به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان «تولید، پشتیبانیها، مانعزداییها» گفت: از منظر تحریم تحمیلی بر کشورمان، یکی از اهداف اصلی تحریمکنندگان، عدم دسترسی ایران به فناوریها، قطعات و مواد اولیه مورد نیاز برای توسعه تولید و تأمین نیازهای صنعتی، غذایی، دارویی و موارد مشابه در حوزه عمومی، شهری به منظور ضرر رساندن به پیشرفت اقتصادی، مولد، اشتغال و رفاه و ناامید کردن مردم و تضعیف بنیه دفاعی و نظامی کشور با هدف آسیبپذیری مقابل حمایت مستقیم و یا نیابتی به کشور است.
وی ادامه داد: اگر تحریم هم نبودیم و ادعای انقلابی بودن هم نداشتیم، برای داشتن ایرانی قدرتمند و الگو، نیاز داشتیم به منظور تأمین نیازهای خودمان و گرفتن سهم در اقتصاد دنیا و صادرات به سایر کشورها و کمک به ایجاد زیرساختها اقتصادی در کشورهای همسو، خودمان دانش تولید فناوریهای مورد نیاز و روزآمدسازی آنها را برای حفظ رقابتپذیری تولیدمان داشته باشیم.
رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه بحث اصلی این است که چه تحریم باشیم و چه نباشیم، اقتصاد ما باید یک اقتصاد متکی بر تولید ملی و تولید ملی ما باید متکی بر توسعه علمی و فناورانه پیشرفته خودمان باشد، ادامه داد: بارها گفته شده است دلیل این که وضعیت اقتصادی ما مطلوب نیست و با حالت ایدهآل فاصله زیادی دارد، دلایل عمدتاً داخلی داشته و نباید تحریمها را مقصر اصلی وضع موجود قلمداد کرد.
طیبی با اشاره به اینکه بحث اصلی آن است که ما هنوز اراده ملی برای پیشرفت پیدا نکردهایم، گفت: فرق است بین آرزوی پیشرفت داشتن و حتی اهداف خوب ترسیم کردن و مرتب هم تقاضای تحقق آنها را داشتن، تا برنامهریزی و ساختارسازی و مهیاسازی شرایط برای تحقق اهداف.
وی با بیان اینکه با چه زبانی باید گفت که نظام ملی علم فناوری و نوآوری ما ناکارآمد است؟ ادامه داد: در این نظام که قرار است بنیانگذار اقتصاد دانش بنیان در کشور باشد، یک همنوایی و یک هارمونی بین اجزایش وجود ندارد. هر نهادی و هر سازمانی دارد کار خودش را میکند و ارادههایشان هم جهت و همراستا نیستند که همدیگر را تقویت کنند و به عبارت دیگر وظایف نهادها و سازمانهای تشکیلدهنده این نظام دقیقاً مشخص نیست.
رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه مدیران باید مجری برنامههای تعیین شده برای سازمان یا وزارتخانه خود باشند، نه هم سیاستگذار باشند و هم برنامهریز و هم مجری، تصریح کرد: با عوض شدن هر مدیر حتی در دوران یک دولت، این مسیر مجدداً از صفر شروع و یا دستخوش تغییرات زیاد میشود؛ زیرا روش ما تغییر مدیران از صدر تا ذیل و تغییر برنامهها با عوض شدن دولتها و مجلسها است.
طیبی با اشاره به اینکه اجرای خوب برنامهها نیاز به مدیران کارآمد و کاربلد دارد و بهترین محل برای شناسایی و ساخته شدن این مدیران تشکیل احزاب بسیار قوی است، افزود: این احزاب نیز باید در منافع ملی کشور و تعیین اهداف چشمانداز، دارای تفاهم ملی باشند تا در گردشهای سیاسی، برنامهریزی پیشرفته کشور دچار آسیب جدی نشود.
وی با بیان اینکه به نظر میرسد هماکنون چشماندازی برای حرکت در این مسیر وجود ندارد، عنوان کرد: لذا بر اساس توصیه مقام معظم رهبری در نامگذاری سال به عنوان «تولید، پشتیبانیها، مانع زداییها» بیاییم و الگوسازیهای موفق در انجام مگاپروژههای فناورانه بر اساس توان ملی را تکثیر کنیم.
رئیس جهاددانشگاهی با ذکر مثالی در این رابطه گفت: در سال ۱۳۹۹ بزرگترین مگا پروژه فناورانه کشور با طراحی کاملاً بومی و ۸۵ درصد ساخت داخل در مدت ۱۸ ماه با موفقیت مورد آزمایش اولیه قرار گرفت.
وی با بیان اینکه طراحی و ساخت یک رام قطار هفت واگنه مترو کار عظیمی بود که نقطه اصلی انجام آن در زمان بررسی برنامه ششم توسعه کشور در مجلس شورای اسلامی از سوی جهاددانشگاهی گذاشته شد، عنوان کرد: با توجه به سرعت اجرای پروژههای ساخت خط مترو در کلانشهرهای کشور و هر شهری که جمعیت آن به یک میلیون نفر میرسد، کشور به هزاران واگن برای راهاندازی خطوط مترو نیاز خواهد داشت.
طیبی با اشاره به اینکه همچنین باتوجه به طبیعت خشک و نیمه خشک کشور و افزایش جمعیت و توسعه صنعتی کشور بدیهی بود که ما نیاز داریم که از آب شیرین کنها برای تولید آب شیرین قابل شرب و صنعتی از منابع آبی خلیج فارس و دریای عمان استفاده کنیم افزود: با پیشنهاد جهاد دانشگاهی و حمایت مجلس دهم شورای اسلامی مواد ۳۶ و ۵۴ برای داخلیسازی آبشیرینکنها و تجهیزات ریلی به ترتیب تا میزان ۷۵ و ۸۵ درصد که از طریق انتقال فناوری در مقابل خریدهای خارجی و چه از طریق طراحی و ساخت داخلی گنجانده شد.
رئیس جهاددانشگاهی ادامه داد: با توقف طرح ساخت دو هزار دستگاه واگن از طریق فاینانس خارجی و انتقال فناوری تا سقف ۵۵ درصد با حمایت معاونت علم و فناوری، صندوق پژوهش و نوآوری و کارفرمایی شرکت مترو تهران و مسئولیت جهاد دانشگاهی برای طراحی و ساخت سیستم رانش، شرکت واگن تهران برای ساخت بدنه و شرکت مپنا برای ساخت بوژی و چند شرکت دیگر قرار شد بر اساس ماده ۵۴ برنامه ششم توسعه طراحی و ساخت یک رام قطار هفت واگنه با اتکا به توان ملی در مدت ۱۸ ماه به میزان ۸۵ درصد تولید داخل انجام پذیرد.
وی با بیان اینکه علیرغم مشکلات حاصل از تحریم در تامین قطعات با لطف خداوند و همت جهادی همه دست اندرکاران این پروژه فاز اول طراحی ساخت و تست آزمایشی را در پایان ۱۸ ماه با موفقیت به پایان رساندیم و فاز بعدی تستها در مسیر است که بر اساس استانداردهای بینالمللی انجام میشود، افزود: چرا این الگو را برای تولید فناوریهای موردنیاز سایر صنایع مثل نفت گاز پتروشیمی پالایش و پخش صنایع مرتبط با کانیهای فلزی و غیرفلزی ساخت قطارهای بین شهری سرعت بالا و سایر حوزههایی که در اولویت توسعه صنعتی کشور قرار میگیرند، تکرار نکنیم.
طیبی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی به سهم خود آمادگی خود را برای هم مدیریت تولید بسیاری از این فناوریها با استفاده از ظرفیت کامل کشور و همچنین توان تولید تعداد مناسبی از این فناوریها را توسط جهادگران متخصص خود اعلام میکند، تأکید کرد: همیشه حامی رفع تحریمها بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت آن هم به خاطر سرعت بخشیدن به تولید فناوریهای مورد نیاز کشور بودهایم، اما اگر دشمنان جمهوری اسلامی ایران بخواهند از موضوع تحریمها علیه مصالح کشور و به ویژه اقتدار دفاعی آن سوء استفاده کنند، اعلام میکنیم در حال تحریم نیز توان تولید کلیه فناوریهای مورد نیاز کشور را داریم.
وی با بیان اینکه اکنون که در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران هستیم، باید سازمان مدیریت و برنامهریزی که مسئولیت تهیه برنامه را بر عهده دارد و همچنین مجلس شورای اسلامی به صورت شفاف حوزههایی که باید در آنها صاحب فناوری شویم را مشخص کنند گفت: حتی توصیه میکنیم سازمانهایی که باید این مسئولیت را بر عهده بگیرند مشخص شوند و تأمین مالی تولید و فناوریها نیز باید به عهده دولت از طریق بودجه عمومی و یا بودجه شرکتهای بزرگ دولتی یا موسسات شبهدولتی انجام پذیرد.
رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه برای تجاریسازی انبوه فناوریها در مقیاس مورد نیاز کشور باید با قانونگذاری صحیح منابع مالی سرگردان را به سمت تولید هدایت کرد، ادامه داد: خرید و فروش ارز و طلا در کشور باید شناسنامهدار شود و با وضع مالیاتهای مناسب از سفتهبازی در این حوزه و حوزههای مسکن و زمین که امکان سفتهبازی در آنها وجود دارد، جلوگیری کرد.
وی با اشاره به اینکه نکته مهم دیگر جلوگیری از شبهتولید در کشور است، ادامه داد: بسیاری از سازندگان ناموفق و کسانی که به دنبال درآمد آسان و دلالی هستند و برخی واردکنندگان و نمایندگان شرکتهای خارجی به عنوان تولیدکننده داخلی محصولات خارجی را مونتاژ و به صورت SAD وارد کشور کرده و در داخل فقط آنها را پیچ و مهره میکنند.
طیبی با بیان اینکه پروژههای زیادی را میشناسیم که به رغم داشتن تولیدات داخل با کیفیت از این طریق تجهیزات خارجی را وارد و اسم آن را نیز تولید داخل میگذارند، تأکید کرد: ضروری است قوه محترم قضاییه با مفسدان چه در سفتهبازی ارز، طلا، زمین و مسکن و واردات تجهیزات خارجی برخورد قاطعانه کند.
رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه نکته مهم دیگر در آستانه تغییرات حوزه اجرایی کشور تدوین شاخص برای انتخاب مدیران تراز اول اجرایی کشور است عنوان کرد: تحقق اقتدار اقتصادی دانش بنیان یک وظیفه ملی است و همه باید در آن سهیم و مسئول باشند.
وی با بیان اینکه مدیران ارشدی که وظیفه خود را صرفاً تولید یک محصول و یا استخراج موارد خاص بدانند و منشأ فناوری برایشان مهم نباشد، بلکه اصرار به استفاده از فناوری و تجهیزات خارجی دارند این مدیران برای تحقق اقتصاد دانشبنیان مناسب نیستند، تأکید کرد: بلکه نیاز به مدیران متعهد انقلابی کارآمد و کاربلد داریم که هم حامی درست تولید داخل باشند و هم وظیفه کاری خود را به خوبی انجام دهند.
طیبی با بیان اینکه ساخت داخل دارای تجربه ۴۲ سال تنها در بعد از انقلاب است و باید به آن اطمینان و حتی فرصت خطاهای کوچک بدهیم که یقیناً سریع رفع میشوند، ادامه داد: در هر حوزهای کارفرمایی که ما مدیران دولتی، غیردولتی، اجرایی و دلسوز مومن و کارآمدی داشتهایم، ساخت داخل در آن حوزه به شدت رشد کرده و جلوی خرید خارجی هم با جدیت گرفته شده است.
رئیس جهاددانشگاهی در پایان سخنانش با اشاره به اینکه نکته آخر اینکه ما باید در حوزههای اولویتدار کشور دارای آزمایشگاه مرجع باشیم، تأکید کرد: میتوان با خالقان فناوری که قراردادهای بزرگ میبندیم، وامهای مناسب جهت ایجاد آزمایشگاههای مرجع داده شود تا بار مالی هم به دولت وارد نشود و کلیه محصولات مهم و استراتژیک با استانداردهای بینالمللی مدنظر کارفرمایان تست و کنترل کیفیت شوند.
انتهای پیام