امام سجاد(ع) از چه طریق نهضت عاشورا را زنده نگه داشت
کد خبر: 3841720
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲

امام سجاد(ع) از چه طریق نهضت عاشورا را زنده نگه داشت

گروه اجتماعی ـ امام سجاد(ع) بعد از عاشورا، از جمله گریه مداوم بر سیدالشهدا(ع)، یادآوری وقایع عاشورا، توصیه حضرت به زیارت امام حسین(ع) و سجده بر تربت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) پیام عاشورا را زنده نگاه داشتند.

به گزارش ایكنا از فارس، امروز، 12 محرم‌الحرام به روایتی مصادف با سالروز شهادت سیدالساجدین، زین‌العابدین، امام سجاد(ع)، پیشوای چهارم شیعیان در سال 95 هجری قمری است. آن امام همام در حماسه عاشورا حضور داشت و یكی از قهرمانان بزرگ این حماسه به شمار می‌رود كه توانست به خوبی اهداف و ابعاد مختلف این قیام را به گوش جهانیان برساند.

شاید زمانی كه عاشورا به وقوع پیوست،‌ كسی گمان نمی‌كرد كه دیگر نامی از خاندان اهل بیت(ع) باقی بماند چرا كه با انجام چنین جنایتی، هیچكس جرأت آوردن نام خاندان علی(ع) را بر زبان نداشت. اما دردانه امام حسین(ع) هنوز زنده بود و به زیبایی توانست مأموریت پدر بزرگوارش را به سرمنزل مقصود برساند.

در واقعه عاشورا، تقدیر الهی بر آن بود كه زمین خالی از حجت خدا نباشد لذا امام سجاد(ع) در آن ایام دچار بیماری بود اما در عین حالی كه بیمار بود، بعد از عاشورا زمام‌دار ولایت و امام بود و حضرت زینب كبری(س) با اذن و راهنمایی او باید سرپرستی كاروان را به عهده داشته باشد.


حضور چشمگیر امام در كاروان اسرای كربلا

حضور امام زین‌العابدین(ع) در جمع اسرای کربلا، چشمگیر بود. پس از ورود کاروان اسرا به مجلس عبیدالله، مهم‌ترین فردی که نظر عبیدالله را جلب کرد، وجود مرد جوانی در میان اسرا بود. عبیدالله که تصور می‌کرد در حادثه کربلا مردی ‌نمانده و همه آنان به قتل رسیده‌اند، از مأموران خود در این باره پرسید‌ و این بازجویی درباره زنده ماندن امام سجاد(ع)، حاکی از کینه وی نسبت به خاندان پیامبر(ص) به ویژه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بود که نمی‌توانست شاهد حیات مردی از سلاله امیرالمؤمنین علی‌بن ابیطالب(ع) باشد، اما تقدیر الهی طوری رقم خورد كه امام سجاد(ع) توانست رسالت خود را در طی 34 سال امامتش به سرانجام برساند.

امام زین‌العابدین(ع) احکام و اخلاق اسلامی و عملاً سبک زندگی اسلامی را در قالب روایات بازگو و تلاش كرد تا جامعه اسلامی با كادرسازی اصلاح كند.

در زمان آن حضرت، خروج مردم از صحنه رخ داده بود و در چنین شرایطی امام مسئولیت را عهده‌دار شدند یعنی انحراف محتوایی و خروج از صحنه آنچنان مطرح است که در جامعه مکه و مدینه ۲۰ نفر به عنوان یاوران پیشوایان دینی وجود ندارد و امام رسالت خود را آغاز كرد اما بعد از گذشت 34 سال امامتشان چنان مأموریت خود را به سرانجام رسید كه در هنگام تشییع پیكر مطهرشان، حتی یك نفر از اهالی شهر هم در خانه نماند و همه در تشییع جنازه ایشان شركت كردند یعنی ایشان برای نگه داشتن مردم در صحنه، برنامه‌ریزی کرد و مردم رمیده از اهل بیت(ع) را به در خانه آن‌ها آورد.


صحیفه سجادیه؛ منبع غنی مسائل توحیدی و اخلاقی

امام سجاد(ع) با دعا و ادعیه‌های خویش عملاً نظام تربیتی شیعه را پایه‌ریزی كرد و بسیاری از معارف را در این مضامین بلند برای ما به جای گذاشت كه امروز صحیفه سجادیه یك منبع بسیار غنی برای علاقه‌مندان راه حق و حقیقت است.

صحیفه سجادیه که از ارزنده‌ترین آثار اسلامی است، شامل 57 دعا است که مشتمل بر دقیق‌ترین مسائل توحیدی و عبادی و اجتماعی و اخلاقی است و بدان «زبور آل محمد(ص)» نیز می‌گویند.

آن امام همام بعد از عاشورا، از چند طریق این نهضت عظیم را زنده نگه داشت از جمله گریه مداوم بر سیدالشهدا(ع)، یادآوری وقایع عاشورا، توصیه حضرت به زیارت امام حسین(ع) و سجده بر تربت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و سفارش بدان.


گریه سیاسی امام سجاد(ع)

البته باید بدانیم گریه‌های امام سجاد(ع) فقط گریه عاطفی نبود بلكه گریه سیاسی هم بود و این امام همام به واسطه اشك‌های خود در آن خفقان و شرایط بسیار بسته عملاً مبارزه را استمرار داد و مظلومیت را عملاً به رخ همه مسلمانان و مؤمنین كشید.

سرانجام اسوه علم و حلم، امام زین العابدین(ع) پس از یک عمر مجاهدت در راه خدا و پس از ابلاغ پیام عاشورا به جوامع بشری، به دست هشام و یا ولیدبن عبدالملک مسموم و در 12 یا 25 محرم سال ۹۵ هجری قمری به شهادت رسید و بدن مطهرش را در کنار تربت پاک امام حسن مجتبی(ع) در بقیع به خاک سپردند.

انتهای پیام

captcha