علامه حکیمی معارف اهل‌بیت(ع) را با قلمی شیوا برای نسل امروز تبیین کرد
کد خبر: 3993401
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴
حجت‌الاسلام محسن قمی:

علامه حکیمی معارف اهل‌بیت(ع) را با قلمی شیوا برای نسل امروز تبیین کرد

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه آن ریشه علمی که برای تکامل بشر ضرورت دارد، در مکتب اهل‎بیت(ع) است، گفت: همه تلاش استاد حکیمی این بود که با قلمی شیوا، مدرن و امروزی معارف اهل‌بیت(ع) را برای نسل تشنه و جوان در این دوران بیان کند.

علامه حکیمی معارف اهل‌بیت را با قلمی شیوا و مدرن برای نسل امروز تبیین کردبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی، معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، در آیین بزرگداشت علامه محمدرضا حکیمی که شامگاه پنجم شهریورماه، در حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) اظهار کرد: علامه حکیمی، اسلام‌شناسی عدالت‌محور بود که عمر خود را در راه قرآن و اهل‌بیت(ع) صرف کرد و به معنای واقعی کلمه در سیر عملی و سلوک علمی خود، ذوب در ولایت ائمه‌اطهار(ع) بود.

وی افزود: این علامه بزرگ انس عجیب با امام زمان(عج) داشت و زیارت آل‌یاسین را هرگز ترک نکرد و از وصایایش این بود که اگر کسی از خاندانم در زمان ظهور زنده بود، سلام مرا به امام برساند. او علاقه عجیبی به سوره یاسین داشت و بر این اعتقاد بود که اگر قلب انسان با قلب قرآن ارتباط برقرار کند، آثار بسیار فوق‌العاده به همراه خواهد داشت.

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری ابراز کرد: سفارش ایشان همیشه این بود که وقتی خود را سرباز امام زمان(عج) می‌دانیم، یعنی سرباز کسی هستیم که از ما غفلت نکرده و ما را فراموش نمی‌کند و اگر امام زمان(عج) را داریم، چه لزومی دارد که در خانه دیگری را بزنیم.

قمی اظهار کرد: در سلوک عملی خود بسیار بر مسئله تمسک به ولایت و عبودیت تأکید و ختوماتی که از اساتید خود گرفته بود، همراه با قرآن و اهل‌بیت(ع) را در زندگی خود و اطرافیان داشت و در باب سلوک علمی نیز عمرش را صرف علوم اهل‌بیت(ع) و تبیین آن به دیگران کرد.

وی تصریح کرد: ریشه آن علمی که برای تکامل بشر لازم است، در مکتب اهل‌بیت وجود دارد و استاد حکیمی تمام تلاشش این بود که با قلمی شیوا، امروزی و مدرن معارف اهل‌بیت را برای نسل تشنه و جوان در این دوران بیان کند.

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به برخی از تاألیفات استاد حکیمی، بیان کرد: اوج تألیفات ایشان در باب ولایت کتاب ارزشمند «الحیات» است که در این کتاب برداشت از آیات و روایات صرفاً یک برداشت شخصی نباشد، بلکه یک برداشت اجتماعی، جامعه‌سازی و تمدنی باشد. او معتقد بود که ما مواد اولیه را در متون حاصله از قرآن و اهل‌بیت در خصوص نظام‌سازی و همچنین در نظام سیاسی، اقتصادی، حقوقی و غیره را در متون دینی داریم.

استاد حکیمی؛ یکی از نظریه‌پردازان انقلاب اسلامی

قمی اضافه کرد: مجموعه ارزشمند «الحیات» این نگاه را به افکار عمومی ارائه داده است، بنابراین می‌توانیم بگوییم یکی از نظریه‌پردازان انقلاب اسلامی، بدون شک استاد حکیمی بود. به استاد حکیمی در دیدار با برخی از مسئولان حزب‌الله لبنان گفته شد که فرهنگ مقاومت را از کتاب «الحیات» در دوره‌های آموزشی حزب‌الله تدریس و فرهنگ نظام اسلامی را از این کتاب برای حزب‌الله تبیین می‌کنیم.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در سال ۶۰، در کسوت امام جمعه تهران در یک اقدام بی‌سابقه در خطبه نماز جمعه کتاب الحیات را معرفی کردند و از طلاب و دانشجویان خواستند، این کتاب را مطالعه کنند. در سال ۶۹ نیز در دیداری که علامه حکیمی با رهبری داشتند، ایشان فرمودند علمای بسیاری تمایل داشتند احادیث اهل‌بیت(ع) را در قالب دایرة‎المعارف مدون کنند، اما اختصاص الحیات این است که با نگاه روشنفکری و عمیق توانسته آنچه از نیاز جامعه در باب احادیث اهل‌بیت(ع) است، ارائه دهد که رهبری به ایشان پیشنهاد می‌کند تا این رویکرد را در تربیت طلاب مدنظر قرار دهید، تا این روش‌ها و منش‌های شما را دنبال کنند که البته علامه فرمودند این کارها از من ساخته نیست، چراکه اهل اجتماع و رفت‌وآمد نیستم.

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری افزود: چگونه ایشان را یک نظریه‌پرداز انقلاب اسلامی ندانیم، در حالیکه در  دهه چهل کسی که لقب امام را با بنیانگذار انقلاب اسلامی بکار برد، همین استاد حکیمی بود که تحت عنوان «الامام روح الله الخمینی» این را مطرح کردند و مجدد در ادبیات از سال ۵۶ ظهور و بروز بیشتری پیدا کرد.

قمی ابراز کرد: علامه حکیمی کسی بود که در دهه چهل سعی کرد تا جلسه خصوصی بین استاد خود یعنی شیخ مجتبی قزوینی و امام(ره) تشکیل دهند و وقتی از آن جلسه بیرون آمد، علی‌رغم اینکه به لحاظ علم کلامی و فلسفی دارای دو مکتب بودند، اما این روحیه آزاد منشی باعث شد که بگوید امروز پرچم اسلام دست این مرد است و همه باید به او کمک کنند.

وی گفت: یکی از ویژگی‌هایی که رهبری در بیان خود از علامه حکیمی فرمودند این بود که ایشان را فردی می‌دانستند که تمام عمر در سلوک علمی و عملی در خدمت قرآن و اهل‎بیت بودند. نکته دوم که رهبری به آن تأکید داشتند، این بود که استاد یک اسلام‌شناس و عدالت‌خواه بود، یعنی ایشان با انگیزه اسلامی و دینی به‌دنبال مسئله عدالت بود. ایشان معتقد بود پیام اصلی ادیان عدالت است. معیار حقانیت را عدالت می‌دانست و در آن زمان که هرگونه بحث از عدالت متهم شناخته می‌شد، این نگاه نیز متاثر از اردوگاه چپی است.

معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری گفت: علامه حکیمی با تکیه بر اینکه عدالت از متن قرآن و روایات است، بر این نکته تأکید داشت که بر اساس قرآن از آدم تا خاتم رسالت همه انبیا، بر عدالت بوده و دنبال عدالت بودند.

قمی تصریح کرد: امام علی(ع) فرمود: «اگر برای خلافت آمده‌ایم، به‌خاطر تعهدی است که خداوند از علما در باب عدالت گرفته است که بر گرسنگی مظلوم و بر سیری شکم ظالم ساکت ننشینید و آن زمان که عده‌ای به جان بیت‌المال می‌افتند، باید به عدالت تأکید شود.» مهمترین ویژگی قیام صاحب الزمان(عج) مسئله عدالت است، از آدم تا خاتم و از علی(ع) تا مهدی(عج) همه تأکید بر عدالت دارند.

معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری افزود: عده‌ای که در نظام سرمایه‌داری هستند و می‌گویند اگر افرادی شعار عدالت می‌دهند، تحت تأثیر سوسیالیست‌ها هستند، بنابراین علمای ما در آن زمان برای مقابله با این تفکر به حلاجی مبانی سوسیالیستی و از طرفی به تبیین این مطلب که عدالت شعار اسلام است، پرداختند و گروه‌های چپ را خلع سلاح کردند، این کاری بود که اساتیدی مانند علامه حکیمی به آن اقدام کردند.

قمی بیان کرد: عده‌ای با تکیه بر مبانی سوسیالیستی و با لعابی از اسلام نه تنها شعار عدالت را رها کردند، بلکه به اردوگاه لیبرالیسم رفتند و ضد عدالت شدند، اما مرحوم حکیمی بر شعار عدالت خود استوار ایستاد و مانند اباذر غریبانه رفت.

وی ادامه داد: استاد حکیمی در شعار عدالت خود متکی بر متون دینی و تعالیم اهل‎بیت بود، در سلوک علمی و عملی خود دست از منش عدالت محوری خود برنداشت و این مسیر را ادامه داد. ایشان در طرح مسئله  عدالت به‌عنوان یک آرمان و طرح گفتمان عدالت توفیقات فراوانی داشت، او پرچمدار عدالت بود و اگر انتقادی نسبت به برخی عملکردها و مسئولان داشت، این عملکرد دلسوزانه و انتقاداتش سازنده بود.

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری افزود: عدالت‌طلبی این استاد گرانقدر دو اقدام دیگری نیاز دارد که ناتمام ماند، علاوه بر مسئله گفتمان و آرمان، دو کار دیگر نیاز است، چرا که در دنیای مدرن امروز، روابط اجتماعی پیچیده شده است.

قمی اظهار کرد: یکی از این مسائل اجتماعی عدالت است، عدالت نیازمند ساختار است، تا ما را به وضعیت آرمانی هدایت کند که وظیفه اساتید و دانشمندان در حوزه و دانشگاه است، بنابراین نباید اجازه داد تا پژوهش‌ها و ساختارهای مرتبط با عدالت متوقف شود، از این رو تربیت نیروی مناسب مورد تأکید است. البته اگر در جامعه‌ای ولایت قطع شود، عدالت هم قطع خواهد شد، چرا که حاکمیت مجری عدالت است و اگر حاکم غاصب باشد، توانایی اجرای عدالت را نخواهد داشت.

وی گفت: استاد حکیمی عمرش را در راه اسلام و انقلاب صرف و در همه خواسته‌هایش، عدالت‌طلبی برجسته بود، ایشان به‌دنبال مباحث نظری نبود، بلکه به‌دنبال مطالبات اجتماعی بود. ایشان زهد افسانه‌ای در زندگی خود داشت و در هیچ جشنواره‎ای که از وی تقدیر می‎شد، حضور نیافت جز اینکه لوح جشنواره خادمان قرآن را دریافت و از دریافت جایزه آن امتناع کرد و می‌گفت برای حفظ کرامت فقرا، چه کرده‌اید که حال جشنواره می‌گیرید.

انتهای پیام
captcha