آيا قطب فرهنگی شدن بقاع متبرکه تحقق یافت؟
کد خبر: 3842511
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴

آيا قطب فرهنگی شدن بقاع متبرکه تحقق یافت؟

گروه اجتماعی ــ معاون سازمان اوقاف کشور به ارائه توضیحاتی درباره اینکه بعد از گذشت چندین سال از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، آیا این مهم تحقق یافته است، پرداخت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامرضا عادل، معاون فرهنگی ـ اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه كشور در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، در پاسخ به اینكه بعد از گذشت چندین سال از فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع متبركه به قطب‌های فرهنگی، آیا این مهم تحقق یافته است، گفت: بقاع متبركه ظرفیت بسیار بالایی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی دارند و علت عمده این مسئله هم، عشق و ارادت مردم به ساحت مقدس امامزادگان و خاندان عصمت و طهارت است كه موجب شده مردم حضور قابل توجهی در این مراكز داشته باشند.

وی افزود: ‌این مسئله ظرفیت اجرای برنامه‌های فرهنگی مناسب در موضوعات مختلف را در بقاع متبركه فراهم كرده است؛ لذا سازمان اوقاف و امور خیریه هم در این سال‌ها حجم زیادی از برنامه‌های خود را به سمت امامزادگان سوق داد.

رویكرد جوان‌گرایی در بقاع متبركه

عادل ادامه داد: برنامه‌ریزی‌های مختلفی در این زمینه انجام شد و كارویژه‌های جدید برای امامزادگان طرح‌ریزی شد، آن هم با رویكرد جوان‌گرایی و توانمندسازی هیئت امنای بقاع متبركه و همچنین اعزام مبلغانی را برای انجام كارهای فرهنگی متناسب با اقتضائات روز و با فناوری‌های جدید به این مراكز انجام دادیم تا بتوانند متناسب با نیاز هر منطقه و ظرفیت هر امامزاده به اجرای برنامه بپردازند.

راه‌اندازی مراكز افق در بقاع متبركه

معاون سازمان اوقاف كشور با بیان اینكه با شروع سال جدید برنامه ویژه‌ای را انجام دادیم و آن راه‌اندازی مراكز افق در بقاع متبركه بود، گفت: از آنجا كه بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی به دلیل آسیب‌های اجتماعی تحت تأثیر قرار می‌گیرد و برای رفع بسیاری از آسیب‌های اجتماعی باید برنامه‌ریزی‌های فرهنگی انجام شود؛ لذا بعد اجتماعی را به مراكز فرهنگی ـ قرآنی بقاع متبركه اضافه كردیم و این مراكز تبدیل به مراكز اجتماعی، فرهنگی و قرآنی یا به اختصار افق شدند.

وی بیان كرد: در این مراكز علاوه بر برنامه‌های فرهنگی كه قبلاً تعریف شده بود اعم از برنامه‌هایی نظیر ضیافت الهی، آرامش بهاری، نشاط معنوی، بصیرت عاشورایی، جشن ولایت علوی، سوگواره یاس نبوی و غیره،‌ برنامه‌های اجتماعی هم به این مراكز اضافه شد.

عادل اضافه كرد: در این مراكز چندین كار انجام می‌شود؛ نخست شناسایی آسیب‌های اجتماعی پیرامون هر بقعه اعم از اعتیاد، طلاق و غیره؛ دوم شناسایی افراد نیازمند پیرامون هر بقعه به‌منظور محرومیت‌زدایی. به همین دلیل برنامه‌های فرهنگی بقاع را به سمت و سوی اجرای برنامه‌های آموزشی اجتماعی نظیر آموزش‌های سبك زندگی، ازدواج، انتخاب همسر، همسرداری، مهارت‌های فرزندآوری و تربیت فرزند و همچنین كمك به نیازمندان اطراف هر بقعه سوق دادیم. سعی كردیم نیات موقوفاتی كه مقید به زمان و مكان نیستند را در هر حوزه خیرات و مبرات به این سمت سوق داده و به محرومان کمک كنیم كه البته وقتی چنین كاری رخ می‌دهد مسلماً كمك‌های مردمی هم به آن اضافه می‌شود.

توزیع 70 هزار بسته معیشتی میان نیازمندان

وی به ارائه مثال‌هایی از ارائه خدمات اجتماعی در مراكز افق پرداخت و گفت: در شب عید نوروز، 70 هزار بسته معیشتی را از همین طریق میان نیازمندان توزیع كردیم و همچنین در هنگام وقوع سیل در نقاط مختلف كشور 38 موكبی كه در ایام اربعین خدمت‌رسانی می‌كردند را در مناطق سیل‌زده برپا كردیم و 800 هزار پرس غذای گرم و همچنین لوازم بهداشتی و خانگی و غیره میان سیل‌زدگان آن مناطق توزیع كردیم كه این مسئله نشان داد ظرفیت مراكز افق بسیار قابل توجه است و انجام فعالیت‌های فرهنگی در زمینه اجتماعی موجب استقبال بیشتر مردم از برنامه‌ها خواهد شد.

عادل در پایان به اجرای طرح «نشاط معنوی» در تابستانی كه گذشت اشاره كرد و گفت:‌ این طرح در تابستانی كه گذشت در بیش از 500 بقعه متبركه كشور اجرا شد، البته در برخی از امامزادگان كه خارج از شهرها و روستاها بودند این طرح به‌صورت اردویی اجرا شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha