فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها جنسیت نمی‌شناسد
کد خبر: 3942931
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸
غلامرضا غفاری:

فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها جنسیت نمی‌شناسد

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به سؤال ایکنا درباره فعالیت‌های قرآنی دختران دانشجو اظهار کرد: برنامه‌های قرآنی نه جنسیت می‌شناسد و نه لایه‌ای خاص از دانشجویان را شامل می‌شود، بلکه همه برنامه‌های فرهنگی و قرآنی، داوطلبانه و با انتخاب دانشجو هستند.

غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری اختتامیه سومین جشنواره «علم و زن» با عنوان جایزه مریم میرزاخانی، امروز، چهارشنبه، 3 دی‌، با حضور غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس جشنواره و زهرا جواهریان، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، برگزار شد.

غفاری در ابتدای نشست اظهار کرد: فرایند تحولات و دگرگونی‌هایی که جوامع تجربه می‌کنند با این هدف است که پیشرفتی در جامعه حاصل شود و بدون تردید در این پیشرفت، زنان در ساحت‌های مختلف به لحاظ فردی و نهادی و در نهایت در بُعد اجتماعی تأثیرگذارند. همچنین این تلاش و فعالیت وجوه ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی دارد.

وی افزود: هرچقدر جوامع از این ظرفیت بیشتر استفاده کنند و زنان را در ساحت‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دخالت دهند، آن جوامع در رتبه‌های توسعه و تغییرات سازنده در وضعیت بهتری قرار دارند. پیشران این تغییرات، حوزه علم و فناوری و معرفتی است و بر این مبنا، اصل کار برعهده مجموعه‌هایی است که به سیاستگذاری و تولید دانش می‌پردازند و این نهادها شامل معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری و وزارت علوم هستند و وظیفه خود می‌دانند که بستری فراهم کنند تا این بخش تعیین‌کننده جامعه، بیشتر دیده شود و از امکانات و ظرفیت‌هایی برخوردار باشد.

غفاری ادامه داد: یکی از فعالیت‌هایی که می‌تواند به این فرایند قوت و قدرت بیشتری بخشد، این است که شرایطی را فراهم کنیم تا افراد دستاوردها و فعالیت‌های خود را در معرض قضاوت دیگران قرار دهند. این امر از طریق جشنواره‌ها، تحقق پیدا می‌کند و از این بابت در چند سال اخیر و نیز امسال شاهد برگزاری جشنواره «علم و زن» هستیم. خوشبختانه براساس تجربه‌، هرچه جلوتر می‌رویم، شاهد رشد و مشارکت بیشتر زنان فرهیخته در این جشنواره هستیم. برای برگزاری این جشنواره فراخوانی در 27 مهر 99 داده شد. این فراخوان به این دلیل با تأخیر منتشر شد تا بتوانیم جشنواره را همانند سابق به صورت حضوری در یکی از دانشگاه‌ها برگزار کنیم، اما به دلیل شرایطی که با آن مواجه هستیم، امکان برگزاری حضوری جشنواره فراهم نشد. لذا ناچاریم اختتامیه آن را به صورت مجازی برگزاری کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم اظهار کرد: وبسایتی نیز برای این جشنواره در نظر گرفته شده بود و زنان فرهیخته تا تاریخ 30 آبان فرصت داشتند که آثار خود را در سامانه‌ای که به همه مراکز علمی و اصلی کشور اطلاع‌رسانی شده بود، ثبت کنند. امسال 619 شرکت‌کننده داشتیم که در هفت گروه شامل هنر و معماری، فنی و مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی، کشاورزی، علوم پزشکی و فعالان اجتماعی و شرکت‌های دانش‌بنیان آثار خود را ارسال کرده بودند. پس از ثبت آثار، به سرعت کار داوری در چندین مرحله آغاز و تلاش شد که از خبرگان حوزه علمی و فناوری دعوت شود. داوران نهایی نیز کسانی هستند که به لحاظ مرتبه علمی استادتمام هستند یا در این جشنواره‌ها به عنوان افراد صاحب‌نظر شناخته می‌شوند. طبیعتاً داور باید اِشراف لازم را داشته باشد و این امر با جدیت مد نظر ما بوده است.

غفاری بیان کرد: مجموعه‌های مختلفی همکاری داشته‌اند که از جمله آنها معاونت پژوهشی وزارت علوم، معاونت اجرایی شهرداری تهران، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، معاونت علمی و فناوری ریاست‌‌جمهوری و معاونت برنامه‌ریزی و هماهنگی در معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری بوده‌اند که جای تقدیر و تشکر فراوان دارد. در این هفت گروه، سه نفر در هر گروه به عنوان افراد برگزیده انتخاب شده‌اند و در روز اختتامیه، ششم دی‌، که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود، تقدیر خواهند شد.

وی درباره اقدامات وزارت علوم برای افزایش اشتغال زنان گفت: به جز آموزش حرفه‌ای و تخصصی که امروزه برای دانشجویان فراهم است در حوزه وزارت علوم و مشخصاً در حوزه آموزشی این تمهید را اندیشیده‌ایم که مهارت‌افزایی دانشجویان در کنار مهارت تخصصی و حرفه‌ای مد نظر قرار گیرد. معاونت فرهنگی با ارتباط خوبی که با مجموعه‌های دیگر دارد و نیز با حمایت‌هایی که این مجموعه‌ها از جمله معاونت امور زنان دارند، تلاش می‌کنیم تا امکان کسب مهارت و توانایی بیشتر را به ویژه از طریق استارت‌آپ‌ها و صنایع دستی فراهم کنیم تا دانشجویان بعد از دانش‌آموختگی بتوانند قابلیت‌های خود را در جامعه به نمایش بگذارند و شرایط ورود آنها به بازار کار فراهم باشد. در این زمینه با پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و نوآوری نیز در ارتباطیم و از ظرفیت‌های آنها استفاده می‌کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سؤال خبرنگار ایکنا که چه برنامه‌های قرآنی برای ارتقای معنوی و ترویج فرهنگ دینی در بین بانوان دانشجو و اساتید دانشگاهی دارید؟ آیا این برنامه‌ها فقط مخصوص قشر مذهبی است یا برای جذب حداکثری نیز برنامه دارید؟ اظهار کرد: برنامه‌های قرآنی نه جنسیت می‌شناسد و نه لایه‌ای خاص از دانشجویان را شامل می‌شود، بلکه همه برنامه‌های عرصه فرهنگی و قرآنی برآمده از فضا و میدان دانشگاه و داوطلبانه و با انتخاب دانشجو هستند. بنابراین جشنواره‌های قرآنی که در دانشگاه‌ها یا به صورت ملی و سراسری برگزار می‌شوند نیز برای دانشجویان از جمله دانشجویان دختر است.

به گزارش ایکنا در ادامه زهرا جواهریان، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: یکی از رسالت‌هایی که معاونت ریاست‌جمهوری در امور زنان و خانواده برعهده دارد، عدالت جنسیتی است. خوشبختانه در طول این سه سال توانسته اقداماتی را انجام دهد، از جمله تدوین شاخص‌های عدالت جنسیتی و تصویب در ستاد ملی زن و خانواده و پیرو آن تدوین شاخص‌ها اختصاصی و تهیه شناسنامه این شاخص‌ها.

فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها جنسیت نمی‌شناسد/ استخراج عدالت جنسیتی از قرآن کریم

جواهریان تصریح کرد: این شاخص‌ها به دستگاه‌ها ابلاغ شده و دستگاه‌ها در حال اجرای آن هستند. یکی از بخش‌هایی که به میزان زیادی شاخص عدالت جنسیتی را شامل می‌شود، وزارت علوم است و در بحث‌هایی همانند مدیریت‌های پایه، میانی و عالی و پژوهش‌هایی که صورت می‌گیرد باید مقوله عدالت جنسیتی را در نظر داشته باشد.

وی افزود: امروز در خدمت شما هستیم تا بتوانیم فعالیت‌ها، ظرفیت‌ها و استعدادهای زنان دانشگاهی را به نمایش بگذاریم و زنان موفق کشور الگو شوند تا فضایی با نشاط را در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم و خوشبختانه زنان به این جشنواره لبیک گفتند. با موافقت وزارت علوم از تعدادی از پیشکسوتان زنان در عرصه علم در آئین اختتامیه تقدیر خواهیم کرد تا الگو و انگیزه‌ای برای فعالان دانشگاهی و دختران دانشجوی ما باشد و بتوانند در عرصه علمی پیشرفت و جایگاه مناسبی را کسب کنند.

جواهریان یادآور شد: با توجه به تلاش‌های موفق معاونت فرهنگی وزارت علوم، چهارمین جشنواره را نیز بعد از برگزاری سومین دوره آغاز خواهیم کرد و از همه زنان دانشگاهی درخواست می‌کنیم که با قدرت در دوره چهارم شرکت کنند و معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری اعلام آمادگی می‌کند که همانند دوره‌های قبل در این جشنواره با معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم همکاری کند. با نهادهای مختلف برای افزایش مهارت‌آموزی زنان به ویژه از طریق استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان تفاهم‌نامه‌های همکاری داریم. البته آموزش صرف دنبال نمی‌شود، بلکه زنان باید به بازار کار وارد شوند. در ایام کرونا بحث بازار مجازی، کمک گرفتن از فناوری اطلاعات، آموزش زنان و حمایت از زنان سرپرست خانوار در دستور کار قرار گرفته است.

وی بیان کرد: دو هدف اصلی در معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری شامل اشتغال زنان سرپرست خانوار و دانشجویان فارغ‌التحصیل جویای کار هستند تا مشغول کار شوند. یکی از اقدامات بااهمیت مشاغل خانگی است، زیرا هم در ایام کرونا بهتر جواب می‌دهد و هم بانوان می‌توانند بیشتر به خانواده و فرزندان خود رسیدگی کنند.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در پاسخ به سؤال ایکنا درباره برنامه‌های قرآنی این نهاد اظهار کرد: بحث عدالت جنسیتی را از نگاه قرآن استنباط و تاکنون 30 پادکست قرآنی را با نگاه عدالت جنسیتی استخراج کرده‌ایم که به صورت ویدئوکلیپ به جناب آقای غفاری، معاون وزیر علوم، می‌دهیم تا در مراسم‌ اطلاع‌رسانی کنند و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

گزارش از اکبر ابراهیمی

انتهای پیام
captcha