛ همه مسلمانان، امامت را به عنوان یک اصل اساسی پذیرفته‌اند و کسی نیست که منکر ضرورت امامت و ولایت در جامعه باشد.

سبحانی افزود: امامت یک اصل انسانی است و اصلی است که همه انسان‌ها در هر مرحله‌ای از اعتقاد می‌توانند با مسئله امامت مرتبط شوند و آن را به عنوان یک ضرورت اصلی حیات انسانی درک کند. امامت هم جنبه نظری و هم جنبه عملی دارد و هم بعدی از ابعاد اعتقادی است و هم احکام عملی دارد.

رئیس بنیاد بین‌المللی امامت با بیان اینکه امامت بعد فردی، اجتماعی، مذهبی و فرامذهبی دارد، گفت: از این رو غدیر را باید جشن انسانیت بدانیم و تلاش کنیم امامت را در همه پهنه کره زمین گسترش دهیم. بنابراین مخاطب ما خاص نیست و تلاش این است که وارد عرصه‌های مختلف شویم.

سبحانی افزود: بنیاد بین‌المللی امامت در بخش پژوهش، پژوهشکده امامت را با 4 گروه تخصصی افتتاح کرد و در سال آینده هم دو گروه دیگر یعنی گروه تاریخ امامت و به آن خواهیم افزود. هدف تاریخ امامت، پاسخگویی به برخی از ابهامات مرتبط با تاریخ امامت است و گروه دیگر هم تقریب و امامت است زیرا ما معتقدیم تقریب باید بر محور امامت باشد و در هفته وحدت هم همایش تقریب و امامت را برگزار می‌کنیم و از کتابی عربی هم با همین موضوع رونمایی خواهیم کرد و گروهی هم در پژوهشکده مشغول فعالیت در این زمینه هستند.

تدوین نظام جامع امامت

وی ادامه داد: همچنین از کارهای مهم انجام شده تدوین نظام جامع موضوعات امامت بعد از 8 سال تلاش مستمر گروهی از محققان و استادان بود که امروز کتاب نظام جامع امامت رونمایی می‌شود.

وی با بیان اینکه در این مجموعه حدود 5 هزار موضوع مرتبط با امامت در چند لایه معرفی شده است، افزود: این موضوعات شامل کلام، تفسیر و حدیث و هم عرصه‌های جدید رابطه میان امامت و علوم انسانی است. ما مأخذشناسی کامل آثار امامتی را به صورت توصیفی انجام داده‌ایم و نرم‌افزار مربوطه، همه موضوعات و مآخذ مرتبط را شامل می‌شود، به گونه‌ای که یک محقق می‌تواند تمام منابع و پیشینه تحقیق را ببیند.

سبحانی تصریح کرد: تا جایی که بنده به یاد دارم، در هیچ حوزه دانشی در ایران چنین کاری انجام نشده است یعنی محقق بتواند با گستره وسیعی از موضوعات مواجه شود و هم پیشینه تحقیق را با سرعت و دسترسی آسان به دست آورد.

استاد درس خارج حوزه از انتشار نشریه بین‌المللی امامت به سه زبان انگلیسی، فارسی و عربی خبر داد و افزود: این سه مجله دارای محتوای متفاوت هستند نه اینکه ترجمه یک مجله باشند. امروز شماره اول نشریه الامامه چاپ شده است و نشریه فارسی و انگلیسی آن هم در حال آماده‌سازی است؛ تلاش ما این است که بتوانیم مقالات را به 10 زبان زنده دنیا منتشر کنیم.

برپایی کنگره میرحامد حسین

رئیس بنیاد بین‌المللی امامت با بیان اینکه فعالیت دیگر این بنیاد، برگزری کنگره علامه میرحامد حسین هندی و احیای مدرسه کلامی فقهی لکنهو در هندوستان است، گفت: مدرسه لکنهو از بزرگ‌ترین مدارس امامت‌پژوهی در دنیای معاصر است و آثار بسیار زیادی را در عرصه امامت تولید کرده است و حدود 120 جلد از آثار برگزیده مدرسه امامتی و کلامی هندوستان در حال احیاء است. ان‌شاءالله تا قبل از غدیر سال آینده کنگره بین‌المللی علامه میرحامد حسین را برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: در حوزه آموزش که جزء مهم‌ترین فعالیت‌های امامتی است، امروز می‌توان گفت نظام جامع آموزش امامت تدوین شده است و دفترچه، اسناد، موضوعات و سرفصل‌های آن امروز رونمایی شد. این آموزش‌ها از ابتدایی‌ترین آموزش‌های امامتی تا مباحث تخصصی را شامل می‌شود و با همکاری برخی دانشگاه‌ها، رشته امامت در مقطع ارشد و دکتری در حال اجراست.

فعالیت‌های آموزشی امامتی در عرصه بین‌المللی

سبحانی اضافه کرد: واحد آموزش خواهران بنیاد بین‌المللی امامت هم از سال قبل با همکاری مؤسسات بزرگ آموزشی مانند جامعه الزهراء(س) آغاز به کار کرده است، همچنین آموزش‌های بین‌المللی در سال گذشته در سه کشور عراق، افغانستان و هند آغاز شده است و بنا داریم در 4 یا 5 کشور دیگر هم این آموزش‌ها را توسعه دهیم.

سبحانی با اشاره به رونمایی از سامانه فرهنگ ما با هدف ارائه آموزش مجازی در عرصه امامت، اظهار کرد: آموزش برای سنین مختلف و با زبان‌های مختلف از جمله اهداف ایجاد این سامانه است و در سال آینده توسعه خواهد یافت تا شاهد حضور فرهنگ امامت به زبان‌های مختلف در فضای مجازی باشیم.

رئیس بنیاد بین‌المللی امامت با اشاره به حمایت از 100 پایان‌نامه، گفت: کسانی که علاقه دارند در عرصه امامت پایان‌نامه بنویسند می‌توانند با مراجعه به این بنیاد موضوع بگیرند، از حمایت استادان بهره‌مند شوند و از هدایای مادی و معنوی هم استفاده کنند.

تربیت مربی مباهله

وی با اشاره به ایجاد معاونت فرهنگی در این بنیاد، اضافه کرد: این بنیاد در طول دو سال گذشته برای عموم مردم فعالیت و برنامه فرهنگی اجرا کرده است و با همکاری نهادهای دیگر تلاش دارد تا فرهنگ امامت را در دسترس همه اقشار قرار دهد؛ از جمله برنامه‌های این معاونت تربیت مربیان آموزش امامت به خصوص در موضوعاتی چون مباهله و غدیر است و چندین دوره آموزشی در این زمینه برگزار شده است که محققان می‌توانند با مراجعه به سامانه بلاغ، آموزش‌ها را به صورت تخصصی و عمومی دریافت کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه، اجرای جشن‌های عمومی در نیمه شعبان با عنوان حکایت حضور و استفاده سه هزار نفر از این برنامه‌ها را از دیگر فعالیت‌ها برشمرد و تصریح کرد: امسال برنامه‌ها در سالن شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در قالب تئاتر و سرود و ... برگزار خواهد شد و کارهای مختص کودکان هم ارائه می‌شود. همچنین اجرای دوره‌های عمومی امامتی در عرصه فرهنگ عمومی از دیگر کارهای صورت گرفته است و نهادهایی که تمایل دارند برای خانواده کارکنان خود این برنامه‌ها را اجرا کنند، معاونت فرهنگی بنیاد امامت آمادگی همکاری دارد.

وی با بیان اینکه طرح موکب اول از جمله برنامه‌هایی است که برای اربعین امسال در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: در این طرح، در پیاده‌روی اربعین در طول مسیر، تلاش خواهد شد تا معرفت مردم نسبت به امامت افزایش یابد، طرح موکب اول قبل از محرم با برگزاری محفل شب شعر آغاز و در اربعین در یکی از مواکب مهم بین نجف و کربلا مستقر خواهد شد.

سبحانی با بیان اینکه امروز امامت به عنوان یک فرهنگ عمومی برای جامعه مطرح است در حالی که شاید در گذشته اینطور نبود، افزود: نهادهای حوزوی، آموزشی و پژوهشی آمادگی جدی برای پرداختن به موضوع امامت را دارند.

همایش بین‌الملیی مباهله برگزار می‌شود

وی افزود: انجمن علمی امامت به همت این بنیاد و مستقل از انجمن کلام تشکیل شده است همچنین برای سال آینده، همایش بین‌المللی مباهله با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد و تلاش می‌کنیم مباهله را در قالب یک رویداد علمی پژوهشی داشته باشیم. همچنین نیت بانیان این است تا از این طریق بتوانیم فضیلت مباهله را در طول سال‌های آینده رسمیت ببخشیم.

انتهای پیام
captcha