قحطی مطلق بودجه در حوزه‌های علمیه/ 190 هزار موقوفه حوزه‌ای شناسایی شد
کد خبر: 3843623
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶

قحطی مطلق بودجه در حوزه‌های علمیه/ 190 هزار موقوفه حوزه‌ای شناسایی شد

گروه معارف ـ قائم مقام حوزه‌های علمیه كشور در امور استان‌ها با اشاره به شرایط سخت بودجه‌ای در این مراكز گفت: طی 40 سال گذشته از نظر شرایط مالی و بودجه‌ای سخت‌ترین شرایط بر حوزه‌ها گذشت و در واقع اکنون در دوران قحطی مطلق به سر می‌بریم.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله غفوری، قائم مقام حوزه‌های علمیه كشور در امور استان‌ها امروز، 30 شهریورماه در جلسه تودیع و معارفه مدیر حوزه‌های علمیه استان فارس که در مسجد جامع شهدا شیراز برگزار شد، شرایط مالی و بودجه حوزه‌های علمیه را مورد توجه قرار داد و افزود: طی 40 سال گذشته از نظر شرایط مالی و بودجه‌ای سخت‌ترین شرایط بر حوزه‌ها گذشت و در واقع اکنون در دوران قحطی مطلق به سر می‌بریم.

وی افزود: در لایحه امسال بودجه پیشنهادی، یک سوم بودجه حوزه‌ها در پیشنهاد دولت کم شد که البته مجلس اضافه کرد بنابراین شرایط مالی که پیش آمد شرایط استثنای و بسیار دشوار بود. تکلیف حوزه و مدیریت در این مدت چه بوده است، برای پرداخت همین حداقلی اساتید و کادر ناچار به قرض شدیم.

غفوری با اشاره به اینکه مجموعه مرکز مدیریت با روحیه جهادی وارد کار شده است، گفت: با این شرایط تاکنون حدود 500 برنامه و طرح در این سه سال تولید و اجرا شده است. امروز مرکز مدیریت حوزه علمیه در قله‌ای ایستاده است که می‌تواند ادعا کند هر مطلبی که متوجه حوزه است را با کارشناسی پاسخ خواهد داد.

قائم مقام حوزه‌های علمیه كشور در امور استان‌ها اضافه کرد: بنا را بر اداره حوزه گذاشته‌ایم تا در آینده از نظر مالی روی حوزه‌های علمیه روی پای خود بایستند، البته در صدد هستیم همین رابطه کمی که در ارتباط با بودجه با دولت داریم را قطع کنیم و اینگونه نیز خواهد شد.

وی با بیان اینكه اگر موقوفات حوزه‌ای در مدار قرار گیرد مشکلات برطرف خواهد شد، گفت: 190 هزار موقوفه حوزه‌ای شناسایی شده اما هنوز در مدار قرار نگرفته است.

غفوری به برگزاری کرسی دروس فقه در قم و استان‌ها اشاره کرد و گفت: امروز 30 کرسی درس فقه معاصر به ضمیمه گروه‌های علمی که همراه این دورس تشکیل شده در قم دایر است برای اینکه این مباحث بسیار پخته و در شأن برگزار شود، در استان‌ها نیز دروس خارج فقه و اصول کمتر بود امروز با جدیت دنبال شد به طوری كه 31 کرسی در استان‌ها برگزار شده است.

قائم مقام حوزه‌های علمیه کشور در امور استان‌ها با اشاره به وظایف طلاب و روحانیون و آینده شغلی آنان نیز گفت: آن چیزی که نگرانی طلاب و دغدغه آنان است، این بوده که آینده آنان کجا قرار خواهد گرفت، البته وظیفه حوزه و روحانیت این است که در مسیر انبیا قدم گذاشته‌اند، همان وظیفه هدایت‌گری سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.

انتهای پیام

captcha