مشهد شایسته وجود حاشیه شهری نیست
کد خبر: 4019790
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵

مشهد شایسته وجود حاشیه شهری نیست

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی مشهد گفت: اگر می‌گوییم جهان‌شهر، باید توجه داشته باشیم که در این جهان‌شهر نباید حاشیه شهری وجود داشته باشد و همچنین باید در حوزه معارف دینی که در تراز اسلام است نیز تلاش شود تا امتیازهای مربوط برای رسیدن به استانداردهای لازم کسب شود.

مجید طهوریان‌عسگری، عضو کمیسیون فرهنگی  شورای اسلامی مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مجید طهوریان‌عسگری، عضو کمیسیون فرهنگی  شورای اسلامی مشهد، شامگاه گذشته 18 آذرماه طی مراسمی که به‌مناسبت ولادت حضرت زینب(س) و تجلیل از پنج دهه خدمات قرآنی محمدجواد رجایی، قاری و مدرس ممتاز خراسان رضوی در حسینیه سیدالشهداء برگزار شد، ضمن تبریک ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار اظهار کرد: نگاه ما در شورای ششم بر مبنای حرکت به سوی شهری است که هویت فرهنگی خود را از امام رئوف که در جهان بشریت زیباترین و تنهاترین لقب را که عالم آل محمد(ع) باشد، کسب کرده و ما هم در برنامه‌ریزی‌های شورا نیز زمانی‌که در حال تدوین شعار دوره جدید نظام مدیریت شهری بودیم شعار «مشهدالرضا(ع)، جهان شهر برکت و کرامت» را انتخاب کردیم.

وی تصریح کرد: البته که این امکان نیز وجود داشت، بدون توجه به نام مبارک امام رضا(ع) بگوییم «مشهد، جهان شهر برکت و کرامت» اما اینجا هر اتفاقی که رقم می‌خورد و هر آنچه که نور، وجود و زندگی است، از خوان کرم این بزرگوار است وگرنه مشهدی وجود نداشت و امروز به جهت وجود مضجع نورانی علی‌بن موسی‌الرضا(ع) شاهد رشد و پیشرفت در این شهر هستیم. این در حالی است که در شهرهای نزدیک به مشهد شهرهایی وجود دارد که هزار سال بیشتر از مشهد قدمت دارند، اما از چنین وضعیتی برخوردار نیستند.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی مشهد با بیان اینکه نگاه ما در حرکت شورای ششم این نگاه آرمان‌شهری بر مبنا و نگرش این خوان کرامت و رحمت است، عنوان کرد: همه ما معتقدیم که اینجا صرفاً یک شهر محلی و استانی نیست، بلکه مشهد شهری بین‌المللی است، زیرا تمام شیعیان شیفته اهل‌بیت رسول خدا(ص)، از سراسر عالم زمانی‌که دلشان هوای حرم می‌کند، در حرم و یا اینکه از طریق ارتباط تلفنی و از راه دور با پنجره فولاد علی‌بن موسی‌الرضا(ع) ارتباط بر قرار می‌کنند و بر همین اساس است که می‌گوییم مشهد شهری محلی نیست و اینجا قطعه‌ای از بهشت است که سالانه پذیرای 6 میلیون زائر خارجی و 30 میلیون زائر ایرانی است.

طهوریان‌عسگری مشهد را یک جهان‌شهر دانست و افزود: من و همکارانم در شورا، اگر می‌گوییم جهان‌شهر، باید توجه داشته باشیم که در این جهان‌شهر نباید حاشیه شهری وجود داشته باشد و همچنین باید در حوزه معارف دینی، علوم آکادمیک و در بسیاری از مسائلی که در تراز یک شهر بین‌المللی است، تلاش شود تا امتیازات مربوط برای رسیدن به استانداردهای لازم کسب شود و همواره مشهد می‌تواند با این صفت زیبای امام رئوف به‌عنوان اولین منطقه آزاد علمی در جهان به‌شمار رود.

وی تصریح کرد: تا به امروز 120 روز از فعالیت شورای ششم می‌گذرد و این شعارها تنها یک شعار نیست، بلکه با این شعار خود در شورای ششم به دنبال این هدف هستیم که این جهان شهر زمانی می‌تواند تحول‌آفرین هم باشد که در حوزه اقتصاد منطقه‌ای و بین‌المللی، زبانزد عام و خاص باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی مشهد بیان کرد: سالانه 6 هزار میلیارد تومان گردش سوغات در این شهر وجود دارد و سهم حاشیه شهر مشهد در تولید اقتصاد 6 هزار میلیارد تومانی سوغات زائر چقدر است؟ که در حقیقت این مسئولیت من و شماست، زیرا جهاد ما بعد از جهاد نظامی به فرموده مقام معظم رهبری، جهاد اقتصادی است که اگر این آورده میلیارد تومانی بر سر سفره افراد حاشیه شهر ما آورده شود، آیا در میان این عزیزان باز هم نیازمند پیدا می‌شود؟

طهوریان‌عسگری تصریح کرد: حسینیه سیدالشهدا(ع) در کنار محفل قرآنی که از محافل نور و محافل اهل بیت(ع) هستند، حتماً باید در حوزه تحول‌آفرینی اقتصاد هم موثر باشد. در واقع ما برکت را در شعار خود قرار دادیم تا این شهر در حوزه اقتصاد نیز شاهد ایجاد جهش و تحولی شود.

وی اظهار کرد: بودجه امروز شهرداری مشهد 18.5 هزار میلیارد تومان و در طی چهارسال 60 هزار میلیارد تومان است، اما چرا در پایان باید مردم ناراضی باشند؟ به این دلیل که ما در این سازمان درها را بسته‌ایم و پشت درهای بسته حس می‌کنیم که تنها خودمان می‌دانیم و آگاه هستیم و مردم نقشی در توسعه شهرشان ندارند، اما پس در اینجا شهر مردم‌محور کجاست؟

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی مشهد اظهار کرد: من در مقام این مسئولیت صحبت می‌کنم که نمایندگی شما مردم این شهر را در داد زدن‌های مراکز سیاسی شهر برای حل مسائل حوزه مدیریت شهری دارم. در حقیقت این درآمدهای شهرداری از درآمدهای همه ما مردم و از جیب من و شماست و بر همین اساس اگر بناست در شهر امام با کرامت، شورا و مدیریت با کرامت داشته باشیم باید رفتارهای خود را در مقابل مردم تغییر دهیم.

طهوریان‌عسگری تأکید کرد: در واقع مردم به ما گفته‌اند که برای اولین بار است که کمیسیون‌های شورای شهر مشهد پس از پنج دوره در حال برگزاری است، در حالی‌که مردم هم در این کمیسیون‌ها حضور دارند و به نوعی تصمیمات مدیران عالی شهر را می‌شنوند و خودشان هم در این تصمیمات اثر گذار هستند.

وی ادامه داد: این یعنی شهر مردم‌محور و یعنی اگر راننده تاکسی و یا اتوبوس، پاکبان، کارگر و حتی محصل و فعالان اجتماعی این شهر بناست که در این شهر رخدادی را رقم بزنند، رفتار با کرامت نسبت به یکدیگر داشته باشند. بنابراین با در نظر گرفتن همه این امور تصمیمات، بر این شد، شعار «مشهدالرضا(ع)، جهان شهر برکت و کرامت» برای شواری ششم انتخاب شود.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی مشهد تصریح کرد: از این‌رو حتماً با کمک اساتید حوزه قرآنی در کوتاه‌ترین زمان ممکن مجموعه شهرداری مشهد را برای تدوین یک آیین‌نامه حمایتی از محافل قرآنی و رونق این محافل موظف خواهیم کرد و امیدوارم که همین محفل هم سردمدار این اتفاق باشد و به فضل الهی این دینی که در حوزه فرهنگی، قرآنی و تمام حوزه‌هایی که با قرآن آغاز و به قرآن و کلام وحی ختم می‌شوند را ادا کنیم که ان‌شاءالله این اقدامات ما بتواند تأثیر گذار باشد.

طهوریان‌عسگری خطاب به فعالان قرآنی حاضر در این مراسم تأکید کرد: همواره ما آموخته‌ایم که در مسیر زندگی اگر برای رضای خدا و کمک به خلق خدا حرکت می‌کنیم، شاید گره‌هایی وجود داشته باشد اما این گره‌ها حتماً باز خواهد شد که یک راه ساده‌ای دارد و آن، دعای بندگان خدا در حق کارگزاران خودشان است. از این‌رو از همه شما عزیزان تقاضا دارم که پای قرآن و نمازتان برادران دینی خود را دعا کنید، چرا که دعاهای شما گره‌های این مسیر را باز خواهد کرد و باز شدن گره‌های مسیر اسباب خدمت بیشتر را فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha