بخشی از مسئولیت اجتماعی تشکل‌های اقتصادی در شفاف‌سازی فساد باشد
کد خبر: 3836673
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷

بخشی از مسئولیت اجتماعی تشکل‌های اقتصادی در شفاف‌سازی فساد باشد

گروه سیاست و اقتصاد ــ عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس با تأکید بر لزوم مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: بخشی از مسئولیت اجتماعی تشکل‌های اقتصادی باید در زمینه کنترل جامعه، شفاف‌سازی در راستای جلوگیری از اشاعه فساد اداری و ترویج سلامت اداری باشد.

به گزارش ایکنا از فارس، یلدا راهدار، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس امروز، 30 مردادماه در گردهمایی تشکل‌های اجتماعی و اقتصادی این ساتان بیان کرد: بر این باوریم که فساد مختص بخش‌های حاکمیتی نیست و بخش خصوصی نیز باید عاری از این‌گونه مسایل باشد و این در حالی است که بخشی از مسئولیت اجتماعی تشکل‌های اقتصادی باید در زمینه کنترل جامعه، شفاف‌سازی در راستای جلوگیری از اشاعه فساد اداری و ترویج سلامت اداری باشد.

وی با اشاره به بحث حاکمیت شرکتی در کنار مسئولیت اجتماعی افزود: حاکمیت شرکتی مجموعه‌ای از قوانین و روش‌هاست که این سیستم ارتباط بین هیئت مدیره سازمان‌ها و ذی نفعانشان را مشخص می‌کند و سیستم حاکمیت شرکتی در یک سازمان کمک می‌کند راهبری شرکت به صورت دو طرفه انجام و کنترل از داخل و خارج انجام شود.

راهدار اظهار کرد: حاکمیت شرکتی موضوعی است که می‌توان آن را در هر سازمان دولتی و خصوصی پیاده‌سازی و اجرا کرد که اگر در سال‌های متمادی در کشور به این موضوع توجه شده بود امروز با مسایلی از جمله فساد در هم تنیده در ساختار سازمانی دولتی و خصوصی روبه‌رو نبودیم.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه نکته مهم در حاکمیت شرکتی کنترل از بیرون سازمان است، اضافه کرد: حاکمیت شرکتی مانع از تجمع قدرت در یک نقطه می‌شود و این روند که ذی نفعان کمک کنند تا نگاه دقیق‌تری به سازمان ایجاد شود، بسیار حائز اهمیت است و متاسفانه امروز می‌بینیم که در سازمان‌های خصوصی، نیمه خصوصی و دولتی ما موازنه قدرت انجام نمی‌شود.

وی با تاکید بر هم‌افزایی تشکل‌های اقتصادی و اجتماعی برای کاهش مشکلات اجتماعی ادامه داد: زمانی حرکت موثر و تاثیرگذار در جامعه شکل خواهد گرفت که تشکل‌های اقتصادی و تشکل‌های اجتماعی در کنار یکدیگر قرار گیرند که در این صورت می‌توان برای کاهش مشکلات احتماعی راهکار اثرگذار دریافت.

راهدار گفت: امروز مهم‌ترین بحث در فضای اقتصاد کشور، عدم شناخت اخلاق کسب و کار است به طوری که افراد از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شده و وارد بازار کار می‌شوند و با اصول و قواعد این مقوله مهم آشنا نمی‌شوند.

وی بیان کرد: با ترویج و ایجاد شرایط مناسب برای حاکم کردن مباحث مهمی مانند حاکمیت شرکتی و ترویح اخلاق کسب و کار می‌توانیم معضلات اجتماعی و اقتصادی را تا حدود زیادی کمرنگ کنیم و آینده روشن تری را برای کشور و استان فارس ترسیم کنیم.

انتهای پیام

captcha