هنرمندان احیا گران واقعی بافت تاریخی شیراز هستند
کد خبر: 4147620
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶

هنرمندان احیا گران واقعی بافت تاریخی شیراز هستند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس تخریب بافت تارخی را تخریب هویت شهری قلمداد کرد و گفت: هنرمندان احیا‌گران واقعی بافت تاریخی شیراز خواهند بود چراکه پیش‌ از این بافت تاریخی محیطی ناسالم بود اما امروز به گذر هنرمندان تبدیل‌شده است.

سید مؤید محسن نژاد مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، سید مؤید محسن‌نژاد مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس امروز، ۲۳ خرداد در بازدید از مدرسه صنایع دستی گره گفت: بافت تاریخی شیراز نگین درخشانی است که باید در حفظ و احیا آن کوشید و در هفته بزرگداشت صنایع‌دستی شاهد ایجاد ۳۰۰ اشتغال مستقیم با افتتاح خانه کارگاه‌های صنایع‌دستی هستیم.

محسن‌نژاد افزود: افتتاح محله بالا کفت به‌عنوان نخستین محله صنایع‌دستی کشور با اعلام آمادگی ۵۱ خانه تاریخی به‌عنوان کارگاه‌های صنایع‌دستی از شاخص‌ترین اقدامات در این هفته است.

وی با اشاره به راه‌های حفظ بافت تاریخی، اظهار کرد: یکی از این راه‌ها احیا خانه‌های تاریخی و کاربری دادن آن‌ها به مشاغل و کارگاه‌های صنایع‌دستی و یا خانه کتاب منقولات فرهنگی ازاین‌دست است.  تبدیل برخی خانه‌ها را به خانه کارگاه‌های صنایع‌دستی شروع کردیم و این خانه به خانه گره و مدرسه گره چینی تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر مشارکت مردم نباشد این خانه‌ها متروک می‌مانند ولی راه‌اندازی کارگاه‌های صنایع‌دستی در این مکان‌ها در سالم‌سازی و بازگشت جریان زندگی به بافت تأثیرگذار خواهد بود.

این مقام مسئول تخریب بافت تارخی را تخریب هویت شهری قلمداد کرد و گفت: این هنرمندان احیاگران واقعی بافت خواهند بود چراکه پیش‌ازاین بافت تاریخی محیطی ناسالم بود اما امروز به گذر هنرمندان تبدیل‌شده است.

بهزاد احمدی فارسانی معاون صنایع‌دستی فارس نیز در خانه گره شیراز گفت: مهم‌ترین هدف ما از ایجاد خانه و مدرسه گره چینی احیا این رشته صنایع‌دستی و آموزش آن به‌طور اصولی است بنابراین باید اساتید بزرگ این رشته برای زنده نگه‌داشتن هنر گره کمک کنند.
 وی با اشاره به جایگاه والای هنرمندان در شهر شیراز افزود: برای رسیدن شیراز به جایگاه واقعی خود با همکاری تشکل‌ها فرآیندی را شروع کرده‌ایم که مصمم به ادامه آن باقوت هر چه بیش‌تر هستیم در بافت شروع‌شده باقوت ادامه دیدیم.
احمدی از آغاز فرآیند ارائه تسهیلات تبصره ۱۶ و مشاغل خانگی از تیرماه امسال هم خرداد و گفت: رویکرد ما این است که ما دست یاری به‌سوی هنرمندان دراز کنیم تا بتوانیم کار‌های مشارکتی بزرگی ازاین‌دست انجام دهیم.

در ادامه پور هادی مجری طرح راه‌اندازی خانه گره نیز ضمن تقدیر از همکاری‌ها و حمایت‌های معاونت صنایع‌دستی برای تحقق این طرح گفت؛ همیشه این آرزو را داشته‌ام که محیطی را به وجود آورم که در آن بتوانیم با بهره‌گیری از تجربیات اساتید و پیشکسوتان به آموزش جوانان و دانشجویان رشته گره چینی بپردازیم که زمینه‌های تحقق این امر فراهم می‌گردد.

پوست‌فروش سرمایه‌گذار راه‌اندازی خانه گره در شیراز نیز با اشاره به اینکه این خانه قدیمی را حدود ۸ سال پیش باهدف راه‌اندازی مرکز اقامتی خریداری کرده است گفت: با مطرح یده ایجاد خانه گره در این مکان و آشنا شدن با این هنر اصیل تصمیم گرفتیم که در این مکان یک فعالیت آموزشی برای تربیت هنرجویان استفاده کنیم.

استاد پور سینا از اساتید هنر گره چینی در شیراز نیز گفت: در کار گره سبکی به نام گره اندر گره‌ داریم و در این مصاف پیوند استادکاران، مسئولین و هنرجویان برای تحقق راه‌اندازی خانه گره تداعی‌کننده آن سبک است.

وی خواستار کمک استادان و پیشکسوتان این رشته و حمایت مسئولین برای ادامه راه خانه گره شد تا این هنر هزارساله که در دوران زندیه و قاجار به اوج خود رسید و اکنون در آستانه افول هست دوباره زنده شود.

استاد نعمتی صحاف نیز با قدردانی از ابتکار عمل نسل امروز گفت: افتخار می‌کنیم به جوانان که در پشت کوچه‌های قدیمی خانه‌هایی را احیا می‌کنند و با ابتکار عمل با کسب تجربه از اساتید و پیشکسوتان تحولات بزرگی در تمام عرصه‌ها پدید آورده‌اند.

وی افزود: احساس شیراز این است که هنر را بپروراند و لازم است مسئولان از این جوانان حمایت کنند، جوانان انگیزه‌های زیادی دارند وی با تأکید بر اینکه اعتقاد به خداوند در کنار هنر را باعث تجلی هنر می‌گردد گفت: همه جای دنیا هنر در کنار مکان‌های مذهبی تجلی می‌یابد، چون اعتقاد به خدا در کنار هنر متبلور شده است.

انتهای پیام
captcha