برگزاری مراسم تشت‌گذاری در سریش‌آباد
کد خبر: 3838677
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸

برگزاری مراسم تشت‌گذاری در سریش‌آباد

گروه اجتماعی- آیین تشت‌گذاری یکی از قدیمی‌ترین سنت‌ها و مناسک در ایران با قدمت بیش از ۵۰۰ سال است که جمع کثیری از مردم آذری‌ زبان نیز با این آیین به پیشواز عزاداری‌های محرم می‌روند.

به گزارش ایکنا از کردستان، آیین تشت‌گذاری یکی از قدیمی‌ترین سنت‌ها و مناسک در ایران با قدمت بیش از ۵۰۰ سال است که جمع کثیری از مردم آذری‌ زبان نیز با این آئین به پیشواز عزاداری‌های محرم می‌روند؛ آئینی که به یاد لبان تشنه امام حسین(ع) و یاران باوفایش برگزار می‌شود. این سنت، با الهام از حماسه سالار شهیدان و یادآور رفتار جوانمردانه امام حسین(ع) است؛ بر اساس روایت‌ها، عزاداران در روز ۲۷ ذی الحجه آب مشک‌ها را در تشت‌ ریخته و لشکر حر و اسبان سپاه او را سیراب می‌کنند.
عاشقان سرور و سالار شهیدان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در این آیین با قرار دادن طشت آب در مساجد، تکایا و حسینیه‌ها و مدیحه‌سرایی به استقبال ماه محرم می‌روند. روشن کردن شمع، نوشیدن آب متبرک از این تشت‌ها، صحنه‌سازی حالات طفلان لب تشنه دشت نینوا و مداحی و سوگواری از اعمال این مراسم است.
در این آیین، در روز نخست ماه محرم آب مشک‌ها در داخل یک طشت بزرگ، ریخته می‌شود و سپس ۷۲ سیب به نماد ۷۲ یار امام حسین (ع) در کربلا، درون این تشت ریخته شده و روی آن با یک پارچه سبز پوشانده می‌شود؛ این طشت در همه‌ی مراسم عزاداری‌های منطقه سریش آباد وجود دارد و در روز هفتم، این سیب‌ها برای تبرک بین مردم پخش می‌شود.
در این آئین، تشت‌ها و تعدادی مشک پر از آب بر دوش ریش سفیدان و عاشقان حسینی وارد مسجد شده و در حالی که به احترام طشت‌ها، همه حاضران در مسجد به پا می‌خیزند و در جلو آن‌ها دسته سینه‌زنی با شور و شوق خاص و با شعار «الدخیل یا اباالفضل» سینه زده و حرکت می‌کنند؛ بعد از دور زدن مسجد، طشت‌ها در جای مخصوص خود قرار داده می‌شوند و بلافاصله از آبی که در مشک‌ها است پر می‌شوند و دعای مخصوص تشت‌گذاری در میان حزن و اندوه حاضران قرائت می‌شود. آیین تشت‌گذاری به عنوان آثار معنوی سریش‌آباد به شماره ۶۸۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
یادآور می‌شود؛ آیین معنوی عاشورایی تشت‌گذاری در سریش‌آباد در هفتمین نشست شورای ثبت ملی کشور در ۲۱ آذرماه سال ۱۳۸۵به شماره ۶۸۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
انتهای پیام

captcha