بازتاب خداحافظی آیت‌‌الله اراکی از مجمع تقریب مذاهب در صفحات معارفی خبرگزاری‌‌ها
کد خبر: 3843659
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸

بازتاب خداحافظی آیت‌‌الله اراکی از مجمع تقریب مذاهب در صفحات معارفی خبرگزاری‌‌ها

گروه اندیشه ــ آیت‌‌الله اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در بیانیه‌ای از سمت خود در این مجمع کناره‌گیری کرد.

به گزارش ایکنا؛ اخبار صفحات معارفی رسانه‌‌ها، امروز 30 شهریورماه تحت‌‌الشعاع خداحافظی آیت‌‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با این مجمع بود؛
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد هفت خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «مستند قرآن در دفاع مقدس روایت اساتید قرآن از جنگ»، «آیت‌الله اراکی: برای کادرسازی به حوزه علمیه قم می‌روم»، «سبک زندگی اربعینی| جاذبه تکریم در افق پیش‌روی جوامع اسلامی»، «مرثیه‌‌خوانی موکب‌داران عراقی در محضر رهبر انقلاب»، «توضیحات میثم مطیعی درباره عمل جراحی‌اش/ تذکری به سلبریتی‌های همه‌چیزدان»، ‌«برنامه سخنرانی حجت‌الاسلام حسین انصاریان در دهه سوم محرم» و «ضرورت آشنا کردن نوجوانان دختر و پسر با موضوعات عفت و حجاب/ چرا روسری و مانتو حجاب کامل محسوب نمی‌شود؟» هستند.
خبر «ضرورت آشنا کردن نوجوانان دختر و پسر با موضوعات عفت و حجاب/ چرا روسری و مانتو حجاب کامل محسوب نمی‌شود؟» مربوط به مصاحبه تسنیم با مریم عبدالباقی، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس دینی است که در بخش‌هایی از آن آمده است: در مورد عفت باید دقت شود که عفیف بودن در وهله اول ارتباطی به جنسیت فرد ندارد. به این معنا که انسان، چه زن باشد و چه مرد، باید دارای صفت عفت باشد. در این مورد متأسفانه گاهی رویکرد و نظر غلطی در مورد عفیف بودن در جامعه مطرح می‌شود، مبنی بر اینکه عفت را تنها مختص به خانم‌ها می‌دانند و مردان و پسران جامعه را از این صفت مبرا دانسته و نداشتن عفت آن‌ها را به نوعی توجیه غیرمنطقی می‌کنند.
به عنوان مثال اگر یک دختر و یک پسر در جامعه رفتار ناشایستی داشته باشند، بعضی از مردم تنها دختر را مسئول دانسته، توبیخ می‌کنند و کاری به پسر ندارد. در حالی که هر دوی آن‌ها می‌بایست دارای عفت باشند و در صورت ارتکاب عملی که از بی‌عفتی نشأت می‌گیرد، سرزنش یا هدایت شوند؛ بنابراین در صفت عفت میان تمام انسان‌ها اعم از زن و مرد، پیر و جوان مشترک است و کسی نمی‌تواند خود را از این صفت نیکو و پسندیده مبرا بداند.
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز 9 خبر را روی خروجی خود برده است و طبق روال روزانه در ابتدا ترتیل یک صفحه از قرآن منتشر شده است و تیتر دیگر اخبار عبارت از «بیانیه خداحافظی آیت‌الله اراکی از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی»، «۱۰ شب ۱۰ منبر| انصاریان: چرا مشرکان نباید مساجد خدا را آباد کنند؟»، «چرا کیفر و پاداش در قیامت نامحدود و ابدی است؟/ تقسیم‌بندی درهای بهشت»، «میدان امروز، خطرناک‌تر از زمان شهید مطهری است/ انسان امروز احساس گناه ندارد!»، «ائمه جمعه مبلغ مسابقات قرآن باشند/ رشد جایگاه طلاب با رونق قرآن در حوزه‌های علمیه»، «مجمع جهانی صلح اسلامی به گوترش نامه نوشت: لباس استکبار عوض شده است!»،‌ «اربعینی‌ها دربرابر مشکلات زندگی مقاوم‌ترند یا دیگران؟/ یک پژوهش علمی پاسخ می‌دهد» و «جنگ‌دوست‌ترین کشور در تاریخ جهان/ ثبت فقط ۱۶ سال صلح در تاریخ ۲۴۲ ساله آمریکا» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «بیانیه خداحافظی آیت‌الله اراکی از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی»، می‌خوانیم: آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در بیانیه‌ای از سمتش از این مجمع کناره‌گیری کرد. در بخش‌هایی از متن بیانیه آمده است: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در راستای جامه عمل پوشاندن به همین مهم تشکیل شد و با حمایت‌های رهبر حکیم انقلاب و مدیریت علمای کرام، نقش برجسته و تعیین کننده‌ای در وحدت اقوام و مذاهب اسلامی در دو عرصه داخلی و خارجی داشته امروز بحمدلله قاطبه امت اسلامی مسئله وحدت را به صورت یک‌ گفتمان غالبی پذیرفته است.
اکنون و پس از حضور چند ساله اینجانب در سمت دبیر کلی این مجمع مبارک و با قدردانی و سپاس بی‌پایان از اعتماد رهبر عظیم الشأن انقلاب حضرت امام‌خامنه‌ای حفظه‌الله‌تعالی به این کمترین، عزم آن دارم که با توجه به ضرورت تمرکز در مسئله تولید علم و خدمت در حوزه‌های علمیه به منظور ایفا کردن هر چه بهتر نقش این نهاد مبارک در رسیدن به تمدن نوین اسلامی و همچنین ضرورت مسئله کادرسازی برای انقلاب بزرگ اسلامی، در حوزه‌ مقدسه قم متمحض شده و به پژوهش و درس و بحث بپردازم.
ان‌شاءالله مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز با تدبیر و حمایت رهبر انقلاب اسلامی و ورود نیروهای مومن، عالم، انقلابی و تازه‌نفس با سرعت بیشتری به سوی نقاط آرمانی تصویر شده حرکت خواهد کرد و بنده نیز تجربه ناچیز خویش را در طبق اخلاص تقدیم برادران عزیز در آن مجمع خواهم کرد.
همچنین در خبر «ائمه جمعه مبلغ مسابقات قرآن باشند/ رشد جایگاه طلاب با رونق قرآن در حوزه‌های علمیه» آمده است: جلسه ستاد برگزاری چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم باحضور آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد، نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان و مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.
در این جلسه، آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد، مسابقات قرآن کریم استان اصفهان با تسلیت ایام سوگواری امام حسین(ع) اظهار کرد: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی در این سال‌ها روی آوردن به قرآن است. قبلاً اهل‌سنت به ما شیعیان ایراد می‌گرفتند که به قرآن توجه کمتری می‌کنیم و تاحدودی حرف به حقی بود چون تعداد حافظان و قاریان آن‌ها نسبت به ما بیشتر بود.
آیت‌الله طباطبایی‌نژاد با تأکید براینکه در بیان روایات کسی که قرآن را داشته باشد اما اظهار فقر کند، ناشکری کرده است، اضافه کرد: به نظرم قرآن تنها مخلوقی است که خداوند به‌طور مستقیم خلق کرده، زیرا مابقی مخلوقات با واسطه خلق شده‌اند و به همین دلیل است که درک قرآن جزء برای افراد غیر مطهر میسر نمی‌شود.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار چهار خبر پرداخته که عناوین آنها عبارت از «تأسیس موکب بین‌المللی در قزوین/ ۸۵ موکب قزوینی در سامانه سماح ثبت نام کردند»، «آیت‌الله اراکی از مجمع تقریب می‌رود»، «اصفهان آماده میزبانی مسابقات قرآن است/تأکید بر دوری از اسراف و صرفه‌جویی در هزینه مسابقات» و «صدور مدرک جایگزین گذرنامه برای اتباع افغان برای اربعین از امروز» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «تأسیس موکب بین‌المللی در قزوین/ ۸۵ موکب قزوینی در سامانه سماح ثبت نام کردند» می‌خوانیم: نشست خبری ستاد مردمی اربعین استان قزوین با محوریت ارائه گزارش کار اقدامات صورت گرفته در اربعین 97 و برنامه‌های پیش رو برای اربعین 98 برگزار شد.
سعید خورشیدی، دبیر ستاد مردمی اربعین استان قزوین در این نشست بیان کرد: پیاده‌روی اربعین حسینی یک جریان کاملاً مردمی است و ما در ستاد مردمی اربعین به‌عنوان خادم زوار امام حسین(ع) تلاش می‌کنیم.
وی افزود: درب این ستاد به روی تمام زوار، موکب‌داران و هرکسی که می‌خواهد به آن حضرت خدمت کند، باز است و تمام هم‌وغم ما ارائه خدمات بهتر به این عزیزان است.
خورشیدی با اشاره به این‌که سه سال از راه‌اندازی ستاد مردمی اربعین می‌گذرد، گفت: با تدبیر نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین این ستاد تشکیل شد و می‌توان آن را اقدامی کم‌نظیر در کشور دانست که به‌مثابه شورای راهبری در موضوع اربعین نقش‌آفرینی می‌کند.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز سه خبر را منتشر کرده است که تیتر آن عبارت از «معنویت‌گرایی ایرانی، همان زبان جدید دین است، «حوزه‌های علمیه اعتمادسازی کنند» و «۱۰ هزار نفر از تهران مسیر پیاده‌روی اربعین را پاکسازی می‌کنند» هستند.
خبر «حوزه‌های علمیه اعتمادسازی کنند» مربوط به سخنرانی معصومه ظهیری، معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه خواهران استان سمنان است که در بخش‌هایی از آن آمده است: انسان‌ها امروزه به اعتماد نیاز مبرمی دارند که باید پاسخ داده شود، حوزه‌های علمیه باید در کنار اعتقادسازی به ویژه برای نسل جوان که نیازهای گوناگونی دارند، اقدامات لازم را به منظور جلب اعتماد افراد انجام دهند.
ظهیری با اشاره به اینکه سبک زندگی افراد فرهنگ جامعه را شکل می‌دهد، بیان کرد: فرهنگ سرمایه‌ای است که باید از آن به خوبی بهره گرفت ، نقش حوزه‌های علمیه به ویژه حوزه‌های علمیه خواهران به عنوان هدایت‌گر زنانی که نسل‌ها را تربیت می‌کنند، بسیار مهم است.
وی بزرگ‌ترین معروف را جذب مردم برای فراگیری معارف دینی خواند و افزود: یکی از مهمترین وظیفه آمران به معروف، طلاب و مبلغان، تشویق و ایجاد انگیزه برای ورود افراد جامعه به حوزه‌های علمیه به منظور کسب معارف دینی است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار سه خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «آیا لازم است مکان نمازگزار پاک باشد؟ + فیلم»، «فضیلت نماز از نظر امام علی(ع) چیست؟» و «تعبیر خواب خندیدن از منظر امام صادق(ع)» هستند.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار سه خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «ﺁﻳﻴﻦﻧﺎﻣﻪ ﺍﺟﺮﺍﻳﯽ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﮐﻤﮏ هزینه ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﻳﯽ ﺑﻪ حافظان و قاریان»، ‌«شروع دروس تفسیر اجتماعی قرآن کریم» و «برگزاری مسابقات قرآن موجب شکل‌گیری نهضت قرآنی در کشور شده است» هستند.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت به انتشار یک خبر پرداخته که تیتر آن عبارت از «توحید ذاتی برای عرفا توحید وجودی است» است.
انتهای پیام

captcha