تندیس مستوره اردلان اولین زن تاریخ‌نگار جهان ثبت ملی شد
کد خبر: 4033176
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۹

تندیس مستوره اردلان اولین زن تاریخ‌نگار جهان ثبت ملی شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: تندیس مستوره اردلان اولین زن تاریخ‌نگار ایران و جهان در جلسه شورای ملی ثبت آثار منقول ثبت ملی شد.

تندیس مستوره اردلان در سنندج

به گزارش ایکنا از کردستان، یعقوب گویلیان، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، 12 بهمن‌ماه در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان کردستان که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: پس از طرح پرونده، بررسی و تأیید شورای داوران، تندیس مستوره اردلان از استان کردستان به ‎دلیل جایگاه و شخصیت تاریخی‌اش در فهرست آثار میراث منقول تاریخی کشور به ثبت رسید.

وی با اشاره به اینکه تندیس مستوره اردلان، شاعره نامی کُرد در شهر سنندج توسط هادی ضیاءالدینی، هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز کُرد سنندجی ساخته شده است، افزود: این تندیس در ابتدای بلواری که به عمارت تاریخی خسروآباد محل زندگی مستوره منتهی می‌شود، نصب شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان بیان کرد: ماه شرف خانم قادری متخلص به مستوره کردستان یا به اختصار مستوره اردلان، از شاهزادگان دربار اردلان در شهر سنندج در سال ۱۲۲۰ هجری قمری، برابر با ۱۱۸۴ شمسی و ۱۸۰۵ میلادی در شهر سنندج چشم به جهان گشود.

وی افزود: مستورە اردلان زنی هنرمند، شاعره‌ای با احساس و تاریخ‌نویسی با استعداد و متعهد بوده و لقب اولین مورخ جهان مختص به وی است.

گویلیان بیان کرد: دیوان شعر مستوره اردلان با دو هزار بیت در قالب‌های مثنوی و غزل و تاریخ اردلان وی در عرصه تاریخ نگاری پرآوازه هستند.

وی در پایان یادآور شد: این تاریخ‌ نگار کُردزبان و فرهیخته ایرانی در سال 1227 پس از خلق آثاری ارزشمند دار فانی را وداع گفت.

انتهای پیام
captcha