فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان را برای مناسبات اجتماعی آماده می‌كند
کد خبر: 3843723
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱

فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان را برای مناسبات اجتماعی آماده می‌كند

گروه فرهنگی ــ معاون فرهنگی ـ اجتماعی وزیر علوم با بیان اینكه برای اتصال با بدنه اجتماعی دانشگاه لازم است در كنار آموزش و پژوهش، سایر توانمندی‌های دانشجویان هم تقویت شود، گفت: دانشجویان با حضور در دانشگاه باید آمادگی‌های لازم را برای زندگی و مناسبات اجتماعی كسب كنند كه توجه به این مهم ضرورت فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها را نشان می‌دهد.

به گزارش ایكنا از فارس، جلسه شورای معاونان فرهنگی دانشجویی دانشگاه‌های منطقه 7 كشور امروز، 30 شهریورماه با حضور غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیرعلوم تحقیقات و فناوری در دانشگاه شیراز برگزار شد.
در این نشست در خصوص آئین‌نامه نشریات دانشجویی، فعالیت‌های تشكل‌های اسلامی، راهكارهای افزایش مشاركت دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و راهكارهایی برای ارتقای فرهنگ عفاف و حجاب بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
غفاری در این نشست به موضوع هویت دانشجویی و دانشگاهی اشاره كرد و گفت: رشد بی حساب و كتاب و نگاه كمی‌گرایانه در سال‌های گذشته سبب بی هویتی برخی دانشجویان شده و تلاش زیادی شده به این اوضاع سامان داده شود.
وی اظهار كرد: دانشگاه به عنوان یكی از بخش‌های مهم جامعه هم محل تجمع فرهیختگان است و هم افراد را برای حضور در جامعه و پذیرش مسئولیت آماده می‌كند.
معاون فرهنگی وزیر علوم گفت: برخی فقط كاركردهای آموزشی و پژوهشی را برای دانشگاه‌ها تصور می‌كنند و این در حالی است كه توجه به این دو موضوع كفایت نمی‌كند.
غفاری افزود: برای اتصال و پیوند با بدنه اجتماعی ضروری است در كنار آموزش و پژوهش، سایر توانمندی‌های دانشجویان تقویت شود .
معاون فرهنگی، اجتماعی وزیر علوم اظهار كرد: دانشجویان با حضور در دانشگاه باید آمادگی‌های لازم را برای زندگی و مناسبات اجتماعی كسب كنند كه توجه به این مهم ضرورت فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها را نشان می‌دهد.
وی با اشاره به آهنگ پرشتاب در تحولات اجتماعی بیان كرد: امروز با نسل جدیدی مواجه هستیم كه مسائل جدید دارند و باید تلاش شود تا با استفاده از منابع متعدد و ظرفیت‌های مختلف، سامان‌دهی و پاسخگویی متناسب با نیازهای دانشجویان صورت گیرد.
غفاری گفت: دانشگاه‌ها، «صنعت و جامعه» را مورد مطالعه قرار می‌دهد اما خودش را كمتر مطالعه می‌كند و لازم است بخشی از پژوهش‌های دانشگاهی به سمت زندگی دانشجویی سوق داده شود؛ چرا كه وجود حدود 4 میلیون دانشجو در كشور با ویژگی‌ها و شرایط خاص می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت در زمینه‌های مختلف شود.
غفاری با اشاره به آغاز سال جدید تحصیلی دانشگاه‌ها و همزمانی با ماه محرم و صفر بیان كرد: تلاش شده است تا برنامه‌هایی مرتبط با فرهنگ عاشورا در سطح دانشگاه‌های كشور اجرا شود.
توجه به مطالبات جدید صنفی، پوشش دانشجویان، هنجارپذیری و فضای با نشاط سیاسی از دیگر موضوعاتی بود كه معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جمع معاون فرهنگی دانشجویی منطقه 7 كشور به بیان آن‌ها پرداخت.
علیرضا افشاری‌فر، قائم مقام رئیس دانشگاه شیراز هم در این نشست گفت: انتظارات از دانشگاه‌ها از یك سو و پیچیدگی‌های حوزه فرهنگ و تحت تأثیر قرارگرفتن آن از فعالیت‌های سیاسی سبب شده تا انجام برنامه‌های فرهنگی اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار باشد.
وی افزود: خوشبختانه در دانشگاه شیراز برنامه‌های جدید تدوین شده است كه می‌تواند الگوی سایر دانشگاه‌ها باشد؛ اما تنگناهای مالی باعث شده نتوانیم جوابگویی مناسبی را برای بدنه دانشجویی داشته باشیم و نتیجه آن عدم رضایت تشكل‌ها و بدنه دانشجویی است.
محمدهادی عسكری، مدیركل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری هم در جمع معاونان فرهنگی دانشجویی منطقه 7 كشور گفت: فعالیت‌های دانشگاه‌ها ذیل گفتمان‌های انقلاب اسلامی و فرهنگ و معارف اهل بیت(ع) صورت می‌گیرد و می‌تواند تهدیدها را به فرصت تبدیل كند.
وی با اشاره به اجرای برنامه‌های راهیان نور و ستاد اربعین در دانشگاه‌ها گفت: برای اجرای مناسب برنامه‌های فرهنگی، دانشگاه‌ها باید به سراغ تنوع بخشی به منابع بروند و تلاش شود تا از ظرفیت‌های مختلف به خوبی استفاده شود.
عسكری گفت: سال گذشته موفق‌ترین سال برای فعالیت كانون‌های فرهنگی دانشجویی بوده و جشنواره دانشجویی رویش در 86 دانشگاه كشور و در قالب 32 زمینه فرهنگی اجرا شده است كه نشان از پویایی دانشگاه‌ها است.
انتهای پیام

captcha