علمای اهل سنت فارس از عشق به اباعبدالله(ع) گفتند
کد خبر: 3840907
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵

علمای اهل سنت فارس از عشق به اباعبدالله(ع) گفتند

گروه اجتماعی ـ در میان تمام دلدادگان و عاشقان عالم، مسلمانان اهل سنت بسیاری هم وجود دارند كه شعله عشق و ارادت به خاندان عصمت و طهارت(ع) در دل آن‌ها وجود دارد. در این گزارش نگاهی به نظر برخی از علمای اهل سنت فارس درباره امام حسین(ع) و قیامش داریم.

به گزارش ایكنا از فارس، نامش را سیدالشهدا، ثارالله(ع)، سید و سالار آزادگان عالم، سلطان عشق و غیره نامیدند. چرا كه در تمام مكاتب و مذاهب الهی جایگاه ویژه‌ای دارد. تمام پیروان ادیان الهی همواره به او عشق می‌ورزند.

در ایام محرم و به ویژه اربعین حسینی، فوج فوج خیل عظیم جمعیت را می‌بینی كه با هر دین و مكتب و مسلكی راه حرم عشق می‌شوند. هر كسی سعی می‌كند به نحوی به ساحت مقدس سلطان عشق و سید و سالار آزادگان عالم ابراز ارادت كند.

آری! شعله عشق به حسین‌بن علی(ع) 1400 سال است كه در دل‌های عاشقان و آزادگان عالم همچنان زبانه می‌كشد و تا قیام قیامت همچنان ادامه خواهد داشت.

او تنها امام سوم شیعیان و ملجأ و پناهگاه شیعیان نیست بلكه ملجأ و خاستگاه تمام رهروان راستین راه حق و بندگی است كه برای دستیابی به كمال طی طریق می‌كنند و از نور پرفروزان حسین‌بن علی(ع) بهره می‌جویند.

در میان تمام دلدادگان و عاشقان عالم، مسلمانان اهل سنت بسیاری هم وجود دارند كه شعله عشق و ارادت به خاندان عصمت و طهارت در دل آن‌ها وجود دارد و علما و حتی هنرمندان و شاعران آن‌ها نیز به نوعی ارادت خود را به ساحت مقدس خاندان عشق نشان می‌دهند.

در این ایام كه محافل سوگواری حسینی در هر كوی و برزنی برپاست، علمای اهل سنت فارس در مناطق تلفیقی این استان نیز در برنامه‌های مختلف به سخنرانی درباره جایگاه والای امام حسین(ع) می‌پردازند. در این گزارش نگاهی به سخنان برخی از این علما داریم.

شیخ عبدالواحد خواجوی، امام جمعه اهل سنت شیراز ضمن تكریم مقام شامخ سید و سالار شهیدان به ایكنا گفت: امام حسین(ع) نوه رسول‌الله(ص) و حضرت خدیجه(س) و فرزند حضرت علی(رضی‌الله عنه) و حضرت فاطمه زهراست. اهل سنت برای ایشان که پیامبر، او را جگر گوشه و نور دیده خود می‌داند، احترام ویژه­‌ای قائل هستند و آن بزرگوار را الگویی برای زندگی خود می‌دانند و نام مبارک او را بر فرزندان خود می‌گذارند.


امام حسین(ع) در منابع روایی اهل سنت

وی یادآور شد: ابن کثیر از علما و اندیشمندان اهل سنت می‌گوید: رسول‌الله(ص)، حسن(ع) و حسین(ع) را گرامی می‌داشتند و محبت زایدالوصفی نسبت به آنان داشتند. محمود عباس از علما و دانشمندان اهل سنت نیز در خصوص شجاعت امام حسین(ع) می‌نویسد: شجاعت امام حسین(ع) از شخصی مانند او تعجب‌آور نیست؛ شجاعت ایشان مانند ظهور طلا از معدن طلاست. امام حسین(ع)، این شجاعت را از پیامبر و حضرت علی(ع) به ارث برده و برای فرزندان خود به ارث گذاشته‌‌اند و برای ایشان همین بس که در طول سالیان دراز، پدر شهیدان باقی مانده است.

خواجوی ادامه داد: ابوالحسن اشعری می‌گوید: چون ظلم و ستم یزید از حد گذشت امام حسین(ع) با یاران با وفای خود، علیه ظلم و ستم قیام کرد و شهید شد. حادثه‌ای غم انگیزتر از حادثه کربلا در دنیا رخ نداده است. امام شافعی(رضوان‌الله تعالی علیه) که علاقه بسیاری به اهل بیت(ع) دارد در رابطه با عاشورا اشعار بسیار زیبایی سروده است که ترجمه فارسی آن این می‌شود: این حادثه از حوادثی است که خواب از من ربوده و موی مرا سفید  و اشک از چشمان جاری کرده است؛ دنیا از این حادثه، متزلزل و قامت کوهها از شدت آن ذوب شد.


آزادی‌خواهی؛ هدف از قیام امام حسین(ع)

امام جمعه اهل سنت شیراز همچنین گفت: هدف از قیام امام حسین(ع)، آزادی‌خواهی و نبرد حق علیه باطل بود؛ ایشان یکی از اهداف خود از قیام را حفظ ارزش­های دین مبین اسلام اعلام داشتند. امام حسین(ع) به تمام مردم دنیا درس آزادگی، مقاومت، شهادت و عشق داد به طوری كه در خصوص مرگ فرمودند: مرگ در نزد من سزاوارتر از آن است که زیر بار ظلم و ستم بروم و آنگاه به قیام بر پا نخیزم.

شیخ عبدالواحد خواجوی در پایان افزود: ما جماعت اهل سنت برای امام حسین(ع) احترام ویژه‌‌ای قائلیم و سعی می‌کنیم شیوه زندگی آن حضرت را الگو و سرمشق زندگی خود قرار دهیم؛ برداران شیعه ما بدانند، اهل سنت، عاشق اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) هستند  و اسامی اهل بیت(ع) را بر فرزندان خود می‌گذارند و به این کار افتخار می‌کنند.

شیخ مصطفی نوری، امام جمعه اهل سنت گله دار نیز گفت: از منظر اهل سنت، امام حسین(ع) یکی از بزرگترین شخصیت‌هایی است که توانست تاج آزادگی را بر سر نَهَد و نامش با جاودانگی در صفحات تاریخ بدرخشد.


ذكر مناقب امام حسین(ع)

وی با بیان اینكه در منابع اهل سنت، مناقب زیادی برای شهید کربلا ذکر شده است، به برخی از آن‌ها اشاره كرد و گفت: رسول خدا(ص) او را به عنوان سرور جوانان بهشت معرفی كرد( الحسن والحسین سیدا شباب أهل الجنّة) و ایشان را با گل خوشبوی این امت وصف كرد.

نوری افزود: پیامبر(ص) نوه خویش را بسیار دوست می‌داشت و می‌فرمود: (بارالها! او را دوست می‌دارم تو هم او را دوست بدار). محبت امام حسین(ع) در میان اصحاب موج می‌زد و برای ایشان اهمیت والایی قائل می‌شدند، بنابراین تمام مسلمانان در تکریم شخصیت ایشان همداستانند.

امام جمعه اهل سنت گله‌دار با بیان اینكه در باب قیام سرور جوانان بهشت، درس‌های فراوانی نهفته است، به تبیین برخی از آنان پرداخت و گفت: قیام آزادانه و مسئولانه او در برابر انحرافات آن زمانه، برخواسته از تفکر توحیدی (لا اله الا الله) است؛ زیرا لازمه این اندیشه، تغییر و دگرگون‌سازی وضعیت سیاسی و اجتماعی است؛ امام حسین(ع) با فهم این معنا می‌خواست روح عدالت پیشگی را در جامعه آن روزگار نهادینه كند. او ذلت را نپذیرفت و با شعار (هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة) حرکت كرد تا درس عزتِ نفس را به ما آموزش دهد که زندگی بدون این گزاره به هیچ نمی‌ارزد.


درس خیرخواهی را از امام حسین(ع) بیاموزیم

وی بیان كرد: در منهج امام حسین(ع) می‌توان درس خیرخواهی تعلیم دید، آنگاه که حُر ریاحی را در رکاب خویش جای داد و با شیوه‌ای نیکو با او مدارا كرد.

نوری بیان كرد: از دیگر آموزه‌های این حرکت، پیام اختیار است، آنگاه که در شب شهادت به یارانش فرمود: اختیار دارید، بروید و مرا تنها بگذارید؛ زیرا دشمن مرا می‌خواهد. با این سخن به همگان آموخت‌ که نباید افراد را بر کاری مجبور ساخت، زیرا مسلکش، مسلک آزادی است نه اسارت.

وی گفت: امام حسین(ع) به عنوان آموزگاری عالی توانسته بود در اندرون یارانش جا گیرد و همراهانش با اخلاق او زیسته بودند، این نمونه را می‌توان در کلام خواهرش زینب فراگرفت. آنگاه که عبدالله‌بن زیاد به او گفت: (كَیفَ رَأَیتِ صُنْعَ الله بِأَخِیكِ وَأَهْلِ بَیتِكِ؟) رفتار خدا را با برادر و خاندان خود چگونه دیدی؟ زینب بنت علی فرمود: (مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلاً) جز زیبایی ندیدم.

امام جمعه اهل سنت گله‌دار در پایان یادآور شد: یاران کربلا با وجود اینکه ظلم دیدند، اما اخلاق و منش آزادی در وجود آنان لبریز بود و آزاده زیستن را بر هر گزاره‌ای برتری دادند.

شیخ مصطفی محمودی، از ائمه جمعه اهل سنت منطقه گله‌دار نیز گفت: امام حسین(ع) در راه عشق و محبت به خدا از تمامِ سوی الله چشم پوشید. قیام امام حسین(ع) برای گرفتن حکومت و ریاست نبود بلکه برای نجات اسلام از خطری که آن را تهدید می‌کرد بود. وقتی امام حسین(ع) احساس كرد اسلام در خطر است برای نجات اسلام در مقابل یزید ظالم، قیام کرده و ایستادند.


عاشورا؛ اوج عزتمندی امام حسین(ع)

وی با بیان اینكه روز عاشورا، اوج عزتمندی حضرت امام حسین(ع) است، گفت: ایشان عزتش را با خون خود نوشت و عظمتش را در تاریخ به ثبت رساند. قیام امام حسین(ع) علیه حکومت بنی امیه و امتناع از بیعت با یزید، از مهم‌ترین دوران زندگی سراسر نور امام حسین(ع) است. راه ایشان هم چون مشعلی فروزان شعله‌ور است.

محمودی یكی از صفات امام حسین(ع) را مروت و جوانمردی برشمرد و گفت: ایشان وقتی با لشکر حر روبرو شد، جوانمردانه دستور می‌دهند که به آن‌ها آب دهید؛ ایشان این صفت را از پدر گرامیش علی‌بن ابیطالب(ع) و جد بزرگوارش حضرت محمد(ص) آموخته که حتی به لشکر دشمن هم ترحم می‌کند.

وی گفت: هر جا از علم و دانش و فضل صحبت شود، امام حسین(ع) سر لوحه دانشمندان قرار دارند، هر جا از کرم و بخشندگی صحبت شود بخشنده‌ترین افراد عصر خود به شمار می‌روند و هر جا صحبت از آزادگان به میان آید، به عنوان سرور آزادگان مطرح می‌شوند.

محمودی در پایان گفت: شرح اوصاف شخصیتی که از مادری مانند حضرت فاطمه زهرا(س) به دنیا بیاید و در مکتب پدری مانند حضرت علی(ع) تربیت شده و در آغوش جد بزرگواری مثل پیامبر اکرم(ص) پرورش یافته باشد، در قالب کلمات و جملات امکان‌پذیر نیست.

مولوی محمداسلم قنبرزهی، امام جماعت مسجد رسول‌الله(ص) شهر اوز در رابطه با قیام امام حسین(ع) نیز گفت: امام حسین(ع) برای منافع دنیا و رسیدن به حکومت قیام نکرد بلکه از مهم‌ترین اهداف قیام ایشان، اجرای عدالت و حفاظت از دین است. او در راستای امر به معروف و نهی از منکر قیام کرد و در این راه به درجه شهادت نائل شد.


درسی كه امام حسین(ع) به همه عالم داد

وی با بیان اینكه امام حسین(ع) به همه مردم دنیا درس مردانگی، شجاعت و ایستادگی در مقابل ظالمین داد، گفت: تمام مسلمانان اعم از شیعه و سنی و حتی تمام انسان‌های آزاده دنیا از واقعه کربلا و اتفاقاتی که برای امام حسین(ع) و یارانش افتاد متاثر و ناراحت هستند.

قنبرزهی بیان كرد: اگر ما در آن زمان در کربلا حضور داشتیم حتما با عشق و علاقه در کنار امام حسین(ع) قرار می‌گرفتیم و جانانه با لشکر عبیدالله‌بن زیاد می‌جنگیدیم و به این کار افتخار می‌کردیم.

وی با تأكید بر اینكه محبت اهل بیت(ع) در قلب تمام مسلمانان وجود دارد، گفت: اهل سنت به اهل بیت(ع) عشق می‌ورزند و آنان را دوست دارند و معتقدند که مهم‌ترین نکته در ابراز محبت با اهل بیت(ع)، اطاعت و پیروی از سیرت آنان و الگوبرداری از زندگی آن‌هاست.

سیدعدنان حسینی، امام جمعه اهل سنت روستای کال نیز با اشاره به واقعه عاشورا گفت: اگر تاریخ را مطالعه کنیم مجاهدت‌ها و رشادت‌های فراوانی را خواهیم دید که در برابر کفر ایستادگی کردند. یکی از این مجاهدت‌ها، قیام امام حسین(ع) در عاشوراست. این قیام، زمانی صورت پذیرفت که سیره رسول‌الله(ص) در حال فراموشی بود، آن بزرگوار با قیام در مقابل منکر ایستادگی کرد و خانواده و فرزند ۶ ماهه خود را فدا کرد تا بتواند جلوی ظلم و فساد را بگیرد. امام حسین(ع) در بخشی از خطبه‌های خود می‌گوید ای لشکریان ظلم؛ اگر دین جد من با شهادت من به استواری خود ادامه می‌دهد، بیایید مرا تکه تکه کنید.

وی با بیان اینكه ایثار و شهادت امام حسین(ع) برگ زرینی است در طول تاریخ که باید به طور عمیق آن را مورد بررسی قرار داد، افزود: اگر به قیام عاشورا نگاه کنیم می‌بینیم که هدف از آن، احیای اسلام و سنت رسول‌الله(ص) است.

حسینی با تصریح اینكه اقامه نماز ظهر عاشورا توسط امام حسین(ع)، نشان از اهمیت نماز دارد که ایشان برای احیای این امر مهم، جان و مال و ناموس خود را فدا کرد، گفت: امام حسین(ع) درس اخلاق، جوانمردی، آزادگی، مقابله با ظلم، و تن به ذلت ندادن را به همه انسان‌های دنیا می‌دهد.

شیخ مصطفی مرادی، امام جمعه اهل سنت دهنو گله‌دار هم گفت: امام حسین(ع) مولود خاندان نبوت بود و در آغوش پیامبر و علی و دامان فاطمه رشد کرد و تربیت یافت و همه ارزش‌ها و اخلاق متعالی را از آن‌ها فرا گرفت.


نمونه‌هایی از مصادیق رفتاری و اخلاقی امام حسین(ع)

وی به ذكر نمونه‌هایی ازمصادیق رفتاری و اخلاقی امام حسین(ع) پرداخت و گفت: در کتاب تاریخی اسدالغابه (جلد یك صفحه ۴۹۷) عبدالله بن زبیر در وصف عبادت امام حسین(ع) می‌گوید: او همواره شب‌ها به نماز می‌ایستاد و روزها روزه داشت؛ آن قدر به نماز اول وقت اهمیت می‌داد که نماز ظهر عاشورا را به صورت نماز خوف به جا آورد.

مرادی اظهار كرد: عزت نفس، شرف و آزادگی و مبارزه با ظلم از صفات آن بزرگوار بود و فرمود: مرگ با عزت از زندگی با ذلت بهتراست؛ بنابراین هر انسان آزاده‌ای در هر عصر و زمانی که بخواهد عزت نفس داشته باشد شایسته است که در مکتب امام حسین(ع) درس عزت و شرف و آزادگی را بیاموزد؛ چون امام حسین(ع) با ایثار و از خودگذشتگی حاضر نشد تن به ذلت دهد و در نهایت مرگ سرخ را بر زندگی همراه با ذلت ترجیح داد. سومین درسی که می‌شود از قیام امام حسین(ع) گرفت، اهمیت و جایگاه امر به معروف و نهی از منکر است؛ چون امام حسین(ع) حرکت خودش را حرکتی اصلاحی توصیف می‌کند، یعنی برای جلوگیری از منکراتی که در حکومت ظالم یزید مشاهده می‌کرد، قیام كرد.

یكی از نكات مهمی كه در جامعه اسلامی باید همواره مورد توجه قرار گیرد، حفظ و وحدت مسلمانان شیعه و سنی با یكدیگر است كه بحمد الهی با توجه به نظر علما و برادران اهل سنت، این وحدت مثال‌زدنی در ایران اسلامی همچنان در ماه محرم نیز در اوج قرار دارد.

انتهای پیام

captcha