پایانی که کرونا بر سال سرنوشت‌ساز قاری قرآن می‌نویسد
کد خبر: 3905140
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶

پایانی که کرونا بر سال سرنوشت‌ساز قاری قرآن می‌نویسد

علیرضا بیژنی، قاری برتر چهل‌و‌دومین دوره مسابقات سراسری قرآن‌ و نماینده ایران در مسابقات قرآن مالزی از یک سال سرنوشت‌ساز در تلاوت خود می‌گوید، سالی که شاید کرونا پایان آن را تغییر دهد.

«علیرضا بیژنی» و مسابقات قرآن مالزی/ کرونا، عامل ابهام در مسیر اعزام«علیرضا بیژنی» را می‌توان قاری اولینِ رویداد‌ها نامید، او سال 98 برای اولین بار در مسابقات قرآن حاضر شد و برای اولین بار از مرحله استانی به مسابقات سراسری و مرحله نهایی این مسابقات راه یافت، او همچنین در این دوره برای اولین بار به‌عنوان نماینده ایران در مسابقات قرآن مالزی معرفی شد.

این جوان قرآنی مشهدی متولد سال 1373 است، تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد پی‌ می‌گیرد و همزمان طلبه سطح 2 حوزه علمیه است، همه چیز برای این جوان قرآنی طبق برنامه و عادی پیش می‌رفت تا اینکه ویروس منحوس کرونا آینده پیش رو را مبهم کرد، برگزاری مسابقات قرآن مالزی با پیشنهادی از فروردین‌ماه به تیرماه موکول شده و البته این تاریخ برگزاری نیز قطعی و قابل اعتماد نیست و به عادی شدن شرایط کشور میزبان بستگی دارد، ممکن است این ویروس ناشناخته کهن‌ترین رقابت قرآنی جهان را مانند سایر رویدادهای فرهنگی، دینی و مذهبی دنیا به تعطیلی بکشاند.

شرح زندگی قرآنی و برشی از حضور علیرضا بیژنی در رویدادهای قرآنی و آمادگی او برای شرکت در مسابقات قرآن مالزی را در ادامه بخوانید:

علیرضا بیژنی در گفت‌و‌گو با ایکنا اظهار کرد: 13 سال است که قرائت قرآن را آغاز کردم و ابتدا از جلسه قرآن شهید عاصمی در شهر مشهد و با راهنمایی‌های استاد داود خلوصی آموزش‌های مربوط به قرائت قرآن را پیگیری کردم، ابتدا با گوش دادن به نوارهایی از قاریان مصری نفس به نفس و تحریر به تحریر تلاوت آنان را تقلید کردم، در جلسه شهید عاصمی همه قاریان آموزش دیده به‌عنوان مدرس گروه‌های بعدی و تازه‌وارد به جلسه ایفای نقش می‌کنند.

وی افزود: پس از سه چهار سال آموزش مقدماتی، تلاوت را به‌صورت حرفه‌ای ادامه دادم و از راهنمایی‌های استاد سعید بیژنی بهره گرفتم، سنی که داشتم از جهت صدا و یادگیری مناسب پرداختن به مبانی تلاوت بود.

نگاه استاد و شاگردی به مسابقات قرآن

نماینده ایران در دوره آتی مسابقات قرآن مالزی گفت: استاد سعید بیژنی نگاه خاصی به تلاوت قرآن دارد، البته این نگاه خاص با تخصص ایشان در صوت و لحن ممزوج شده و ویژگی منحصر به فردی ایجاد می‌کند، ایشان شاگردان خود را از اینکه در فضای مسابقات قرار بگیرند و از ابتدا با رقابت در فضای تلاوت شروع به رشد کنند منع می‌کند و در واقع فضای ذهنیشان در آموزش قرآن‌آموز با روند مرسوم در مسابقات متضاد است.

وی با بیان نقدی در رابطه با شرکت مستمر قاریان در مسابقات قرآن بیان کرد: حضور در مسابقات قرآن خیلی از احساسات تلاوت را از انسان می‌گیرد و باعث از بین رفتن ذوق قاری در تلاوت قرآن می‌شود، البته این حق را می‌توان به قاریان داد که برای بهتر دیده شدن چاره‌ای جز حضور در مسابقات ندارند، اما کاش مسیر دیگری برای راهیابی به محافل و کسب جایگاه در تلاوت به وجود آید تا مسابقات عامل تأثیر نامطلوب بر قاریان و تلاوت‌ها نباشد.

بیژنی در رابطه با نظر و تحلیل خود از طی کردن مسیر حرفه‌ای تلاوت توسط قاری قرآن افزود: یک قاری باید حتماً از یک استاد برای آموزش خود استفاده کند و با توجه به صوت، حس و فکر خود یک سبک برای تلاوت خود انتخاب و اجرا کند و هرگز نباید از داشته‌های خود فاصله بگیرد.

این قاری برتر کشور ادامه داد: مسابقات زمینه‌ای برای شناخته شدن و راهیابی به محافل قرآنی و پیدا کردن جایگاه یک قاری قرآن است.

بیژنی با اشاره به اولین حضورش در مسابقات سراسری قرآن و با تأکید بر اینکه در مرحله نهایی مسابقات سراسری قرآن کریم هر سه نفر قاری برتر سابقه تحصیلات حوزوی و طلبگی داشتند، اظهار کرد: سال ۹۸ در مسابقات قرآن شرکت کردم و نتیجه این شد که اولین حضور در مسابقات باعث اولین راه‌یابی من به مسابقات سراسری قرآن‌ کریم شد و پس از انجام ارزیابی‌ها به‌عنوان نماینده ایران در مسابقات قرآن مالزی مطرح شدم.

یک تصور اشتباه از راهیابی به مسابقات مالزی

وی بیان کرد: به‌طور معمول قرآنیان تصور می‌کنند که نفر دوم مسابقات سراسری ایران به مسابقات بین‌المللی مالزی اعزام می‌شود که البته این یک تصور اشتباه است، در آیین‌نامه ارزیابی و اعزام قاریان مسابقات بین‌المللی مالزی چنین عنوان شده که از بین پنج نفر برتر در مسابقات سراسری کشور، نفر برتر در بخش صوت و لحن به مسابقات مالزی اعزام شود، به این علت که یک قاری فقط یکبار می‌تواند به‌عنوان نماینده ایران به این مسابقات اعزام شود و تمامی افراد برتر سابقه حضور در مسابقات مالزی را داشتند، بنده به‌عنوان نماینده ایران در مسابقات مالزی انتخاب شدم.

بیژنی با تاکید بر اهمیت همراهی استاد سعید بیژنی برای حضور در مسابقات مالزی گفت: پس از مشخص شدن نتایج مسابقات کشوری به جمع‌آوری اطلاعات از اساتید و کسانی پرداختیم که در مسابقات قرآن مالزی حاضر بودند و مقام کسب کردند، تمرین‌های صوت و لحنی، شرکت در برخی جلسات و محافل و نیز انس بیشتر با آیات قرآن بخش زیادی از برنامه آمادگی جهت حضور در مسابقات مالزی را به خود اختصاص داده است.

نماینده کشورمان در مسابقات قرآن مالزی تصریح کرد: مسابقات مالزی نسبت به مسابقات بین‌المللی ایران فضایی نسبتاً سخت‌تر دارد و تلاوتی متفاوت از تلاوت خواسته شده در مسابقات ایران می‌خواهد، اجرای تلاوتی سالم، قوی، عامه‌پسند، با تکیه بر صوت، لحن و رعایت چارچوب آیین‌نامه چیزی است که باید قاری متسابق مدنظر داشته باشد، ترکیب‎های لحنی در این مسابقات مردود است.

وی اضافه کرد: اگر چه نمره در نظر گرفته شده برای بخش تجوید این مسابقات بیشتر است اما تأثیر صوت و لحن در داوران اثر بیشتری دارد، طبق آیین‎نامه مالزی قاری در این مسابقات فقط یک تلاوت 10 دقیقه‌ای اجرا می‌کند و حاصل آن براساس ۴۰ نمره تجوید، ۲۵ نمره لحن، ۱۵ نمره صوت و ۲۰ نمره فصاحت سنجیده می‌شود و در مجموع ۱۴ داور بخش‌های مختلف یک تلاوت را ارزیابی می‌کنند.

سطح تلاوت‌های ایرانی در کهن‌ترین رقابت قرآنی جهان

بیژنی ضمن ارزیابی حضور قاریان ایرانی در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی گفت: قاریان ایرانی به جهت قوت در تلاوت همیشه جزو قاریان برتر حاضر در مسابقات قرآن مالزی بودند و کلاس تلاوت قاریان ایرانی با سایر متسابقان تفاوت دارد.

وی با انتقاد از هماهنگی‌های مسئولان قرآنی کشور در رابطه با اعزام نمایندگان قرآنی به مسابقات خارج از کشور ادامه داد: ما چند ماه است خودمان به تنهایی تمرین و فعالیت می‌کنیم، تهیه و تدوین بسته‌های اطلاعاتی از مسابقات قرآن و در اختیار داشتن تریبون‌هایی برای تلاوت، لازمه آمادگی برای حضور در مسابقات خارج از کشور است که متأسفانه عملکردها در این راستا بسیار ضعیف و کمرنگ است.

بیژنی افزود: از نظر پشتیبانی و همراهی نهادها و مسئولان تفاوت‌های بین نمایندگان قرآنی و نمایندگان کشور در سایر رشته‌ها مانند ورزشکاران وجود دارد و وجود چنین تفاوت‌هایی زیبنده و مناسب کشور اسلامی ما نیست.

وی گفت: در یک سال اخیر استرس فراوان مسابقات، اجرای تلاوت در یک چارچوب خاص و دور شدن از حس تلاوت باعث شده تا رغبتی به ماندن در فضای مسابقات نداشته باشم اما به خاطر رسیدن به اهداف خود و کسب رتبه در مسابقات بین‌المللی این مسیر را ادامه خواهم داد و به کسب رتبه اول یا دوم در مسابقات مالزی اکتفا خواهم کرد.

تأثیر بر قلب‌ها؛ شاخص پیشرفت در قرائت قرآن

بیژنی بیان کرد: ما باید تلاوت را به گوش دیگران برسانیم و در این مسیر پیشرفت کنیم و قرآن را به‌گونه‌ای بخوانیم که بر دل‌ها اثر بگذارد و این مهم تحقق می‌یابد به شرط آنکه درست به تمرین در حوزه قرائت قرآن بپردازیم، در این رابطه هرچه تأثیر بر قلب مستمع بیشتر باشد ما حرکت بیشتری در حوزه تلاوت قرآن انجام داده‌ایم.

وی با اشاره به اهداف آموزشی خود پس از کسب رتبه بین‌المللی گفت: جلسه داشتن و استمرار بر ارائه آموزش در جلسات قرآن یک توفیق بزرگ است، سعی دارم تا جلسه‌ای که در حال حاضر در محله خواجه‌ربیع مشهد وجود دارد، ادامه پیدا کند و این جلسات قرآنی هفتگی در بیت‌الزهرا این محله ادامه داشته باشد.

بیژنی در ارزیابی خود از مسابقات بین‌المللی ایران گفت: انتظار زیادی از قاریان در مسابقات بین‌المللی ایران وجود دارد، استرس کسب رتبه اول و اجرای تلاوت مطابق استانداردهای اعلام شده در مسابقات از سختی‌های این رقابت قرآنی در ایران است.

وی در پایان تصریح کرد: مشهد پایتخت تلاوت تشیع است، ارائه تلاوت مطلوب و پرورش قاریان بین‌المللی نشان از ویژگی خاص این شهر دارد، البته در تهران نیز فعالیت‌های خوبی برای رشد تلاوت انجام می‌شود، اما ظرفیت موجود در مشهد یک ظرفیت ویژه است.

انتهای پیام
captcha