حجتالاسلام محمدرضا امامینژاد، مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در گفتوگو با ایکنا از اصفهان بهمناسبت روز بزرگداشت شیخ کلینی اظهار کرد: محمد بن یعقوب ملقب به شیخ کلینی همزمان با میلاد امام عصر(عج) متولد شد و نقشی کمنظیر در احیای معارف و آموزههای اسلامی داشت. او پاسخگوی نیازهای دانش دین در زمان خود بود و گرایش به حدیث و تعلق خاطرش به آثار اهل بیت(ع) باعث شد تا 20 سال از عمر شریف خود را به جمعآوری و تدوین روایات طی کند.
وی افزود: شیخ کلینی از قالبی جدید برای ارائه و عرضه اصول اربع مئه (آثار جمعآوری شده از ائمه) استفاده کرد و با روشی نو و تازه توانست اثری از خود به جا بگذارد که در میان کتب اربعه شیعه، ممتاز و برجستهترین اثر باشد.
مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان بیان کرد: جامعیت کتاب کافی با سه بخش اصول، فروع و روضه، ترتیب از اهم به مهم در فصلهای کتاب مثل تقدم باب عقل و جهل بر علم، دقت در استناد و امانتداری در نقل حدیث، همه از شخصیت برجسته و شایستگی شیخ کلینی برای لقب ثقةالاسلام خبر میدهد.
وی با بیان اینکه سه ویژگی شیخ کلینی در میان صفات او، چشمهای اهل بصیرت را به وجود تابناکش خیره میکند، گفت: محدث، ثقه و زاهد، محوریترین خصوصیات شیخ کلینی است که امروزه میتواند جنبه الگویی شخصیت او را در حوزههای علمیه و مراکز فرهنگی مورد بازخوانی قرار دهد.
امامینژاد تأکید کرد: حدیثشناسی شیخ کلینی، جایگاه او را از نظر علمی مشخص میکند؛ حدوداً 16 هزار و 200 حدیث را انتخاب و با موضوعات متنوع، بهعنوان یک متخصص حدیثشناس در کتاب نفیس خود جانمایی کرده است. این یکی از مهارتهای مورد نیاز طلاب و مسئولان فرهنگی است تا هم سخن اهل بیت(ع) را بشناسند و هم بدانند آن را کجا و چگونه بیان کنند.
وی یادآور شد: اگر مبلغان دین نیاز مخاطب خود را درست نشناسند، ممکن است دچار خطای راهبردی شوند. مثلاً اگر عقلانیت در جامعه نهادینه نشود، نوبت به طرح مباحث علمی نمیرسد و اگر علوم آل محمد(ص) و زوایای آن به خوبی مطرح شود، موضوع نیاز به حجت و امامشناسی دلچسب و شیرین خواهد بود. این هنر شیخ کلینی است که به کتاب او ارزش و قیمت بخشیده و میتواند در کارهای فرهنگی و تبلیغی بهعنوان دکترین یا آموزه محوری حدیثی شیخ کلینی مطرح شود.
مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به دیگر لقب مشهور شیخ کلینی با عنوان «ثقةالاسلام» گفت: احادیث او نقل به مضمون یا برداشت شخصی یا تقطیع و کم و زیاد شده نیست. نقل او دستنخورده و مانند چشمهای زلال و ناب است؛ شیخ کلینی مثل آیینهای که نه محدب است و نه معقر، صاف صاف کلام نورانی امامان عزیزتر از جانمان را به ما رسانده، سعی وافر در بارگذاری اسناد و مدارک روایت در کتاب شریف کافی داشته و بهدلیل این دقت، حوصله و رعایت امانت در نقل روایات، او را ثقةالاسلام خوانده و شناختهاند.
وی تصریح کرد: ما نیز بهعنوان وارثان این امانات ناب میتوانیم پا جای پای شیخالاسلام کلینی بگذاریم و جامعه شیعه، اسلام و انسانیت را در ظرف وجودی خودمان از معارف شفابخش ائمه معصومین(ع) سیراب و بهرهمند کنیم. ما طلبهها و دلسوزان فرهنگ ناب شیعه، شاخههای درخت تنومند اهل بیت وحی هستیم و طراوت و تازگی سخنانمان به پیوند با اصل و ریشه ما بستگی دارد.
امامینژاد سومین ویژگی الگویی شیخ کلینی را وارستگی، زهد و حریت او خواند و ادامه داد: او در زمان خفقان دولت بنیعباس و نیز مخالفان و معاندان مکتب اهل بیت(ع) در بغداد بدون هیچ ترس و واهمهای، احادیث بسیاری را در موضوع جایگاه محوری امام معصوم(ع) در شناخت دین و عمل به آن مطرح کرد و همین معارف مبنای تشکیل حکومتهای شیعی پس از شیخ کلینی شد که تا امروز نیز ادامه داشته و دارد.
وی تأکید کرد: امروز نیز کسانی میتوانند طلایهدار و پیشگام در ترویج معارف اهل بیت(ع) باشند که مانند شیخ کلینی وارسته از همه تعلقات دنیا و زخارف آن باشند و اگر این روحیه در میان مبلغان دین زنده باشد، پویایی دین در جامعه تضمینشده و حتمی است.
انتهای پیام