تلاش برای توزیع هدفمند دارو در شرایط تحریم
کد خبر: 3842624
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۸

تلاش برای توزیع هدفمند دارو در شرایط تحریم

گروه اجتماعی ـ نائب رئیس انجمن داروسازان فارس با اشاره به اعمال تحریم‌های دارویی برای ایجاد اخلال در روند درمان بیماران گفت: سازمان غذا و دارو و داروسازان کشور با توان مضاعف و عزم جدی سعی خود را معطوف به کنترل شرایط و توزیع هدفمند دارو در کشور کردند.

به گزارش ایكنا از فارس، سعید نوریان، نائب رئیس انجمن داروسازان استان فارس امروز، 25 شهریور در جمع خبرنگاران گفت: پس از اعمال تحریم‌های یک جانبه به منظور ایجاد خلل در روند درمان بیماران و تحریم اقلام دارویی، سازمان غذا و دارو و داروسازان کشور با توان مضاعف و عزم جدی سعی خود را معطوف به کنترل شرایط و توزیع هدفمند دارو در کشور کردند.
وی با اشاره به عزم مضاعف داروخانه داران برای کنترل شرایط تحریم دارو افزود: در شرایط تحریم‌های یک جانبه و بی‌رحمانه تنها راه نجات مدیریت اصولی و سیاست‌گذاری در توزیع دارو است.
نایب رئیس انجمن داروسازان فارس ادامه داد: یکی از رویکردهای داروسازان به منظور کنترل دارو در سطح کشور توزیع هدفمند، بر اساس نیاز بیماران است که از این طریق توزیع داروهای خاص پس تجویز پزشکان متخصص و فوق تخصص در قالب گروه بندی‌های که انجام شده به طور منظم در داروخانه‌های مختلف شیراز توزیع می‌شود.
به گفته نوریان، در این روش علاوه بر دربرگیری داروخانه‌های مختلف شهر، به منظور دسترسی بهتر پراکندگی جغرافیایی نیز لحاظ می‌شود اما متاسفانه اخیرا به دلیل معوقات برخی از شرکت‌های بیمه‌ای این روند با مشکل مواجه شده است.
وی ادامه داد: به طور مثال زمانی که قرار باشد داروخانه برای تامین مالی دریافت انسولین قلمی وام 20 درصد از بانک‌ها بگیرد و دارو را با سود١٠ تا 15 درصد به فروش برساند و وجه آن را حداقل ٧ ماه پس از فروش دریافت کند در حالی‌كه وجه دارو را ماه‌ها قبل به شركت توزیع كننده پرداخت كرده، قطعاً به منظور ادامه فعالیت و جلوگیری از ورشکستگی داروخانه ناچارا از خرید دارو با این شرایط انصراف خواهد داد که این موضوع اصلا به نفع جامعه نیست.
نایب رئیس انجمن داروسازان فارس ضمن اشاره به برگزاری جلسات و نشست‌های متعدد با مسئولین استانی و کشوری به منظور کنترل شرایط موجود و حفظ ثبات و امنیت دارویی، از توزیع داروهای حواله‌ای برای بیماران خاص و صعب‌العلاج خبر داد و گفت: خوشبختانه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای توزیع هدفمند داروهای ویژه، حواله‌هایی پس از تایید نوع بیماری و نیاز بیماران به آن‌ها ارائه می‌شود که برای دریافت دارو به داروخانه‌های معرفی شده مراجعه می‌کنند که در این روش علاوه بر پیگیری روند توزیع دارو، امکان بیشتری در نظارت و احصاء مشکلات موجود خواهیم داشت.
نوریان راهکار جلوگیری از توقف توزیع دارو در داروخانه‌ها را توجه و همت مضاعف شرکت‌های بیمه‌ای در پرداخت به روز معوقات داروخانه‌ها دانست.
وی گفت: در شرایط کنونی اگر داروخانه‌ای نتواند به دلیل مشکلات مالی دارویی را به مردم ارائه دهد این موضوع نه تنها منجر به تعطیلی داروخانه‌ها می‌شود بلکه در صورت فقدان دارو، همه افراد جامعه درگیر مشكلات شده و نهایتاً عدم ایفای نقش اجتماعی آنان در جامعه صرفا به دلیل نبود دارو و مشغله برای تهیه دارو، خلل را به کل جامعه سرایت خواهد داد و گره مشكلات را كورتر خواهد كرد.
نائب رئیس انجمن داروسازان فارس همچنین اظهار كرد: پرداخت بیمه نیروهای مسلح به شکل منظم انجام می‌شود اما پرداخت بیمه‌های سلامت و تامین اجتماعی نامنظم بوده و با تاخیر همراه است.
وی اضافه كرد: به دلیل پرداخت نامنظم بیمه‌ها، بسیاری از داروخانه‌های تازه تأسیس و کم توان مالی حتی در شرایط دریافت داروهای خاص و سهمیه‌ای دیگر توان خرید این داروها را ندارند.
انتهای پیام

captcha