شایستگی شیخ کلینی برای لقب ثقة‌الاسلام
کد خبر: 4139706
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲
یک مبلغ تشریح کرد

شایستگی شیخ کلینی برای لقب ثقة‌الاسلام

مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: جامعیت کتاب کافی، دقت در استناد و امانتداری در نقل حدیث، از شخصیت برجسته و شایستگی شیخ کلینی برای لقب ثقة‌الاسلام خبر می‌دهد.

پرتره شیخ کلینی

حجت‌الاسلام محمدرضا امامی‌نژاد، مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان به‌مناسبت روز بزرگداشت شیخ کلینی اظهار کرد: محمد بن یعقوب ملقب به شیخ کلینی همزمان با میلاد امام عصر(عج) متولد شد و نقشی کم‌نظیر در احیای معارف و آموزه‌های اسلامی داشت. او پاسخگوی نیازهای دانش دین در زمان خود بود و گرایش به حدیث و تعلق خاطرش به آثار اهل بیت(ع) باعث شد تا 20 سال از عمر شریف خود را به جمع‌آوری و تدوین روایات طی کند.

وی افزود: شیخ کلینی از قالبی جدید برای ارائه و عرضه اصول اربع مئه (آثار جمع‌آوری شده از ائمه) استفاده کرد و با روشی نو و تازه توانست اثری از خود به جا بگذارد که در میان کتب اربعه شیعه، ممتاز و برجسته‌ترین اثر باشد.

مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان بیان کرد: جامعیت کتاب کافی با سه بخش اصول، فروع و روضه، ترتیب از اهم به مهم در فصل‌های کتاب مثل تقدم باب عقل و جهل بر علم، دقت در استناد و امانتداری در نقل حدیث، همه از شخصیت برجسته و شایستگی شیخ کلینی برای لقب ثقة‌الاسلام خبر می‌دهد.

ویژگی‌های محوری شیخ کلینی

وی با بیان اینکه سه ویژگی شیخ کلینی در میان صفات او، چشم‌های اهل بصیرت را به وجود تابناکش خیره می‌کند، گفت: محدث، ثقه و زاهد، محوری‌ترین خصوصیات شیخ کلینی است که امروزه می‌تواند جنبه الگویی شخصیت او را در حوزه‌های علمیه و مراکز فرهنگی مورد بازخوانی قرار دهد. 

امامی‌نژاد تأکید کرد: حدیث‌شناسی شیخ کلینی، جایگاه او را از نظر علمی مشخص می‌کند؛ حدوداً 16 هزار و 200 حدیث را انتخاب و با موضوعات متنوع، به‌عنوان یک متخصص حدیث‌شناس در کتاب نفیس خود جانمایی کرده است. این یکی از مهارت‌های مورد نیاز طلاب و مسئولان فرهنگی است تا هم سخن اهل بیت(ع) را بشناسند و هم بدانند آن را کجا و چگونه بیان کنند. 

وی یادآور شد: اگر مبلغان دین نیاز مخاطب خود را درست نشناسند، ممکن است دچار خطای راهبردی شوند. مثلاً اگر عقلانیت در جامعه نهادینه نشود، نوبت به طرح مباحث علمی نمی‌رسد و اگر علوم آل محمد(ص) و زوایای آن به خوبی مطرح شود، موضوع نیاز به حجت و امام‌شناسی دلچسب و شیرین خواهد بود. این هنر شیخ کلینی است که به کتاب او ارزش و قیمت بخشیده و می‌تواند در کارهای فرهنگی و تبلیغی به‌عنوان دکترین یا آموزه محوری حدیثی شیخ کلینی مطرح شود.

دلیل شهرت شیخ کلینی به ثقة‌الاسلام

مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به دیگر لقب مشهور شیخ کلینی با عنوان «ثقة‌الاسلام» گفت: احادیث او نقل به مضمون یا برداشت شخصی یا تقطیع و کم و زیاد شده نیست. نقل او دست‌نخورده و مانند چشمه‌ای زلال و ناب است؛  شیخ کلینی مثل آیینه‌ای که نه محدب است و نه معقر، صاف صاف کلام نورانی امامان عزیزتر از جانمان را به ما رسانده، سعی وافر در بارگذاری اسناد و مدارک روایت در کتاب شریف کافی داشته و به‌دلیل این دقت، حوصله و رعایت امانت در نقل روایات، او را ثقة‌الاسلام خوانده و شناخته‌اند.

وی تصریح کرد: ما نیز به‌عنوان وارثان این امانات ناب می‌توانیم پا جای پای شیخ‌الاسلام کلینی بگذاریم و جامعه شیعه، اسلام و انسانیت را در ظرف وجودی خودمان از معارف شفابخش ائمه معصومین(ع) سیراب و بهره‌مند کنیم. ما طلبه‌ها و دلسوزان فرهنگ ناب شیعه، شاخه‌های درخت تنومند اهل بیت وحی هستیم و طراوت و تازگی سخنان‌مان به پیوند با اصل و ریشه ما بستگی دارد.

امامی‌نژاد سومین ویژگی الگویی شیخ کلینی را وارستگی، زهد و حریت او خواند و ادامه داد: او در زمان خفقان دولت بنی‌عباس و نیز مخالفان و معاندان مکتب اهل بیت(ع) در بغداد بدون هیچ ترس و واهمه‌ای، احادیث بسیاری را در موضوع جایگاه محوری امام معصوم(ع) در شناخت دین و عمل به آن مطرح کرد و همین معارف مبنای تشکیل حکومت‌های شیعی پس از شیخ کلینی شد که تا امروز نیز ادامه داشته و دارد.

وی تأکید کرد: امروز نیز کسانی می‌توانند طلایه‌دار و پیشگام در ترویج معارف اهل بیت(ع) باشند که مانند شیخ کلینی وارسته از همه تعلقات دنیا و زخارف آن باشند و اگر این روحیه در میان مبلغان دین زنده باشد، پویایی دین در جامعه تضمین‌شده و حتمی است.

انتهای پیام
captcha